Jump to content

IS på motorsykkel


Guest 88NightRider

Recommended Posts

Guest 88NightRider

Unnskylde meg hvis dette er feil sted å poste dette, men jeg kan tydeligvis ikke poste i offtopic delen :(

 

Dette er dessverre ikke noe Ford relatert (eller bil relatert), men håper dere ikke har noe problem med å svare likevel.

Jeg har en Honda Rebel CA125 som jeg har hatt lyst til å fått litt mere effekt ut av (11hk er ikke mye). Så jeg skal bygge meg en 250 motor å sette i. Har da begynt å leke med ideen å bytte ut forgasseren til fordel for innsprøytning.

Har lest at EFI og K-jet er selv kalibrerende.

Så mitt spørsmål er som følger: Hvilket selv kalibrerende system med minst muligt antall sensorer (helst AFR fremfor luftmengde) er lettest å kunne tilpasse en to sylyndret motor på 234cc. 1-2 dyser, 20- 40 hk (16hk standard, men ser på mulighetene) og 10k rpm.

 

På forhånd takk :blush:

 

Mvh

Yngve

Link to comment
Share on other sites

Denne tror jeg nok blir den beste løsninga. Skal du bruke ei elektronisk innsprøytning fra en Ford må du ha minimum eec-iv med KAM. KAM er et system som bla lagrer info fra sensorer, slik at blandninga tilpasser seg etterhvert som motoren slites. Men dette vil ikke være nok for å tilpasse seg den lille motoren du har. Jeg vet heller ikke om K-jetronic sprut som går an å bruke på så liten motor. Uansett om du får justert ett bilsprut til å passe på en MC, så vil det være svært plasskrevende. Så ei innsprøytning fra en MC med tilsvarende motor, eller anna kjøretøy med tilsvarende motor, blir det enkleste å tilpasse. Husk at ikke bare bensin skal stemme, men også tenninga skal passe til den lille sylinderstørrelsen.

Så enkleste og beste løsninga trjor jeg blir den som nevnt over i linken min. Da kan du pakke på en turbo om du vil også :D Throttle bodies fra MC i alle størrelser får du kjøpt billig på ebay, ofte med pico dyser. Du trenger også bensinpumpe tilpassa MC, og ladeanlegg som klarer å holde liv i bensinpumpa.

Enkleste løsninga du kan gjøre for å få mer effekt er faktisk å finne en større motor.

 

Jeg har faktisk tenkt tanken å bygge meg en crosser med uS og turbo, med mottor på 200-250ccm :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

Denne tror jeg nok blir den beste løsninga

Takker og bukker :D

Er det mye som trengs i tillegg? Ser på 1bar map sensor som mest praktisk.

Er det mulig med en form for veiv sensor istede for cam sensor (Utsenemessig på motor)?

Må denne programeres, eller er den selvjusterende?

 

Må innrømme at jeg er grønnere enn grønn når der kommer til slikt :(

Hadde vært greit med en liten innføring i delene som trengs for å få dette til å fungere (hvis det er noen som gidder) :blush:

Jobber innen elektro, så er ikke grønn på strøm og slikt da :P

Dette skal da på en cruiser så det må skjules. Så turbo blir det nokk heller ikke (har sett folk som har prøvd det på slik sykkel) :P

 

Beklager så mye alle spørsmålene :blush:

 

Edit: Kan jeg enda bruke CDI boksen. Eller må tenningen gå innom ECU'n? Eventuelle ulemper?

Edited by 88NightRider
Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

For å prøve noe nytt :whistling:

IS er jo mere nøyaktig og effektivt enn forgasser.

+ jeg tengte å gå fra en til to forgassere.

Altid morsomt å prøve noe nytt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker :D

Er det mye som trengs i tillegg? Ser på 1bar map sensor som mest praktisk.

Er det mulig med en form for veiv sensor istede for cam sensor (Utsenemessig på motor)?

Må denne programeres, eller er den selvjusterende?

 

Må innrømme at jeg er grønnere enn grønn når der kommer til slikt :(

Hadde vært greit med en liten innføring i delene som trengs for å få dette til å fungere (hvis det er noen som gidder) :blush:

Jobber innen elektro, så er ikke grønn på strøm og slikt da :P

Dette skal da på en cruiser så det må skjules. Så turbo blir det nokk heller ikke (har sett folk som har prøvd det på slik sykkel) :P

 

Beklager så mye alle spørsmålene :blush:

 

Edit: Kan jeg enda bruke CDI boksen. Eller må tenningen gå innom ECU'n? Eventuelle ulemper?

 

CD tenning kan brukes i lag med sprut ja. Jeg er ikke kjent med el anlegget på sykkelen din, så godt mulig CD tenninga di henter vekselstrøm direkte fra ladinga. Spesielt med CD tenning må man ta hensyn pga det er stor fare for elektrisk støy vist man ikke legger ledningsnettet rett.

Det finns ganske mange som har erfaring med datasprut på små motorer, og sykler. Så vist du leser på MS forum så kan det hende du finner noen som har prøvd på en lignende motor som du. Tenningsignal kan du hente fra veiva, eventuelt med triggerhjul, og kjøre wasted spark modus.

Med en lisensiert utgave av TunerstudioMS kan du justere bensin med autotune, men sprutet er ikke selvlærende. Det er snakk om mye arbeid fra du begyner til du er ferdig med justeringa, spesielt vist du ikke har erfaring med lignende fra før. Det er mye motorlære som skal læres for å skjønne hva alt av justeringer gjør. Bla tenning er et rimelig omfattende tema. Er du ute etter å lære, så er dette ei fin løsning :)

Men en mye enklere måte å få mer effekt er gammeldags trimming med større volum, kvassere kam, porting, og større gassere.

Jeg vil at du helst skal bruke god tid med å lese på de linkene jeg har lagt under før jeg svarer noe særlig mer på spørsmål om datasprut. Det er lurt å ha litt kunnskap om hva man skal spørre om også :)

 

http://www.megamanual.com/mtabcon.htm

http://www.msextra.com/forums/index.php

http://www.msextra.com/doc/index.html

 

IS er btw en betegnelse vi her på forumet vanligvis bruker om Sierra med IS utstyrgrad.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

Takker så mye :D

Må si at jeg er ute etter å lære. Hvorfor ellers prøve noe nytt :lol:

Ser jeg kommer best ut med å bruke MAP, MAF og AFR (helst bredbånd lambda) sensorer. Trenger vell også IAT sensor.

Det jeg ikke klarer å lese meg til er om MicroSquirt har AMC (Automatic Mixture Control), eller om det bare er MegaSquirt-II som har denne funksjonen.

Har lakt inn MegaTune for å se. Etter jeg har valgt at det er MicroSquirt jeg bruker så kan jeg velge AMC, bare at jeg får beskjed om å aktivere EGO (Exhaust Gas Oxygen sensor. A.k.a. AFR sensor) først.

Ser etter litt lesing at CDI tennings kurven er ganske optimal slik som den er. Kanje flytte den 3 grader (er tips om det til disse syklene).

Ser også på muligheten for å bruke "triggeren" til CDI tenninga som veiv sensor. Problemet der er jo spenningen. Har ikke funnet ut hvor mange Volt det er snakk om, men frykter fra 100V og oppover. Kansje muligt med feltavlesning eller noe lignende.

Har lest mye på de linkene du satte opp hær. Er enda ikke færdig. Men begynner å danne meg et lite (difust) bilde av hvordan dette fungerer.

IS er btw en betegnelse vi her på forumet vanligvis bruker om Sierra med IS utstyrgrad

Viste at IS er på noen av Sierra modellene/utgavene. Med trodde dette omhandlet at de var utstyrt med InnSprøytning :blush:

Har i grunn ikke satt meg så mye inn i det :mellow:

Har selv en 2L forgasser (GL?) stående som trenger litt shining+++

 

Takker så meget

 

Kommer garantert med flere spørsmål. Men må lese mere på dette først ^_^

 

Btw: Her er det elektriske annlegget til sykkelen

WirediagramHondaRebelCMX2501996-2009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal komme med ei litt grundigere avhandlig etterhvert.

I mens kan du jo se litt på disse: :)

http://www.youtube.com/watch?v=7njgYFFfuIs&feature=related

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest 88NightRider

Har funnet ut litt mere siden sist. Blant annet at jeg ikke får registrert meg på MicroSquirt.com :mad2: Må i såfall skaffe meg en annen epost...

IAT, MAP, TPS og EGO/AFR er det som "trengs". Kansje vanskeligt å finne liten nokk MAF sensor.

Ser på å bruke Throttle Body's fra andre sykkler.

Ser bla på å bruke to CBF125 TB'er. Der er det innebygd IAT, MAP og TPS sensor :D

Elles ser jeg på muligheten for å bruke halve TB oppsettet fra en CBF600.

Kan visst også bruke samme "trigger" som CDI'n siden det er en VR sensor :)

 

Takker for filmene :D

Og takker igjen for all info så langt :wub:

 

Yngve

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skulle til å nevne at det mest sansynlig er en VR trigger. Du må ha motortemp giver også. Husker ikke om det er luftkjølt, eller vannkjølt motor det er snakk om? Er det luftkjølt kan du bruke samme type giver som blir brukt på luftkjølte flymotorer. Disse er ofte skrudd fast i ene toppbolten.

Det finns MAF sensorer som innsats element, som du kan sette inn i egenkonstruert induksjonssytem. Disse er svær kompakt, da selve elementet ikke er stor. Men på en MC er jo respons veldig viktig, og med MAF får du dårlig respons, så de er speed density og Alpha N mest aktuelt. Vist du bruker 3.0.3 extra koden så har den en hybridfunkson som kalles ITB. Da kjører du speed density på lav belastning, og Alpha N på høy belastning, bestemt av en kurve som du selv kalibrerer.

Automatic Mixture Control erstatter ikke ei god justering, men brukes bare til mindre justeringer på en ferdig mapp, for å kompansere for forskjellige bensinkvaliteter og slikt.

Med extra kode kalles det forøvrig EGO controll.

Utfordringa med MC er at det er litt vanskeligere å justere enn bil, pga begrenset plass. Blir nok litt tungvint å ha med seg passasjer bakpå som sitter å livemapper med laptop :blink: Det meste av justerting på bensin kan heldigvis justeres med VEanalyzer live som TunerstudioMS har, vist du tar det i små etapper, og sjekker underveis. Da kan du f.eks pakke pcen i en ryggsekk, og bare kjøre :) Aksinnstillinger kan justeres ved hjelp av logg.

Ei anna mulighet er jo å lage seg en enkel dyno, for å belaste motoren mens MCen står i ro.

Du gjør nok enklest i å bare ta over bensin først ja, og eventuelt ta kontroll over tenning i ettertid.

uS bruker samme kode som MS2, da den har samme prosessor. Derfor er det meste av info for MS2 pcb v3.0 gjeldene for uS også.

http://www.msextra.com/forums/viewforum.php?f=101

http://www.msextra.com/forums/viewforum.php?f=104

http://www.msruns.com/viewforum.php?f=93

 

En bredbåndslambda, som f.eks lc1, gjør også innstillinga mye enklere :) Vist du ikke har plass til instrument så holder det å ha den tilkopla MS.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...