Zykotec Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 OK, jeg veit at de aller aller fleste her som bygger turbo er mest interressert i å bygge 1000 hesters Gatebil-treff børnebiler, som spiser girkasser til frokost og bakaksler til lunsj, men er det noen som har bygget en lavtrykksturbo-IS noen gang, eller vet om hvor mye effekt man kan hente ut av en mer eller mindre standard motor før man trenger å bytte dyser og bygge datasprut etc. La oss f.eks tenke oss en situasjon der noen hypotetisk er for late til å bytte ut IS motoren med en 2,9 og klarer seg med 230 nm og 150 hester til daglig bruk, og gjerne uten bensinforbruket til en 2,9? (1985 Saab 9000 turboen til en kompis brukte omtrent like lite som gamle IS'en min, til tross for 185 hester og 250 kilo ekstra...) Tenkte meg et oppsett litt som en gammel Saab 900 med intercooler og lite lagging. Er dette mulig uten store inngrep? '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 er det ikke bedere og høvle litt og kvasskam så man har 150 uten turbo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted November 11, 2010 Author Share Posted November 11, 2010 (edited) Skal desverre litt mer til for å hente 150 av en gammel pinto. I tillegg er det jo greit å ha litt bunndrag og fin tomgang etc. (bygger slem NA motor av en v6'er til en annen bil, så har ikke ork til å NA trimme en til motor enda ) Edited November 11, 2010 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akselander Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 Interessant konsept! Noen som har fornuftige innspill? oO '87 Sierra RS Cosworth (Moonstoneblue, Original) '85 Sierra RS Cosworth (Svart, godkjent ombygd '90) '83 Sierra XR4i (Hvit) '89 Sierra XR4x4 (Lys blå, 5-dørs SOLGT) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Svart, 3-dørs) '86 Sierra 2.0 iS (Rød, 3-dørs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 Det står jo faktisk ganske mye om temaet her allerede.Med helt umodifisert motorstyring rekker det til ca 130hk. Til 150 hk holder det sansynlig lenge med progressiv btr, og kanskje ei vakum/trykklokke fra volvo/saab som senker tenniga ved trykk. Sistnevnte er forutsatt at du har den grå motorcraft fordelern. Har ikke prøvd det selv, men innfestninga er nesten identisk, så det bør gå uten så mye mods. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceTurbo Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 denne tråden likte e har lurt litt på dette selv, hørt att man kan kjøre 02-04 på org innmat, dyser osv, men vet ikke sikkert da Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett. - 1993 Ford sierra Cosworth sleeper- 1976 Ford Taunus 2l automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 0,2-0,3 ja. Med ei begrensing på 130 hk. Man kan selvfølgelig lade litt mer på lavt turtall, vist man klarer å begrense trykket på høyere turtall. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogly Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 skal heller ikke så mye til for og få litt extra.kjørte 0,4 i trykk på min gamle is.hadde std motor. eneste mod var bensintrykk-regulator.dette funket fint mens jeg hadde bilen. kjørte med dette i 2 år.uten problemer. 86 Sierra RS Cosworth75 Ford Taunus 2d 2,0ist "under construction"79 Mercedes 309d10 Renault Laguna12 Ford Mondeo Titanium 2.0tdci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted November 11, 2010 Author Share Posted November 11, 2010 (edited) 0,2-0,3 ja. Med ei begrensing på 130 hk. Man kan selvfølgelig lade litt mer på lavt turtall, vist man klarer å begrense trykket på høyere turtall.Omtrent det jeg ville ha , takk for svar og linken jeg forsåvidt fort hadde sett om jeg hadde gidda å leita litt først , var bare et plutselig infall jeg fikk. Kan tenke meg en liten turbo som spoler opp fort, så jeg kan lade f.eks 0,3 bar så tidlig som mulig, og gjerne holde det trykket opp til 6000 omdreininger, siden det kun er snakk om en snill bruksbil.skal heller ikke så mye til for og få litt extra.kjørte 0,4 i trykk på min gamle is.hadde std motor. eneste mod var bensintrykk-regulator.dette funket fint mens jeg hadde bilen. kjørte med dette i 2 år.uten problemer.Skulle gjerne visst mer hva du gjorde med denne motoren, hvilken turbo, hvilken btr, hadde du intercooler etc. tenningsinnstilling bensinforbruk ? Edited November 11, 2010 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Husk også at en lien turbo for lager mye mottrykk på høyt turtall, og fort gir tenningsbank. Så spesielt vist du ikke senker kompen så er det lurt å ha en tenningsenker. Å bare justere grunntenniga ved å vri fordelern er ei dårlig løsning, da dette vil påvirke kjørbarheta uten trykk. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 (edited) La oss f.eks tenke oss en situasjon der noen hypotetisk er for late til å bytte ut IS motoren med en 2,9 og klarer seg med 230 nm og 150 hester til daglig bruk, og gjerne uten bensinforbruket til en 2,9? Er dette mulig uten store inngrep?Ja, ingen problem. I tillegg til turbo og intercooler kan følgende foreslås. Åpningtrykket til actuator tas fra en nippel på kald side av intercooler! 1. Ny in-line bensinpumpe, Bosch 910, Walbro eller lignende. http://www.summitracing.com/parts/BCH-61944/Application/?prefilter=02. BEGI BTR. http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=BEG-FUL-014&Category_Code=3. MSD "tenningforsenker". http://www.summitracing.com/parts/MSD-5462/4. Den kaldeste termostaten som leveres til denne motoren. http://www.summitracing.com/parts/SNN-13348/ Edited November 12, 2010 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted November 12, 2010 Author Share Posted November 12, 2010 Det begynner å demre for meg hvorfor jeg skaffet meg Sierra v6... (no easy substitute for cubic inches)RS1000, utgangspunktet var å bytte minst mulig deler, men ser forsåvidt fornuinftig ut alt du har nevnt;) Kan den pumpa brukes som rein erstatning for den originale?(summitracing funker ikke herifra akkurat nå ser det ut som) Er det mulig å få en turbo til å lade f.eks 0.5 bar eller mer ved la oss si 2000 omdreinginger, og så deretter senke trykket når turtallet øker ? Mer jeg tenker på det jo mer er jeg egentlig sikker på at man burde bruke en liten kompressor i stedet '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 (edited) Det begynner å demre for meg hvorfor jeg skaffet meg Sierra v6... (no easy substitute for cubic inches) En motor med 2,9 L volum = en 2,0 L motor som har 0,45 bar ladetrykk på alle turtall så ja, V6 er enklere. Edited November 12, 2010 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted November 12, 2010 Author Share Posted November 12, 2010 (edited) Tror jeg har fått planen ut av hodet nå, altfor tungvint. Men sikkert bra for de som har lyst til å bygge en registrerbar IS-turbo, ev må jeg gjøre som truckdriver sa , holde meg på 0,3-0,4 bar og kun bruke vakumklokke fra Saab og btr. Kanskje også drite i intercooler...hmm... Edited November 12, 2010 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now