Vidala Racing Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Er det noen som har no info om ulepene med LPG? Kom gjærne med erfaringer. Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)Honda XL125 1982 (Prosjekt)Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2LMercedes w210 290TDT 1997Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Ulemper er dårligere effekt. Passer også dårlig i lag med høy komp, ettersom man får veldig lett tenningsbank med det. Har ikke selv erfarigner med det. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Er det noen som har no info om ulepene med LPG? Kom gjærne med erfaringer.Nja, har noe info så du får spørre ivei. Har hatt en bil ombygget til LPG og brukte denne endel 1000 km. Ulempene er først og fremst den tunge og plasskrevende tanken. Dernest er det mulighetene til å fylle den. Den siste "ulempene" er at LPG krever ett godt tenningsanlegg. Noe utslitt gammelt rall duger ikke her. Videre er tenningskurven forskjellig på en og samme motor går den på LPG motor kontra bensin så her kreves det tenningsboks med 2 forskjellige map. Dette er de teoretiske ulempene og hvis vi holder oss i samme gate så er LPG ett helt fantastisk drivstoff på en bilmotor - helt fantastisk. Det er lett og blander seg godt med luft slik at innsugsmanifolder kan lages nesten hvordan man vil, uten noen ulemper. LPG løser ikke opp og ødelegger ikke den beskyttende og smørende motoroljen slik E85 og bensin gjør,tvert imot, så motorslitasje er nærmeste ett fremmedord. 1 000 000 km er ikke uvanlig levetid på sylindre og lagre. LPG har faktisk bra høyt oktantall, men som nenvt, krever en annen tenningskurve enn bensin pga helt fantastisk "forstøving" og derfor rask brennhastighet. I praksis er hovedproblemet, akkurat som med E85, at "ingen" bygger LPG motorer, men setter LPG på en motor som allerede er sammenskrudd og har spec. optimalisert for bensin. Resultatet blir ofte derfor, akuurat som med E85, ett godt stykke unna optimalt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidala Racing Posted November 3, 2010 Author Share Posted November 3, 2010 hvordan er det på turbobiler. har en kompis som tenkte å sette det på en 940 med latrykk turbo Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)Honda XL125 1982 (Prosjekt)Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2LMercedes w210 290TDT 1997Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Gamle-cosworthen til bk og escort rst wrc har en gang i tiden gått på gass. Men mulig dette var før bk sin tid, ellers har han kanskje noe info/bilder på dette. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 var dattera til en her i dalen som driver med gass som bygde den om mener jeg. "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Hvordan er det på turbobiler?Har en kompis som tenkte å sette det på en 940 med latrykk turbo. LPG og turbo er en svært god kombinasjon. AK Miller innsåg dette tidlig.Bra for ham, selv om dette nok ikke er "plug and play" og "bare bare" og det er endel å undersøke og sette seg inn i. Potensialet for ett godt resultat er i iallefall i høyeste grad tilstede. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 vil også legge til at gassen ødelegger innmaten i katalysatoren din og den vil etter en stund (ikke mulig og si når) tette eksosen din. 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i Link to comment Share on other sites More sharing options...
KIB Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 (edited) vil også legge til at gassen ødelegger innmaten i katalysatoren din og den vil etter en stund (ikke mulig og si når) tette eksosen din. Jeg har en 2000mod Volvo V70 som har LPG montert originalt (V70 Bi-fuel). Den bilen har nå rullet 360.000km og katalysatoren er like fin den.. Systemet fungerer utmerket det. Gasstanken ligger der reservehjulet skulle vært, så det er ikke noe problem og innvendig plass er som normalt.. Merker ikke noe på effekten på tom bil, men med fullt lass eller henger blir den endel slappere på LPG.. Har ingen negative ting å komme med i grunn.. Forbruket går opp litt på gass. Tenker den bruker 0,7-0,8 liter/mil på blandet kjøring, går på rett over literen på LPG. Sist jeg fylte gass kostet LPG 4,95kr per liter Edited November 3, 2010 by KIB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidala Racing Posted November 3, 2010 Author Share Posted November 3, 2010 Den vil jo ikke tette eksosen, siden det ikke blir noen andre restprodukter enn CO2 og vann Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)Honda XL125 1982 (Prosjekt)Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2LMercedes w210 290TDT 1997Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odin Posted November 4, 2010 Share Posted November 4, 2010 Jeg har en 2000mod Volvo V70 som har LPG montert originalt (V70 Bi-fuel). Den bilen har nå rullet 360.000km og katalysatoren er like fin den.. Systemet fungerer utmerket det. Gasstanken ligger der reservehjulet skulle vært, så det er ikke noe problem og innvendig plass er som normalt.. Merker ikke noe på effekten på tom bil, men med fullt lass eller henger blir den endel slappere på LPG.. Har ingen negative ting å komme med i grunn.. Forbruket går opp litt på gass. Tenker den bruker 0,7-0,8 liter/mil på blandet kjøring, går på rett over literen på LPG. Sist jeg fylte gass kostet LPG 4,95kr per liter [/quote Det er veldig bra :-) bare fått med meg at kat har en tendens til å bli ødelagt av gass :-) 1988 Ford Sierra Cosworth1991 BMW M52001 BMW 330i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidala Racing Posted November 4, 2010 Author Share Posted November 4, 2010 Det kan hende at katten ikke tåler vannet så godt men ikke godt å si, med gass så klarer man avgass kravene ganske lett Daelim Roadwin 125 2006 (Solgt)Honda XL125 1982 (Prosjekt)Ford Sierra Stv 1987 2L Ohc Gasser (solgt)Ford Scorpio Stv 1994 DOHC (Solgt)Opel Vectra sedan 1998 1,8 16v (Solgt)Ford Sierra Combi 1991 1.8 TD,I (Solgt)Opel Kadett c 4Dørs Sedan 1975 1.2LMercedes w210 290TDT 1997Ford Sierra 1993 Sedan DOHC (Prosjekt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now