Jump to content

Gasspedalrespons føles hakkete fra 0% til 10% gass.


Focuspokus

Recommended Posts

Gasspedalresponsen er litt "knirkete" eller hakkete akkurat de første par centimeterne når en trykker inn gasspedalen. Prøvde å presse inn gasspjeldarmen som er en del av gasspjeldhuset (den gasspedalwiren er festet i) manuelt, og det virker som det er denne som er treig. Det som skjer er at en må presse en del akkurat i starten, og så når den først beveger seg, beveger den seg brått og mer enn det som er ønskelig. Har prøvd å spraye på CRC 5-56 eller hva det heter, men dette endrer ingenting. Virker som om den kunne ha godt av litt tykkere fett. Kan det være en løsning å skru løs hele gasspjeldhuset (har Haynesmanual), rense bort dritt og prøve å presse inn litt grease?

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å se inni spjeldhuset? Det hender det legger seg guffe av noe slag der så spjeldet klistrer seg litt til veggen.

Nei, har ikke skrudd av ting og sett inni. Er det nok å skru av luftinntaksslangen på spjeldhuset for å kunne se spjeldet og evnt. rense bort guffen?

Edited by Focuspokus
Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser i haynesboken her, ser jeg at det antakeligvis er best å skru løs hele spjeldhuset, slik at skitt ikke faller lengre ned i innsuget. Ser at det er en spesiell låsering som fester luftinntaksslangen til spjeldhuset. Jeg kan ikke se noen skru å løsne ringen med. Trenger en spesialverktøy for å løsne denne?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er nå løst. Det var som bard insunierte, en slags guffe i spjeldhuset, som hadde samlet seg akkurat der nedre del av spjeldet lukker mot selve inntaksrøret. Usikker på om dette var en "guffe" som kom fra slitasje på selve gasspjeldet eller inntaksrøret, eller om det er fin skitt som er blitt sugd inn, muligens papirpartikler fra luftfilteret og som har samlet seg opp akkurat der. Det skulle i alle fall ikke mye rensing til før gasspedalen beveget seg silkemykt fra første lille bevegelse. Det kan høres pirkete ut, men dette gjorde en stor forskjell på gasspedalfølelsen. Kan i samme slengen opplyse at jeg benytter orginalt luftfilter montert i orginal luftfilterboks, altså intet sportsfilter som slepper gjennom skitt.

 

Det står en advarsel om at innsiden av spjeldhuset er dekket med et slags belegg, og at det ikke skal renses. Naturligvis måtte jeg bruke litt CRC for å få bort belegget. Jeg renset også litt på nedre del av spjeldet. Er dette kritisk? Kan jeg isåfall få tak i noe stoff hos ford som vil gjenskape det opprinnelige belegget? I det hele tatt, hva er dette belegget ment til å gjøre?

Edited by Focuspokus
Link to comment
Share on other sites

Bra det ordnet seg.

Guffa kan komme fra motorsiden også. Oljedamp, eksos osv. Det hoper seg opp over tid. Spjeldet er vel nesten det laveste punktet på disse innsugene.

 

Jeg vet ikke noe om det originale belegget, men det må jo være "lov" å vaske når alternativet er uberegnelig gass.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...