Mondeoreidar Posted October 18, 2010 Share Posted October 18, 2010 Hei er ny på forumet her , Har en Ford Mondeo 96 mod stv med 1,8l Zetek motor,motoren har dessverre havarert. Jeg lurte på om jeg kan montere en 2,0l dohc motor i denne bilen bolt on??motoren har stått i en 93 mod mondeo sedan Hadde veldig lyst og beholde girkassa som står i min bil fra før av i og med det er hydrøylisk clutch og elektrisk spedometer som det ikke er på girkassa til 2,0l doch motoren passer 1,8 girkassa over på 2,0l?? Så lurte jeg på om det er mulig og ta motoren ut ovenfra eller er jeg nødt til og senke motoren ned under bilen når jeg skal ta den ut?hva blir lettest?, er det noe dere kan anbefale meg og bytte når jeg først har motoren ute,tenkte jeg skulle bytte register reim og vannpumpe samtidig,men er det noe mere jeg bør bytte? har dessverre ikke byttet motor på en framhjuls drevet bil før så jeg blir veldig taknemlig for tips Mvh ReidarTakker for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 19, 2010 Share Posted October 19, 2010 Siden 2-literen kommer fra Mondeo er det også Zetec. Forskjellen er bare at de første ikke hadde Zetec-logo. Så godt som identiske ellers. Bør passe rett inn med eksisterende girkasse. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted October 19, 2010 Share Posted October 19, 2010 Har tatt ut motoren tre ganger på sånne biler og alltid oppover med kassen på.Til og med v6eren gikk fint ut opp.Går rimelig greit. Motoren skal være bolt on så vidt jeg vet da det i utgangspunktet er samme blokka bare borra til 2liter.. Vet ikke om det er samme svinghjul og clutch, men det kan du i såfall bytte over. Jeg ville tatt ut den gamle og så ser du jo om det passer når du har den på gulvet samtidig med den nye. Om du kan bruke 1,8 hjerne på 2literen vet jeg ikke. Regner med det er 2liter zetec du mener siden du skriver den er fra en 93 mondeo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeoreidar Posted October 19, 2010 Author Share Posted October 19, 2010 Takker for tipsene da blir motoren tatt opp,takk og pris for det Motoren er nok en dohc det står oppe på toppdekslet det står zetek på 1,8l.Hjernen har jeg liggende fra 2,0l så det blir ikke noe problem,skal begjynne med dette i morgen hvis alt går som planlakt,Har hørt at jeg kan få trøbbel med startsperre på bilen,vet ikke om jeg har det,en kjenning mente jeg måtte bytte tenningslås fra bilen 2,0l motoren sto i over i min bil,stemmer dette?? takker for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 19, 2010 Share Posted October 19, 2010 Pleier ikke være startsperre på norske biler. Mye større problem i England. Begge motorene er forsåvidt DOCH, det er også de aller fleste andre motorer fra de siste 10-20 årene. Det betyr bare Dual OverHead Cam.2-literen er også Zetec (eller Zeta-familien), garantert. Som jeg sa tidligere, forskjellen ligger (nesten) bare i designet på toppdekselet. http://en.wikipedia.org/wiki/Zetec Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mondeoreidar Posted October 27, 2010 Author Share Posted October 27, 2010 Takker for tips her inne nå er motoren i bilen nå er det bare og koble div elektronikk og kjøleslanger +++ igjen måtte nok bytte over svinghjulet og chlutchen over fra 1,8 til 2,0l chlutchen fra 2,0l passet ikke på gearkassa fra 1,8l ,dette motor bytte var litt av en jobb,blir spennende og se om den starter i morgen så lurte Jeg på hvordan jeg skal montere den nye reima til servoen og dynamoen hvor er stramingen på dette??takker for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 28, 2010 Share Posted October 28, 2010 Jeg mener det skal være et fjærbelastet hjul som tar seg av strammingen. På Escort Zetec har det et 15mm 6-kanthode som man kan bruke for å spenne fjæra. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now