erling1960 Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Hei.Nylig kjøpt meg en pensjonistkjørt 97.mod Escort kombi med kun 42.000 kjørte km. (Dere leste rett !!)Har ikke vært mye i bruk det siste , så når jeg bremser så "skraper" det i bakbremsen - spesielt på v.side bak.Hvordan skiftes trommel og bremsebånd bak. Har ikke skrudd så mye på Ford.Noe spesielt å være oppmerksom på. Ellers så skal jeg skifte reg.reim p.g.a. alder, men synes pristilbud fra Forhandler var stivt. Kom på over 8.000,- da inkludert vannpumpe som ble anbefatlt skiftet. Noen kommentarer fra Dere der ute. Erling Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Hvis du bare skal bytte bremseband kan du løsne de 4 boltene på baksiden og løfte av trommel, hjullager og akseltapp sammen. Skal du bytte trommel også er det kanskje enklest å løsne mutteren i senter og dele hjullageret med en gang. Det har jeg ikke prøvd selv. Jeg tror ikke jeg gav mer enn 600-700kr for registerreimsett og vannpumpe på eBay. Koster vel 1500 eller noe på Mekonomen o.l. Byttet det selv på en kveld (ikke vannpumpe). Trangt, men ingen spesielle problemer. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erling1960 Posted October 14, 2010 Author Share Posted October 14, 2010 Takk for det.Betyr det at hvis jeg skal skifte trommel , så må jeg også bytte hjullager ? Det med vannpumpen - hvor nødvendig er egentlig det. Har jo bare gårr 42.000, og den må vel holde lenger enn det. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 Ja, jeg tror du må være forberedt på åbytte hjullager. Mulig det går an å banke det forsiktig ut av den gamle trommelen. Aner ikke hvor lenge vannpumper egentlig kan holde. De byttes vel mest fordi de er billige i forhold til jobben med å bytte reim. Er det 16v du har? Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erling1960 Posted October 14, 2010 Author Share Posted October 14, 2010 Ja, jeg tror du må være forberedt på åbytte hjullager. Mulig det går an å banke det forsiktig ut av den gamle trommelen. Aner ikke hvor lenge vannpumper egentlig kan holde. De byttes vel mest fordi de er billige i forhold til jobben med å bytte reim. Er det 16v du har? Ok- det var nytt for meg at hjullager og trommel henger sammen. Greit å vite. Det er en 16V ja - 1,6 liter Zetec motor. Tror jeg tar sjangsen på å kun bytte reim siden bilen er kjørt så lite. Satser på at vannpumpe holder 5 år til.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 På 80-tallet var det løse nav som lageret satt i på Escort med 9" bremser. 8" hadde lageret i trommelen. På nyere modeller mener jeg alle har lageret i trommelen. Uansett er det stor sannsynlighet for at 1.6 har 8". Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 mye ekstra jobb hvis vannpumpa ryker etter 1000km da. like greit å bytte den først som sist. vannpumpa er problem på zetec. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now