Jump to content

Drifting Ackerman og annet oppsett


torstein

Recommended Posts

Noen som har studert ackerman hjulvinkler og andre ting som kan gjøre cosworthen bedre til drifting?

Har lest på mange japse forum og har funnet mange måter og gjøre ting på for å få bedre svingradius, men har forstått at det er ikke bare svingradiusen som betyr mye men også ackerman.

 

 

Her er et bilde på hvordan hjulnavne kan modifiseres for mer svingradius men er usikker på om ackermanen blir rektig dersom man gjør dette:

SNOWDRIFT070.jpg

DSC01056.jpg

 

Prøver og forstå meg på ackerman men hvordan vil vi ha dette?

csackermandoc2.jpg

 

 

Er litt usikker på om det skal være mere sving på det første hjulet eller om de skal stå paralellt?

 

Hvordan burde dempere og slikt være med tanke på drifting?

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

WOW, det var vel både nydelig sveisejobb på den spindelen og en helt enormt styrevinkel på den kjerra. MEN når det gjelder ackerman og drifting, tror jeg ikke den blir prioritert på samme måte som de som kjører rundetider. I drifting er maks styrevinkel pri 1, så får ackerman bli det den blir.

Link to comment
Share on other sites

WOW, det var vel både nydelig sveisejobb på den spindelen og en helt enormt styrevinkel på den kjerra. MEN når det gjelder ackerman og drifting, tror jeg ikke den blir prioritert på samme måte som de som kjører rundetider. I drifting er maks styrevinkel pri 1, så får ackerman bli det den blir.

 

Vet ikke helst va jeg skal si. Men er temmelig sikker på at dette er superviktig ;)

 

 

Har sett denne tidligere. Men tror det er mye mere å finne ut av her ;)

 

i følge ackerman tegninga over, hva gjør at bilen blir overstyrt? Ackerman eller no ackerman?

Link to comment
Share on other sites

hvordan "justerer"/oppnår man ackerman? kan noen forklare meg det?

 

sånn det ser ut av tegninga di så virker det jo som om man får vesentlig mer styring på det ledende hjulet med en uten. men samtidig mister du litt på det andre hjulet. dette sett i forhold til tegninga uten ackerman. så da kan man jo lure vil det utgjøre noe forskjell når du må ofre litt på en side for å få noe på andre siden. har det dekket som får mer styring så mye mer grep enn det andre at det blir forskjell.

 

jeg er usikker på dette men er veldig intressert i svaret:)

 

tipper det er fler andre ting å kikke på og prioritere før man skal tenke på dette.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

joda. utifra det bildet der ser det ut som det gjelder vinkelen på armen på spindelen i forhold til pitman armen. men pitman arm er jo bare på biler med styresnekke så sliter litt med å omsette det til tannstang. men kan jo se ut som man går utifra en senter linje som løper lengdeveis med bilen og endrer armenes paralellhet i forhold til den linja. hvis det var forståelig da?

 

og som jeg ser det så taper man bare 2 grader mens man vinner hele 6 grader. da kan det jo være noe å hente der i mine øyne. skulle virkelig likt å sett et praktisk eksempel på dette:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

joda. utifra det bildet der ser det ut som det gjelder vinkelen på armen på spindelen i forhold til pitman armen. men pitman arm er jo bare på biler med styresnekke så sliter litt med å omsette det til tannstang. men kan jo se ut som man går utifra en senter linje som løper lengdeveis med bilen og endrer armenes paralellhet i forhold til den linja. hvis det var forståelig da?

 

og som jeg ser det så taper man bare 2 grader mens man vinner hele 6 grader. da kan det jo være noe å hente der i mine øyne. skulle virkelig likt å sett et praktisk eksempel på dette:)

 

Det med mye svingradius er vist på birde i første post. Prøver mere og finne ut hvordan ackerman skal være.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

på bildet av s14 så er det ekstremt mye sving,hvordan står det andre hjulet i forhold? er spissing i null da bilen står på bakken?

Tips til og få 0 ackermann er i tillegg til sveise spindler bruke slike :Steeringspacer

Da vil vinkel på styrearmen stemme mer med forkortet arm på spindel.og en slipper forlenge styrestag

En annen ting og tenke på er at styrestag står mest mulig i vater sett forfra når bilen står på bakken.

Jeg har sveiset om mange spindler til japse med slik oppskrift og det med suksess :)

 

Mvh Toni

Edited by tonih

TangeruD1

Link to comment
Share on other sites

Hei.

på bildet av s14 så er det ekstremt mye sving,hvordan står det andre hjulet i forhold? er spissing i null da bilen står på bakken?

Tips til og få 100 prosent ackermann er i tillegg til sveise spindler bruke slike :Steeringspacer

Da vil vinkel på styrearmen stemme mer med forkortet arm på spindel.og en slipper forlenge styrestag

En annen ting og tenke på er at styrestag står mest mulig i vater sett forfra når bilen står på bakken.

Jeg har sveiset om mange spindler til japse med slik oppskrift og det med suksess :)

 

Mvh Toni

 

Så da ønsker vi å ha 100% ackerman? Og hva er 100% ackerman?

Link to comment
Share on other sites

Så da ønsker vi å ha 100% ackerman? Og hva er 100% ackerman?

 

Kansje litt dårlig formulert. At hjula svinger helt pararalelt

Er jo stor fordel at hjula svinger likt i sladd, slipper og dra ene hjulet etter,Blir bedre grep og stødigere.

90 graders vinkel mellom styrestag og armen som endeledd sitter skrudd i,

Håper det ble litt bedre forklart

 

En annen ting som er en fordel i drifting som går på selvoppretting er Casteren,det vil og gå utover styrevinkel.

problemet er at da en gjør disse tinga på en japse så blir det trangt i hjulhusa.

 

Blir jo samme opplegget på cosworth,bare at der er det fint lite slike deler og få tak i som til japse

Mvh Toni

Edited by tonih

TangeruD1

Link to comment
Share on other sites

Dette er intresant, er det ikke litt skummelt å sveise i styrearmen, pleier dette å holde.

 

Er nok ikke og annbefale på en gatebil.

men det holder fint visst det blir fuget og sveist bra, vi kar kjørt med sveiste spindler i hele år, både her i norge og i danmark og har ikke hatt noen problemer med de ,har ikke hørt om andre som har hatt problemer heller,er en del i driftemiljøet i Norge som kjører med det.

Edited by tonih

TangeruD1

Link to comment
Share on other sites

Sporer litt av fra cosworth men prinsipp er jo det samme, denne går med oppskriften som jeg skrev lengre opp i tråden,hjulene går helt paralellt med hværandre, 4761480096_006c90e4f8_b-1.jpg

 

Å nei dette er IKKE til veibruk :P

Edited by tonih

TangeruD1

Link to comment
Share on other sites

Kansje litt dårlig formulert. At hjula svinger helt pararalelt

Er jo stor fordel at hjula svinger likt i sladd, slipper og dra ene hjulet etter,Blir bedre grep og stødigere.

90 graders vinkel mellom styrestag og armen som endeledd sitter skrudd i,

Håper det ble litt bedre forklart

 

En annen ting som er en fordel i drifting som går på selvoppretting er Casteren,det vil og gå utover styrevinkel.

problemet er at da en gjør disse tinga på en japse så blir det trangt i hjulhusa.

 

Blir jo samme opplegget på cosworth,bare at der er det fint lite slike deler og få tak i som til japse

Mvh Toni

 

Og for å få 100% ackerman så skal det mer enn 90 grader men feks 110, rett meg om jeg tar feil.

ackerman.jpg

 

men spørsmålet er jo også da hvordan regne ut hva som blir 100%... Og kan enda ikke få det inn i hode at det skal bli paralell styring med 100% ackerman ;)

 

casteren kan vel også forbedres litt ved bruk av camberen?

Link to comment
Share on other sites

Og for å få 100% ackerman så skal det mer enn 90 grader men feks 110, rett meg om jeg tar feil.

ackerman.jpg

 

men spørsmålet er jo også da hvordan regne ut hva som blir 100%... Og kan enda ikke få det inn i hode at det skal bli paralell styring med 100% ackerman ;)

 

casteren kan vel også forbedres litt ved bruk av camberen?

 

 

Ser nå at jeg surret det til med 100 prosent, jeg mente 100 prosent som i supert/gull/ kjempebra.hehe,

 

Sånn jeg har gjort så står bærekule og endeledd på linje,

og 90 grader til styrestag så da blir det vel acermannvinkelen 0 grader, litt usikker på om det er grader de bruker.

sorry for dårlig forklaring hehe :whistling:

Edited by tonih

TangeruD1

Link to comment
Share on other sites

Ackermans vinkel er en måte å sørge for at alle hjul på en bil følger en radie rundt samme senter:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry

 

Dette er jo da når en bil svinger rundt en sving på vanlig måte.

 

Hva skjer når du drifter gjennom samme sving? Da har jo bilen en totalt annen vinkel , mens du fortsatt følger det samme senteret. Dermed er nok ackermans vinkel litt ute av vinduet.

Link to comment
Share on other sites

Ackermans vinkel er en måte å sørge for at alle hjul på en bil følger en radie rundt samme senter:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry

 

Dette er jo da når en bil svinger rundt en sving på vanlig måte.

 

Hva skjer når du drifter gjennom samme sving? Da har jo bilen en totalt annen vinkel , mens du fortsatt følger det samme senteret. Dermed er nok ackermans vinkel litt ute av vinduet.

 

Spiller nok rolla når man det blir flyttet når man modifiserer hjulnavene?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...