FunkyHunk Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Hvor store kompressorer bruker dere for å lakke? Jeg kjøpte meg nettopp en 2syl 50l med 265l/min på mekk. Funker denne til å lakke med, eller trenger jeg mer l/min?
torstein Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 lakkerte bilen min også med hvit lakk med herder og 20-30-40%? tynner. og var ikke noe problem.
D.Toft Posted August 11, 2011 Author Posted August 11, 2011 Hvor store kompressorer bruker dere for å lakke? Jeg kjøpte meg nettopp en 2syl 50l med 265l/min på mekk. Funker denne til å lakke med, eller trenger jeg mer l/min? har selv en slik type presse, går helt fint, bruker jo ikke mer enn 2.5-3.5 bars trykk uansett
FunkyHunk Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Okei, da holder vel den. Men hvor ofte tømmer du den for kondens? Jeg må tømme den flere gang i timen hvis det er intensiv bruk. Væska som kommer ut av den er sånn hvit olje/vann-greier. Mener at det ikke skal være sånn på nye kompressoren, er bare et par måneder gammel.
D.Toft Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 jeg har ikke mye vann i min presse. men du må nok tømme den evt sjekke den hver gang du bruker den, spesielt om det er mye luftfuktighet der pressen står.
torstein Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 fordelen med denne lakken er vel til garasjelakkering, da den ikke skal ha mer en 20 - 25 grader..
jakob Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Drar opp denne tråden igjen. Grublet litt på denne lakken, og fant fort ut at den skulle prøves.. Har lyst til å hellakkere bilen, men tok bare panseret til å begynne med Kan tenke meg det var noe mellom 10 og 15 grader når lakkeringen ble gjort og brukte 40% tynner. Fikk et ganske OK resultat, Dårlig forarbeid, så bulker synes fremdeles, og andre plasser det har vert sparklet.Har lyst til å prøve igjen, og ta hele bilen med tida. Bilder: Noen som veit hvorfor det blir "kornete"? Lakken er rimelig glatt og jevn.. ser bare "kornete" ut.. Kan det ha vert for kaldt? Noen som har tips og råd til både verktøy og metoder for å fikse/sparkle bulker? Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Escort RST WRC Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Gå over en gang med våtsliping, så får du mer glans frem Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Truckdriver Posted July 17, 2012 Posted July 17, 2012 Jeg er absolutt ingen ekspert på lakkering, men får prøve litt Jeg tror lakken kan ha vært litt for tykk, eller at du har lakkert i direkte sollys slik at du har fått lakkstøv oppe lakk som har begynt å tørke. Siden det kunn er snakk om ei flate her så tviler jeg på den siste.Noen ujevnheter ser ut til å komme fra urenheter. Kanskje du har slurvet med rengjøringen i forkant av lakkering, eller ikke filtrert lakken før sprøyting?Jeg lakkerte en gang ett panser i direkte sollys og med veldig tykk lakk nettop pga jeg ønsket veldig grov tekstur i lakken. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
jakob Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Gå over en gang med våtsliping, så får du mer glans frem Skal prøve, tok panseret som en test før eventuelt hele bilen Jeg er absolutt ingen ekspert på lakkering, men får prøve litt Jeg tror lakken kan ha vært litt for tykk, eller at du har lakkert i direkte sollys slik at du har fått lakkstøv oppe lakk som har begynt å tørke. Siden det kunn er snakk om ei flate her så tviler jeg på den siste.Noen ujevnheter ser ut til å komme fra urenheter. Kanskje du har slurvet med rengjøringen i forkant av lakkering, eller ikke filtrert lakken før sprøyting?Jeg lakkerte en gang ett panser i direkte sollys og med veldig tykk lakk nettop pga jeg ønsket veldig grov tekstur i lakken. Lakken kan ha vert "for tykk", men brukte som sagt 40% tynner.. Så for å få den mere flytbar, så skulle heller lakken, bilen og rommet vert varmere..? Da hadde det sikkert blitt bedre Var nøye og vasket over før eg sprøytet, brukte noe som var spesielt til dette. Og spøyta er type "proff" fra biltema, med filter i bunn av beholder. Satser mer på viskositet enn urenheter! Lurer også på om det kan ha vert mangel på innstillig av sprøyta Glemte jo å sjekke dette. Mulig for mye luft i forhold til lakk, eller omvendt Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
jakob Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 (edited) nokk trykk på sprøyta er alfa omega! 3 bar ble brukt, men leser på skogenracing at han ene bruker fult trykk fra kompressor.. 6-7 bar! Og det blir rimelig fint Edited July 18, 2012 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Roger Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 nokk trykk på sprøyta er alfa omega! Kommer sikkert an på spøyten det Jeg har en sprøyte av type PRO-TEK, der står det gravert inn MAKS 43 PSI på sprøyten Har funnet ut at 2,5 bar er supert 1990 Sierra RS Cosworth 4x4 1990 Sierra 2.0 Doch 4x4 2004 Passat tdi 4-motion
jakob Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Kommer sikkert an på spøyten det Jeg har en sprøyte av type PRO-TEK, der står det gravert inn MAKS 43 PSI på sprøyten Har funnet ut at 2,5 bar er supert Er dette med biltema lakken eller med annen lakk? Tror ikkje det står noe på proffsprøyta til biltema. Mener det er den svensken også bruker Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Truckdriver Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Bruker du fult trykk så tipper jeg sprøyta begyner å lekke. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Roger Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Er dette med biltema lakken eller med annen lakk? Tror ikkje det står noe på proffsprøyta til biltema. Mener det er den svensken også bruker Jeg har ikke erfaring med biltemalakken.....tenkte på lakk generelt Jeg har også biltemasprøyten, har brukt den til grunning. Da med 1.4 dyse og 2.5 Bar Når det gjelder (industri) maling så har jeg sprøytet med 7 bar og 3.0 dyse, det blir noe annet 1990 Sierra RS Cosworth 4x4 1990 Sierra 2.0 Doch 4x4 2004 Passat tdi 4-motion
jakob Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Bruker du fult trykk så tipper jeg sprøyta begyner å lekke. Virker ikkje som svensken har noe problemer med lekkasje Jeg har ikke erfaring med biltemalakken.....tenkte på lakk generelt Jeg har også biltemasprøyten, har brukt den til grunning. Da med 1.4 dyse og 2.5 Bar Når det gjelder (industri) maling så har jeg sprøytet med 7 bar og 3.0 dyse, det blir noe annet Ok, Brukte selv biltema sprøyta. Da med 1,4 dyse og 3 bar. Tror eg skal prøve lakken enda en gang, med både mer varme og flere parti med forskjellige innstillinger og trykk Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
twin turbo Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 sprøyta til biltema er desverre så langt fra proff sprøyte du kan komme... desse er etter min meining knapt brukende til grunning og fyller, har lakka med dei og det tok tid for å si det sånn... dei får ikkje noe fin eller javn sprøyt med dei desverre, og dei mater alt for dårlig. men er fordel att det du sprøyter har 20++grader. men hvorfor ikkje legge noen kroner ekstra å kjøpe skikkelig 2k lastebillakk i stedenfor? koster ikkje allverden og er betraktelig bedre. trehjulsykel
jakob Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 sprøyta til biltema er desverre så langt fra proff sprøyte du kan komme... desse er etter min meining knapt brukende til grunning og fyller, har lakka med dei og det tok tid for å si det sånn... dei får ikkje noe fin eller javn sprøyt med dei desverre, og dei mater alt for dårlig. men er fordel att det du sprøyter har 20++grader. men hvorfor ikkje legge noen kroner ekstra å kjøpe skikkelig 2k lastebillakk i stedenfor? koster ikkje allverden og er betraktelig bedre. Har du testa lakken til biltema? Har du noe grunnlag til å si at 2k lastebillakk er betraktelig bedre? Tror hellar eg ville lagt mere penger i ei sprøyte enn på lakken. Lakken skal vistnok være brukbar, så kan godt hende ei bedre sprøyte hadde gjordt susen Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
Truckdriver Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 Tror nok du får bedre resultat når du har fått trenet litt mer Lastebillakk er rimelig, og er stort sett laget for å tåle harde belastninger og tøffe miljøer. Og så får du det i flere fargekoder enn denne Biltemalakken På lastebilene og maskinene vi har på jobb så ser man stor forskjell på forskjellige lakk og malingstyper, da mye av utstyret utsettes for saltvann og etsing hver dag. 1k lakk/maling som ble utprøvd for noen år siden hadde ca samme rusthemmende effekt som ingen overflatebehandling i det hele. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
jakob Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 (edited) Tror nok du får bedre resultat når du har fått trenet litt mer Lastebillakk er rimelig, og er stort sett laget for å tåle harde belastninger og tøffe miljøer. Og så får du det i flere fargekoder enn denne Biltemalakken På lastebilene og maskinene vi har på jobb så ser man stor forskjell på forskjellige lakk og malingstyper, da mye av utstyret utsettes for saltvann og etsing hver dag. 1k lakk/maling som ble utprøvd for noen år siden hadde ca samme rusthemmende effekt som ingen overflatebehandling i det hele.Jada, øving gjør mester! Nå blir iallefall ikkje MIN bil utsatt for saltvann og etsing hver dag. Greit nok at lastebillakken er bedre, men er den "bedre".. Er det vits å bruke mer penger på en annen type lakk når den første er god nok? Edited July 18, 2012 by jakob Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
twin turbo Posted July 18, 2012 Posted July 18, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel
Maarius Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 Veldig vanskelig og bedømme en lakkeringsjobb utifra bilder... alt ser jo bra ut på bilder..Men spør du meg så ser det ut som grov struktur, at du har lakka med tjukk lakk, og kanskje ikke lagt på nok for å få det til å flyte skikkelig ut på hvert strøk.. ELLER at du har fleska på, om du hadde panseret liggende er det fort gjort og legge på for mye da blir også strukturen lignende.. Det er vanskelig og si utifra bilder
twin turbo Posted July 22, 2012 Posted July 22, 2012 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now