sierraxr4i Posted October 28, 2010 Posted October 28, 2010 vurderer å kjøpe meg en 1973 cortina 1,6. passer en 2 liter sierra rett i? går det ann å få tak i sperre til denne?
Taunus S Posted October 28, 2010 Posted October 28, 2010 vurderer å kjøpe meg en 1973 cortina 1,6. passer en 2 liter sierra rett i? går det ann å få tak i sperre til denne? HeiTja, rett i og rett i.. Dersom dette er en 73 modell trur eg denne har ein kent motor, dersom det er ein 74 modell meiner eg bestemt at denne har ein OHC.. Med OHC motor er dette, etter mine kunskaper akkurat samme opprasjonen som i Taunus og da er det rimelig planke kjøring . Motor gåt rett i, (er rimelig sikker på at du til og med kan bruke Cortina motorfestene).Når du kommer til girkassa har du litt alternativer, du kan;1.Bruke Cortina kassa, da må du flytte over svinghjulslager, svinghjul og komplett clutch fra org. motor. Fordelen er da at du kan bruke mellomaksel som den er.2.Du kan bruke kasse fra Taunus, Granada eller Sierra 2.0. MEN, da må du enten skifte fremmredel av mellomaksel, dersom denne er utstytrt med rykkutgjevner forran, uten må du skifte HELE akselen, da fra 2.0 Taunus.3. Dersom du skal ha type 9 5 trinskasse fra Sierra, må du i tilleg modifisere/lage ny girkasse travers. Enkelt å moddifisere en Sierra travers fra før 1985, men HUSK da å få riktig vinke ut fra utgående aksel på kassen! Dersom motoren som sitter i nå er ein Kent, trur eg heller ikkje det er meir vedløftig, bortsett fra at du kanskje må skifte motorfester og evnt. girkasse?? Er litt usikker på dette, men sikkert andre som veit! Diff brems får du ikkje til denne akselen, men dersom du får tak i en Taunus 2.0/2.3 Atlas aksel fra 71-78 modell kan diff brems skaffes, (alt som går på Capri MKII/III går også i Taunus Atlas aksel). Lykke til!'
sierraxr4i Posted October 28, 2010 Author Posted October 28, 2010 takk for svar.. vist noen har noen av disse delene er jeg interessert. er også interessert i annet motor alternativ som kan passe, men etter som dette er en orginal strøken 1 eiers bil vill jeg ikke dille den til for mye
Recommended Posts