granadaforallepenga Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Mårn. noen som har no peiling om det funker å bruke dyser fra volvo 230f sammen med turbo på 2.9? Ørjan
Slåstad RS Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Bare dysebytte fungerer ikke.Har du nr.på dysene , skal jeg se etter størrelsen på dem. B230F ? Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
granadaforallepenga Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 nei det skjønner jeg, blir kombinert med progresiv regulator og 044 pumpe tenker jeg. skal få tak i nr i mårra
RS 1000 Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 Mårn. noen som har no peiling om det funker å bruke dyser fra volvo 230f sammen med turbo på 2.9? Ørjan Det spørs hva du mener med "funker". Så vidt jeg husker i farten er de gule Volvo 230F dysene ganske like de grå 167 ccm #219 dysene som står på IS og 2,8 EFI så de passer nok fysisk på motoren. De grønne 300 ccm dysene som brukes på Volvos 230 turbo motorer er lav ohm og kan ikke brukes uten videre. For ordens skyld; En såkalt progressiv bensintrykksregulator er LANGT FRA god nok til å løse turboutfordringer. Du MÅ HA en EKSTREMprogressiv BTR som helst har justerbar progressivitet for at dette skal kunne bli suksess. 1,7:1 og slikt er 100% hjelpeløst og unyttig i slike tilfeller som dette. Godt valg av bensinpumpe. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
granadaforallepenga Posted November 3, 2010 Author Posted November 3, 2010 dysenr: 0280150762 okei,åssen bensintrykkregulator burde jeg bruke?
D.Toft Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 dysene er 213cc ved 3bars trykk, høy ohm.. og her er dem oppgitt til 193cc ved 3bars trykk,http://www.witchhunter.com/flowdatapix/b0280150762.jpg
RS 1000 Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 (edited) dysenr: 0280150762 okei,åssen bensintrykkregulator burde jeg bruke? Det er slik at 2,9 V6 har 2,5 BAR bensintrykk og # 750 dyser på ca. 138 ccm.Slik jeg ser det er IS og 2,8 EFI dysene på 167 ccm ett greit valg da disse blir til 149 ccm med 2,0 BAR bensintrykk. Hvis du planlegger å lade 0,5 BAR så trenger du minst 138 ccm x 1,5 x 1,1 = 227 ccm fra disse dysene. For å klare dette må grunntrykket økes fra 2,0 BAR til hele 4,64 BAR. Bensintrykket må altså økes 2,64 BAR for 0,5 BAR ladetrykk => 2,64/0,5 = 5,3:1 BTR. Nå snakker vi om regulatorer som f.eks BEGI. http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TP&Product_Code=BEG-FUL-014&Category_Code= Edited November 3, 2010 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
granadaforallepenga Posted November 3, 2010 Author Posted November 3, 2010 slik som denne da? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_126&products_id=684
RS 1000 Posted November 4, 2010 Posted November 4, 2010 slik som denne da? http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_126&products_id=684Nei. Som du ser har denne 1:1 ratio og gjør derfor kun nøyaktig den samme jobben som den originale BTR.Dette er 100% unyttig til ditt bruk. Du trenger minst 5,3:1 ratio så i praksis er det ikke mange alternativ til BEGI. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
granadaforallepenga Posted November 4, 2010 Author Posted November 4, 2010 det var feil linkl, denne jeg tenkte på: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_126&products_id=1341
RS 1000 Posted November 4, 2010 Posted November 4, 2010 det var feil linkl, denne jeg tenkte på: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_126&products_id=1341Som du ser er denne 1:1,7 og den hadde nok fungert greit på en Cosworth som fremdeles er på grønndyser, men som forøvrig har litt oppgradert motor. Som eneste bensintilskudd ved turbokonvertering av en sugemotor er det fremdeles 100% unyttig. Du får se etter etter en BTR som er oppgitt til 1:6. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now