Jump to content

Trimtips Ford V6 TURBO.


RS 1000

Recommended Posts

Veldig artig lesning :) All ære til RS1000 som engasjerer seg så mye for å dele av sin kunnskap til oss andre!

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for en BOA/BOB motor til pickupen min, men faller nok nå, etter å ha lest denne tråden, tilbake til mitt tidligere valg, TT V6 :) Og jeg er også en "sånn en" som er veldig glad i K/KE-jetronic. Så kanskje det blir det istedet for EFI :whistling: Har tidligere dykket ganske dypt inn i emnet K-jet...

 

Et par kjappe spørsmål RS1000 :

 

Ved bruk av to bensinmengdefordelere, bruker du da disse uten mod?

 

Og den modifiseringen du nevner for å løfte spjeldet høyere i forhold til stempelet ved samme luftmengde, vil ikke en senking av styretrykket utgjøre det samme? Dvs. det samme som skjer ved kaldstart? Da er jo styretrykket vesentlig lavere. Styretrykket kan også under f.eks. ladetrykk evt senkes enda lavere enn standard "kaldstarttrykk". Dette i tillegg til en liten økning av systemtrykket.

 

Hadde vært veldig kult med en turbo og en bensinmengdefordeler på hver side bak hver hovedlykt i motorrommet nå merker jeg :lol:

 

EDIT: Etter å ha googlet litt nå etter bilder, så kommer jeg tilbake hit... Det er vel ingen som har bilder av et motorrom med twin turbo og twin K-jet oppsett?

Edited by fordp100cossie

Alt for høyt og altfor lavt er akkurat passe...

 

1996 Chevrolet Tahoe 6,5td, altfor høy

1991 Ford P100 1,8td, altfor lav

2004 Toyota Avensis D4D stasjonsvogn, akkurat passe....

Link to comment
Share on other sites

Veldig artig lesning :) All ære til RS1000 som engasjerer seg så mye for å dele av sin kunnskap til oss andre!

 

Jeg hadde egentlig bestemt meg for en BOA/BOB motor til pickupen min, men faller nok nå, etter å ha lest denne tråden, tilbake til mitt tidligere valg, TT V6 :) Og jeg er også en "sånn en" som er veldig glad i K/KE-jetronic. Så kanskje det blir det istedet for EFI :whistling: Har tidligere dykket ganske dypt inn i emnet K-jet...

 

Et par kjappe spørsmål RS1000 :

 

Ved bruk av to bensinmengdefordelere, bruker du da disse uten mod?

 

Og den modifiseringen du nevner for å løfte spjeldet høyere i forhold til stempelet ved samme luftmengde, vil ikke en senking av styretrykket utgjøre det samme? Dvs. det samme som skjer ved kaldstart? Da er jo styretrykket vesentlig lavere. Styretrykket kan også under f.eks. ladetrykk evt senkes enda lavere enn standard "kaldstarttrykk". Dette i tillegg til en liten økning av systemtrykket.

 

Hadde vært veldig kult med en turbo og en bensinmengdefordeler på hver side bak hver hovedlykt i motorrommet nå merker jeg :lol:

Bare hyggelig. Jeg er så pisselei vanlige kjedelige oppsett at du ikke aner det og jeg ønsker å bidra med inspirasjon og alternative forslag.

Her ett godt eksempel.

Sjekk spool up intensiteten og respons (farten på nålen på ladetrykksmåleren) med K-Jet og en moderne turbo:

Selve sprutene er umodifiserte ja, med unntak av at systemtrykkregulatoren fjernes fra det sprutet som er nærmeste bensinpumpen.

Helt rett som du sier. Poenget er å gjøre det lettere for luften å løfte platen slik at blandingen blir fetere. Lavere styretrykk ordner dette.

Ett stk 2,8 K-Jet sprut leverer drivstoff til 240 turbohk. Med to stk dobles kapasiteten og en økning i systemtrykk er ikke nødvendig.

Noe slikt? :D

tn_4Picture%20023.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.summitracing.com/parts/BCH-0437502047/Application/?prefilter=1 :)

 

og vil jeg trenge en kaldstartbyse med tilbehør???

Den dysen der passer bare til K-Jet innsprutet som står på 2,8 MFI motoren.

Den rimeligste måten å oppgradere dysekapasiteten på en 2,9 motor er å sette på dyser fra en 2,8 EFI, 2,0 OHC, eller disse: http://www.summitracing.com/parts/ACC-150619/

 

Kaldstartdyse og tilbehør brukes i utgangspunktet helst bare på motorer med K-jet sprutet fra 2,8 MFI.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den dysen der passer bare til K-Jet innsprutet som står på 2,8 MFI motoren.

Den rimeligste måten å oppgradere dysekapasiteten på en 2,9 motor er å sette på dyser fra en 2,8 EFI, 2,0 OHC, eller disse: http://www.summitracing.com/parts/ACC-150619/

 

Kaldstartdyse og tilbehør brukes i utgangspunktet helst bare på motorer med K-jet sprutet fra 2,8 MFI.

 

Tusen takk for mange svar fra en nybegynner med turbo :blush: , da er det bare å sette i gang for meg og lære underveis... :D

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. Jeg er så pisselei vanlige kjedelige oppsett at du ikke aner det og jeg ønsker å bidra med inspirasjon og alternative forslag.

Her ett godt eksempel.

Sjekk spool up intensiteten og respons (farten på nålen på ladetrykksmåleren) med K-Jet og en moderne turbo:

Selve sprutene er umodifiserte ja, med unntak av at systemtrykkregulatoren fjernes fra det sprutet som er nærmeste bensinpumpen.

Helt rett som du sier. Poenget er å gjøre det lettere for luften å løfte platen slik at blandingen blir fetere. Lavere styretrykk ordner dette.

Ett stk 2,8 K-Jet sprut leverer drivstoff til 240 turbohk. Med to stk dobles kapasiteten og en økning i systemtrykk er ikke nødvendig.

Noe slikt? :D

tn_4Picture%20023.jpg

Tøft!! DOHC med K-jet ja... Dare to be different :)

 

Har sett det før i Volvo ja, men ikke i Ford med V-motor og to turboer...

 

Ja, selvfølgelig bør de vel seriekobles... For garantert å sikre at begge går med nøyaktig samme trykk. Eller er det andre grunner? Hmmm... *Lyst på* :wub:

Alt for høyt og altfor lavt er akkurat passe...

 

1996 Chevrolet Tahoe 6,5td, altfor høy

1991 Ford P100 1,8td, altfor lav

2004 Toyota Avensis D4D stasjonsvogn, akkurat passe....

Link to comment
Share on other sites

Tøft!! DOHC med K-jet ja... Dare to be different :)

 

Har sett det før i Volvo ja, men ikke i Ford med V-motor og to turboer...

 

Ja, selvfølgelig bør de vel seriekobles... For garantert å sikre at begge går med nøyaktig samme trykk. Eller er det andre grunner? Hmmm... *Lyst på* :wub:

Når det gjelder Twin turbo + 2 K-jet så har man ett valg. Skal man kjøre ett sprut pr. turbo eller skal man lage ett felles system hvor begge turboene suger fra ett plenum som i sin tur henter luften fra begge K-Jet sprutene?

 

Jeg koblet det slik jeg gjorde fordi jeg har en stor bensinpumpe som har tilstrekkelig kapasitet til å mate alle 8 dysene til begge B21Turbo sprutene. Jeg valgte da å bare bruke én stk. systemtrykksregulator da jeg mener at dette er mest pålitelig og mest stabilt over tid.

Pumpen hadde ikke klart det samme med 12 dyser.

Man kan i stedet velge å kjøre to helt separate bensinsystem som bare har tanken felles.

Mulighetene er mange og forskjellige. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål ang. eksosen på turboprsjektet mitt. Leser at eksosmanifoilen på 2,9 er en stor brems, har dette noe å si ved turbobygg? Bør jeg bruke dette http://www.summitracing.com/parts/PSM-70-1117/ 3 til 1 maifoiler til ombygging for tilpassing av turboen?

Det enkle svaret er; nei. Bare ta en titt her: http://www.ststurbo.com/home

På den annen side har nesten alle værsting-racing-turbomotorer flødevennlig grenrør.

I første omgang vil jeg fraråde grenrør fordi det er unødvendig og mindre holdbart.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Det er en god plan. Nøyaktig like er målet, men det viktigste er å bli ferdig å få ett resultat så ikke gjør vitenskap av det.

2. Nei gulldysene er K-jet dyser til 2,8 MFI sprutet. Du trenger dyser som 0 280 150 219 fra 2,8 EFI.

3. Ja. Denne retarderer tenningstidspunktet ved ladetrykk og er akkurat det som trengs. http://www.msdignition.com/product.aspx?id=16017&terms=6462

4. Det er flere muligheter, men jeg mener at Garrett GT32 eller denne er ett godt valg. http://forum.vccn.no/showthread.php?39285-Holset-hx35w

5. Du lager nye rør som leder eksosen fra de originale manifoldene og bort til turboen.

6. Se pkt. 3.

:)

[/quote

 

Heisan. Hva mener du om disse til mitt prosjekt. Den andre Holset er solgt, mener jeg

1stk Turboneticx To4E 46Trim Steg 3 med `63 bakhus, rullelager. Turbo er brukt med i bra stand.

1stk stoor Holset. Ingen slark.

1stk Garrett GT3082R, ar72, V.band lokk med wg og "rs500style" wg. T3 flens.

Edited by Tralten
Link to comment
Share on other sites

Heisan. Hva mener du om disse til mitt prosjekt. Den andre Holset er solgt, mener jeg

1stk Turboneticx To4E 46Trim Steg 3 med `63 bakhus, rullelager. Turbo er brukt med i bra stand.

1stk stoor Holset. Ingen slark.

1stk Garrett GT3082R, ar72, V.band lokk med wg og "rs500style" wg. T3 flens.

Ut i fra hva du har postet her:

Må ha dette med te-skje :smartass: .Turbo på en 2,9 og kan tenke meg ca. 250 hk, skal kjøre med BOA automat (gubbekjøring). Da må det gjøres noe med kompen har jeg forstått?? 2,8 veiv eller dobbel toppakning??? Holder det med singel turbo og et steg 1 oppsett med teningsforsterker, coil og ny dyser??

så er E46 definitivt det beste valget.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da blei det plutselig vei i vellinga B) . Har fått meg et sett TT, overtatt det til mr_scorpio og fått meg en 2,8 motor/veiv. Er det Burton som har de lager, bolter og pakkninger du anbefaler i steg 2? Kan jeg bruke org. intecooler fra cosworth?

Link to comment
Share on other sites

Da blei det plutselig vei i vellinga B) . Har fått meg et sett TT, overtatt det til mr_scorpio og fått meg en 2,8 motor/veiv. Er det Burton som har de lager, bolter og pakkninger du anbefaler i steg 2? Kan jeg bruke org. intecooler fra cosworth?

Ser man det du! Aldeles glimrende. Grattis. Kjenner at jeg er misunnelig på en positiv måte nå. ^_^

 

Jeg valgte å kjøpe delene mine fra summitracing.com

 

Nå du går for lavkomp. og har det effektmålet som du har oppgitt her, da kan en Sierra Cosworth 4x4 intercooler eller Escos T25 brukes. Hvis du skal bruke Cosworth 2wd intercooler, da må 2 stk anbefales brukt. 1 stk er for liten, for tett og gir uønsket høyt trykkfall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk.... Blir spennende for en uviten en.Ser kommentarer at dette kittet gir ca. 230 HK, men du mener det gir 300 ++ HK. Må få lov å be om en utdypning jeg :blush: . Hadde det også vært mulig å få en "handleliste" de motordelene som du vil anbefale byttet under steg 2. og med linker. Er ikke venn med dataen og søking :whistling: . Tenker å bygge en motor med godt potensial, men nødvendigvis ikke strekke strikken for langt pga automakassa... men som sakt er det greit å kunne svare dersom noen banker på :cool2:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

RS 1000!

Prøvde sende deg pm men gikk ikke :)

Limer det inn her da...

Hei

Lurer på om du kan gi en anbefaling ang turbo

Har en 2.9 motor. 9:1 i komp kjører disse turboene nå: http://www.ebay.com/itm/380431590511?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_2807wt_1168

Bruker megasquirt,440cc dyser,tenkte bruke samme kam som svensken mikael. har chrome moly ringer som skal monterest på org stempel. Ønsker optimale turboer for så å dra til motornord for mapping.

Ønsker +- 400 hk :) Dagens effekt ifølge gtech måler er 285 hk på hjul. 74mod Granada coupe med mt75 å quaife diff

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

RS 1000!

Prøvde sende deg pm men gikk ikke :)

Limer det inn her da...

Hei

Lurer på om du kan gi en anbefaling ang turbo

Har en 2.9 motor. 9:1 i komp kjører disse turboene nå: http://www.ebay.com/itm/380431590511?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_2807wt_1168

Bruker megasquirt,440cc dyser,tenkte bruke samme kam som svensken mikael. har chrome moly ringer som skal monterest på org stempel. Ønsker optimale turboer for så å dra til motornord for mapping.

Ønsker +- 400 hk :) Dagens effekt ifølge gtech måler er 285 hk på hjul. 74mod Granada coupe med mt75 å quaife diff

 

Mvh Raymond

Hei.

 

Du skriver optimal, men optimal i forhold til hva? Hvilke egenskaper ønsker du å prioritere?

285 hk på hjul var ikke værst. Hvilken vekt la du inn og hvilket ladetrykk kjører du?

Mikael S har imponerende resultater å vise til med originalkomp. og V6T46 kammen. Det er mange grunner til det, men jeg mener at hovedsaken er mye erfaring som har ført til at motoren er spec. slik at resultatet blir slik man ønsker. I det aktuelle tilfellet mye effekt uten hensyn til bunndrag, respons, forbrukt og slike dagligdagse ting. Dette er helt omvendt av Turbo Technics sin "The MINKER car." med mild kam, lav komp og små turboer.

Poenget er at Mikael S kjører en turbo som gir motoren LAVT baktrykk og dette er TOTALT avgjørende for resultatet. Han kjører derfor en Garrett GT40 turbo og uten å være bombastisk så er dette en turbo med 675 hk kapasitet på kompressoren og rundt 35 lb/Min fløde på turbinen, lignende denne: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-007&Category_Code=GRT

 

I utgangspunktet trenger du derfor to turboer med ca. 350 hk kapasitet på kompressoren og ca. 18 - 20 lb/min fløde på turbinen.

2 stk Garrett GT28RS skulle derfor passe bra. På generelt grunnlag er det slik at motorer som funker godt med GT28RS også funker godt med Sierra Cosworth T3 turbo så det er en annen mulighet.

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/turbocharger

 

Mvh

RS 1000

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flott flott :)

Er det så at kulelagerturboer er mindre holdbare? Norsk turboservice solgte ikke Garrett kulelagerturboer pga holdbarhet fikk brodern svar da han skulle få pris på Gt28rs. (han har rabatt via jobben)

Link to comment
Share on other sites

Flott flott :)

Er det så at kulelagerturboer er mindre holdbare? Norsk turboservice solgte ikke Garrett kulelagerturboer pga holdbarhet fikk brodern svar da han skulle få pris på Gt28rs. (han har rabatt via jobben)

Det stemmer. Garrett leverer ikke garanti på kulelagerturboer og de kan ikke overhales heller. Når turboen så ryker så er det forhandleren som må dekke utgiftene til en bytteturbo av egen lomme.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok di skulle sette opp oppsett på turboer så får pris å spec nermeste dagene.

Noen andre som selger main girdle til Ford V6? Får ikke svar fra Moranav6 racing :P

Finns det noe mere turbovennlige kammer å få tak i? Burtonkammene er kun til 2.9 mekaniske løftere å jeg har hydr

 

Takker så mye :)

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

Ok di skulle sette opp oppsett på turboer så får pris å spec nermeste dagene.

Noen andre som selger main girdle til Ford V6? Får ikke svar fra Moranav6 racing :P

Finns det noe mere turbovennlige kammer å få tak i? Burtonkammene er kun til 2.9 mekaniske løftere å jeg har hydr

 

Takker så mye :)

Flott.

Jeg lurer på om ikke Cortiworth her inne visste om ett eller annet lurt alternativ.

Så vidt jeg vet skal alle trimkammer til alle Ford V6 (og Ford/Saab V4) bruke mekaniske løftere. Sånn er det bare, men hehehe, du?, alle kammer er mer turbovennlige enn V6T46 kammen (Sjekk ventilløft TDC) så du mener vel noe annet? :lol:

 

Værsågod. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flott.

Jeg lurer på om ikke Cortiworth her inne visste om ett eller annet lurt alternativ.

Så vidt jeg vet skal alle trimkammer til alle Ford V6 (og Ford/Saab V4) bruke mekaniske løftere. Sånn er det bare, men hehehe, du?, alle kammer er mer turbovennlige enn V6T46 kammen (Sjekk ventilløft TDC) så du mener vel noe annet? :lol:

 

Værsågod. :)

 

v6t46 : ja ikke vet jeg :) ser bare den effektn svenskene henter ut. Tror du di hadde hentet mere med orginal kam?

Åpen for forslag til kamvalg om det finns bedre en orginal å prisen ikke tar helt av.

 

Mulig å sette inn mek løftere/kam i hydr løftere blokk? :)

 

Ligger an til cnc jobb på forbrenningsskåler topper lik Morana toppene.

 

Ang laddetrykk på min 2.9 kjørte en stund på 0.7bar økte sakte men sikkert til 1.5 bar å ned til 1.2 igjen da vi ikke merket noe merkverdig forskjell bortsett fra at det ble tenningsbank og frostpluggene datt ut :P Ingen toppakningsproblemer eller tenningsbank på 1.2bar.. Felpro toppakninger å 12.9 bolter thats it!

Blir sykt spennende å se ferdig mappet twin turbo resultat i benk med kvalitetsturboer.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

v6t46 : ja ikke vet jeg :) ser bare den effekten svenskene henter ut. Tror du di hadde hentet mere med orginal kam?

Åpen for forslag til kamvalg om det finns bedre en orginal å prisen ikke tar helt av.

Når man velger seg så stor Turbo at baktrykket <= ladetrykket da "vet ikke motoren" at den er turboladet og man kan kjøre trimkam til sugemotor med suksess og dette gir alltid høy effekt og store tall.

Mulig å sette inn mek løftere/kam i hydr løftere blokk? :)

Javisst, det er bare å sleppe dem på plass. Det er omvendt som er vrient.

Ligger an til cnc jobb på forbrenningsskåler topper lik Morana toppene.

Såpass? Se til at det åpnes godt opp rundt innsugsventilene på pluggsiden av forbrenningskammeret.

Ang laddetrykk på min 2.9 kjørte en stund på 0.7bar økte sakte men sikkert til 1.5 bar å ned til 1.2 igjen da vi ikke merket noe merkverdig forskjell bortsett fra at det ble tenningsbank og frostpluggene datt ut :P Ingen toppakningsproblemer eller tenningsbank på 1.2bar.. Felpro toppakninger å 12.9 bolter thats it!

Blir sykt spennende å se ferdig mappet twin turbo resultat i benk med kvalitetsturboer.

Isolert sett er 0,7 BAR på 2,9 L motorvolum ok det (tilsvarer 1,4 BAR på en 2,0 L motor), men med en slik ladetrykkurve og så små turboer så har du nok bare skrape i overflaten på potensialet.

Fikk en mail i går fra en Engelskmann som ladet 1,55 BAR på sin 2,9 for 680 NM og som hadde toppakningsproblem. Jeg tror at ditt oppsett er bedre og at du vil overgå dette. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

...

Jeg lurer på om ikke Cortiworth her inne visste om ett eller annet lurt alternativ.

...

 

 

Jeg har laget en cad tegning av en slik girdle. Kjenner du noen med et plasmaskjærebord

eller vannskjærer så er det en smal sak å få laget en. 10-12mm tykkelse er

ok, men du står fritt til å velge noe annet. Husk at du må øke lengden på rammelagerboltene

tilsvarende tykkelsen på girdle'n.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget en cad tegning av en slik girdle. Kjenner du noen med et plasmaskjærebord

eller vannskjærer så er det en smal sak å få laget en. 10-12mm tykkelse er

ok, men du står fritt til å velge noe annet. Husk at du må øke lengden på rammelagerboltene

tilsvarende tykkelsen på girdle'n.

 

 

Flott flott :)

 

Jada har tilgang til plasma å har pratet med operatør i skjærebord nå.

Gikk ikke an å sende deg pm så mail er raypet02@hotmail.com for cad tegningen

Sender deg en Girdle som takk for hjelpen om du er intressert.

Tips til erstatningsbolter rammelager mottas med takk :)

Å du rs1000... kammen å løftere må byttes så jeg... hvilken? orginal?

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

Fant en gammel video fra 2009 :)

Var med org clutch. måtte lure på gassn i 2 gir.

Har nå 550hk cosworth 6 pads clutch fra turbokongen.

Alt for hard... blir å gå for organisk clutch

 

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...