Mk1-Sindre Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 Tenkte å igjen gjøre mondeo nr.2 full av xenonlys Og nå lurer jeg på om jeg skal gå for 35W hele veien, eller tenke på 55W.. Noen sier at 55W xenon er så mye bedre, men er det noen som har noen faktiske erfaringer rundt dette? Tenker da på 6000K. liker å ha blåhvit farge fremfor 4300K - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
Kverna Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 Er som å sammenligne vanlig H4 55W med 100W. Så ja, mye mer lys(som irriterer oss andre i trafikken) Min fotoblogg
dohcboy Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 haha. kjør på du. men juster heller lysa litt ned så du ikke blender folk Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Torgeir B Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 Eg har testet dette ut flere ganger, er faktisk ikke så mye forskjell.Og det virker som 55w ballastene dør ut fortere en 35w. 86 3dr IS
dohcboy Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 (edited) har erfaring med både 4300 og 6000, skal du ha mest mulig lys så anbefaler jeg 4300. har kjørt med dette selv å er meget fornøyd, å så har jeg 4x 6000 til fjernlys, syns det er litt for blått egentli men d duger det oxo55W er betraktelig mere lys i enn 35w Edited October 23, 2010 by dohcboy Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Go_Bananas Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 kjører med 6k 35w i spredere å 6k 55w i fjernlys på min mondeoå det er mer en nok, tror ikke du skal ha mere en 35w i spredere for da blender du no jæ****når jeg slår på fjærnlys så blir det som å kjøre i solskinn selv i kraftig snøværmen som sagt ikke mere en 35w i spredere/grøftlys Mondeo Ghia X tdciSierra 2,9i (donor)(sierra)P100 (skal bruke deler fra donor)
dohcboy Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 kjører du med 6000 i spredera er du jo dømt til å bli stoppa. viss du absolutt skal se noe med spredera på så kan du bruke 4300 istede. mindre sjangs for å bli stoppa.. ihvertfall generelt 4300 i nærlys og kurvetåkelys selv om man egentli bruker di lysa kunn for å bli sett,altså som kjørelys. ja d er sikkert å vist at det blir solskinn å litt tell med xenon i fjernlysa.. er ufattelig digg å kjøre med.. Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Go_Bananas Posted October 23, 2010 Posted October 23, 2010 kjører du med 6000 i spredera er du jo dømt til å bli stoppa. viss du absolutt skal se noe med spredera på så kan du bruke 4300 istede. mindre sjangs for å bli stoppa.. ihvertfall generelt 4300 i nærlys og kurvetåkelys selv om man egentli bruker di lysa kunn for å bli sett,altså som kjørelys. ja d er sikkert å vist at det blir solskinn å litt tell med xenon i fjernlysa.. er ufattelig digg å kjøre med..har ikke fått noe påpakk enno selv om lænsmann sto å studerte lysa på bilen min.ja syns synd på di som kommer imot å ikke dimmer ned, for å si det sånn di dimmer fort når jeg tutsher brytern Mondeo Ghia X tdciSierra 2,9i (donor)(sierra)P100 (skal bruke deler fra donor)
Sierra-Ole Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Må ikke glemme at ved 55W er det også en enorm mer varmeutvikkling. Har hørt folk som har erfart at gummipakninga rundt glasset smelter og reflektoren får svimerker. 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
kimsa Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 55w tennes jo også mye tregere. Så i situasjoner med mye blenn opp og ned får en vel lange død soner før en får skikkelig lys att. Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
a.nilsen Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Det er bare første gangen stort sett. Tar litt tid å få skikkelig varme i de, men når du blender ned for en møtende bil og på igjen etter en eller 4 biler kommer det på for fullt med en gang. Går ganske lang tid før de er så kalde at det tar tid igjen. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
grandisjohn Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Noen som har vært på EU kontroll me ettermonterte xenonlys? Blir det i så fall anmerket? Det er ikke en ting jeg kan.
dohcboy Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 blir anmerket alt etter som egenli, kommer an på kontrolløren faktisk. å hvilket humør han er i, men xenon kan betegnes som "ulovlig pære" som står med 1r feil, å i parantes 2r feil så kan egentli skrive begge deler Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
kimsa Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 (edited) Har egentlig postet dette i en prosjekt tråd på mondeo forumet, men den passer vel nesten bedre inn her. Irettesett meg om jeg tar feil I helga har jeg forsøkt å montere xenon i mine nærlys og fjernlys. (Mondeo Mk2) Da har jeg noen spørsmål, siden du har gjort det før. 1. Mondeo har slik system att på vanlig "autolys" har du ca 75% av effekten på pærene. Det fører til att xenone pærene ikke tennes på min før jeg vrir over på "natt lys". Er det slik på din også?? 2. Pæreholderene er for trange, slik at sokkelen på pæra ikke får plass uten å file rom for gummien i stammen på pæra. Måtte du gjøre dette eller er det xenon kittet mitt som er slik?? 3. Jeg forsøkte med ett kitt som hadde innebygd asymetri i pæra og ett uten. Forsøkte med hennholdsvis 5000k av 55W og 6000k av 35W. Hvilket burde jeg gå for. 6000k var ett kulere lys, men 5000k var mindre annstrengende, og ikke minst ser det mere orginalt ut.Når det gjelder lysmengden var det fenomenal forskjell på 35W og 50W. Edited October 25, 2010 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
Sierra-Ole Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 (edited) Noen som har vært på EU kontroll me ettermonterte xenonlys? Blir det i så fall anmerket?Nå er det jo egentlig 2 krav om en bil skal ha ettermonterte Xenenonlys. Bilen skal ha lyktespyler, elektronisk justering av reflektor. Hvis du har dette så skal det i teorien gå an å få dette godkjent i vognkort. Er iallefall andre som har fått det til. Edited October 25, 2010 by Sierra-Ole 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
JChE Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Nå er det jo egentlig 2 krav om en bil skal ha ettermonterte Xenenonlys. Bilen skal ha lyktespyler, elektronisk justering av reflektor. Hvis du har dette så skal det i teorien gå an å få dette godkjent i vognkort. Er iallefall andre som har fått det til. I tillegg til det du nevner må lyktene også være beregnet for xenon, altså testet og godkjent med xenon. Lyktespylerne må være av høytrykkstypen, og høydejusteringa må være helautomatisk med sensorer på for- og bakaksel. I praksis betyr dette at det stort sett aldri er lovlig med ettermontert xenon, da det kan være vanskelig å få alle disse tingene på plass. Om man kommer igjennom eu-kontroll med det er en helt annen sak, for da kommer det an på personen som kontrollerer bilen. Noen bryr seg ikke om dette, og andre gir mangel. Det vet man ikke før man prøver, det er uansett lett å nappe ut xenon-settet før eukontroll hvis man ønsker det. 4300k er det bilprodusentene bruker, så det er sannsynligvis det beste. 6000k har dårligere fargegjengivelse, og det blir enda dårligere høyere opp på skalaen. -13 Ford Transit Custom x 04 Ford Mondeo Ambiente
Sierra-Ole Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 I tillegg til det du nevner må lyktene også være beregnet for xenon, altså testet og godkjent med xenon. Lyktespylerne må være av høytrykkstypen, og høydejusteringa må være helautomatisk med sensorer på for- og bakaksel. I praksis betyr dette at det stort sett aldri er lovlig med ettermontert xenon, da det kan være vanskelig å få alle disse tingene på plass. Om man kommer igjennom eu-kontroll med det er en helt annen sak, for da kommer det an på personen som kontrollerer bilen. Noen bryr seg ikke om dette, og andre gir mangel. Det vet man ikke før man prøver, det er uansett lett å nappe ut xenon-settet før eukontroll hvis man ønsker det. 4300k er det bilprodusentene bruker, så det er sannsynligvis det beste. 6000k har dårligere fargegjengivelse, og det blir enda dårligere høyere opp på skalaen.Hvis lyktene må vere beregnet for å få ettermontert xenon, så skal det med andre ord ikke gå an å få godkjent ombygde lykter hos BT, når lyktehusene du bruker orginalt er for eks. H4? Kan du få godkjent ett komplett xenon lyktehus på en annen bil? 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
JChE Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Hvis lyktene må vere beregnet for å få ettermontert xenon, så skal det med andre ord ikke gå an å få godkjent ombygde lykter hos BT, når lyktehusene du bruker orginalt er for eks. H4? Kan du få godkjent ett komplett xenon lyktehus på en annen bil? Såvidt jeg har forstått regelverket, ja. Det kan godt finnes tilfeller der folk har fått godkjent dette på enklere vis, men igjen så kommer det an på hvem som foretar kontrollen. Det aller enkleste er jo hvis biltypen man har, har vært levert med xenon originalt. Da pleier det å være enklere å sette over alle nødvendige komponenter for å få dette lovlig. Men det er vanskelig å få det godkjent, spesielt hvis man treffer på de mest firkanta personene. Dette har vært diskutert endel ganger på bilforumet.no, og konklusjonen blir stort sett at man peller ut xenon før hver eu-kontroll. -13 Ford Transit Custom x 04 Ford Mondeo Ambiente
Go_Bananas Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 (edited) Noen som har vært på EU kontroll me ettermonterte xenonlys? Blir det i så fall anmerket?skal ikke bli annmerket det så lenge det ikke er nærlyseller org i nerlys, fikk ikke noen på lappen min når jeg var inne :smartass: Har egentlig postet dette i en prosjekt tråd på mondeo forumet, men den passer vel nesten bedre inn her. Irettesett meg om jeg tar feil I helga har jeg forsøkt å montere xenon i mine nærlys og fjernlys. (Mondeo Mk2) Da har jeg noen spørsmål, siden du har gjort det før. 1. Mondeo har slik system att på vanlig "autolys" har du ca 75% av effekten på pærene. Det fører til att xenone pærene ikke tennes på min før jeg vrir over på "natt lys". Er det slik på din også?? 2. Pæreholderene er for trange, slik at sokkelen på pæra ikke får plass uten å file rom for gummien i stammen på pæra. Måtte du gjøre dette eller er det xenon kittet mitt som er slik?? 3. Jeg forsøkte med ett kitt som hadde innebygd asymetri i pæra og ett uten. Forsøkte med hennholdsvis 5000k av 55W og 6000k av 35W. Hvilket burde jeg gå for. 6000k var ett kulere lys, men 5000k var mindre annstrengende, og ikke minst ser det mere orginalt ut.Når det gjelder lysmengden var det fenomenal forskjell på 35W og 50W.1. Ja2. Ja måtte ta av litt for å få inn pæra, tror det er slik på alle3. er vel smak å behag, men beste lysmengden får du vel med 4,3k Edited October 25, 2010 by Go_Bananas Mondeo Ghia X tdciSierra 2,9i (donor)(sierra)P100 (skal bruke deler fra donor)
kimsa Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 (edited) skal ikke bli annmerket det så lenge det ikke er nærlyseller org i nerlys, fikk ikke noen på lappen min når jeg var inne :smartass: 1. Ja2. Ja måtte ta av litt for å få inn pæra, tror det er slik på alle3. er vel smak å behag, men beste lysmengden får du vel med 4,3k Takk for svar. Det lønner seg å legge opp en egen krets til nærlysene da, slik att en slipper å tenke på dette. Gjorde dette på min gamle mk1 for å få større spenning på pærene. 75% styrke holder som signal strøm til rele! Hvordan blir det å få org pærer til å sitte fast i lyktene etter att en har tilpasset det. Blir de sittende like i ro læll? Er vel de styrepinnene som holder de på plass egentlig.?? Føler jeg må tenke så langt som att jeg skal på EU kontroll også. Edited October 25, 2010 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1
Mk1-Sindre Posted October 25, 2010 Author Posted October 25, 2010 (edited) Takk for svar. Det lønner seg å legge opp en egen krets til nærlysene da, slik att en slipper å tenke på dette. Gjorde dette på min gamle mk1 for å få større spenning på pærene. 75% styrke holder som signal strøm til rele! Hvordan blir det å få org pærer til å sitte fast i lyktene etter att en har tilpasset det. Blir de sittende like i ro læll? Er vel de styrepinnene som holder de på plass egentlig.?? Føler jeg må tenke så langt som att jeg skal på EU kontroll også. Når jeg satt i Xenon i min mondeo mk1, satt jeg det inn i nærlys, fjernlys og tåkelysa.Nærlysa var bare rett i, litt fikling med tanke på fjæra, men det går, klarte også en gang å knuse en xenonpære siden det er så innigranskauen trangt bak batteriet, så en skal være forsiktig.Når det kom til fjernlysa, måtte jeg file sporet større. Tok deretter en strips for å feste pæra i sokkelen, og dytta den inn, hadde aldri problemer med det.Tåkelysa gikk helt fint. Daglyset hvor bare nødvendige lys er på og ikke i dashen, altså første innstilling, der opplevde jeg stadig at lysa blinka og ikke tente skikkelig, valgte heller da bare å ha på 3 innstilling med alle kjørelysa på. Og ja, pærene sitter ordentlig, rister ikke.Når jeg skulle ha bilen på Eu, reiv jeg ut alt av xenon og satt i org pærer, dro også på høggern for å finne lykthusdeksler for at det ikke skulle være hull bak Av det jeg leser nå, velger jeg heller bare å kjøre 35W hele veien Hadde 35W 6000K i alle lysa på min Mk1, og det lyste relativt bra! Syns 4300K er litt for gult jeg, men det er alltid smakssak Kan også nevne at jeg kjørte i ca 3 år med 6000K xenon i drammensområdet. Ble aldri stoppa pga dette. Og et lite tips, 100W pærer brenner opp lysbryteren på mondeon, iallefall Mk2. Satt i 100W pærer i tåkelysa, endte med at jeg måtte bytte hele bryteren fordi det hadde smelta litt plast og diverse i bryteren Da var Ebay og brytere fra England kjekt! Dog måtte jeg modifisere bryteren litt, snu om på ting og diverse, men den fungerer Edited October 25, 2010 by Mk1-Sindre - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
Sierra-Ole Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Bryteren? Men den skal bare slå på ett rele. Det må da ha vert en annen årsak til smeltinga. Eller hadde du kopla dette opp selv direkte fra bryter til tåkelys? 1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)1998 Audi A4 1.8T Quattro2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion
grandisjohn Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Når det gjelder BT/vognkort godkjenning av ettermontert xenon så er reglene egentlig ganske greie. Lyktehuset må være typegodkjent med kodene D4S/D4R. Er de det skal det godkjennes. De fleste nye biler har slik merking på lyktehusene, selv om xenon nødvendigvis ikke er montert. Mange eiere av nye/nyere biler, som f.eks Mondeo MK III får jo lovlig ettermontert xenon som originalt ekstrautstyr. Er og å få kjøpt typegodkjente xenonlamper til noen eldre biler, og slik får man godkjent ettermontert xenon i f.eks en 98 mod. Golf. Viste imidlertid Granada`n på EU med 6000K H4 bixenon i standard lyktehus. Var jo nyfiken, så "konsekvensene" måtte testes ut. Men det gikk greit. Kontrolløren fokuserte på lysbildet, som han etter litt justering mente ble bra. Virker som ettermontert xenon ikke inngår i EU direktivet, men at det er statens vegvesen`s ansvar å håndheve dette forbudet? Personlig tror jeg at avviket på EU kontroll i tilfellet ettermonterte xenon skyldes til dels store forskjeller i lysbildet avhengig av biltype/utforming på reflektor. F.eks eldre biler med runde hovedlys får et strølys i alle retninger med xenon, og vil vel da få anmerking for "feil lysbilde". Understreker at jeg synser litt om emnet nå, så arrester meg gjerne Det er ikke en ting jeg kan.
a.nilsen Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Mener du må ha automatisk høydejustering om det skal være godkjent i nærlysa...? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Mk1-Sindre Posted October 26, 2010 Author Posted October 26, 2010 Bryteren? Men den skal bare slå på ett rele. Det må da ha vert en annen årsak til smeltinga. Eller hadde du kopla dette opp selv direkte fra bryter til tåkelys? Spør ikke meg. På min gamle Mk1 var det et rele, men på min Mk2 ble bryteren brent innvendig på koblingen til tåkelysa foran. Skal ikke se bort ifra at gamle eier kan ha fikla med noe - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now