haakie Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Har en kamerat som har byttet toppakning på en doch motor. Sliter litt med og finne noen bilder eller annet som forklarer hvordan man skal stille inn veivhjulet før man hiver det sammen. Regner med at man kan stille in fordeler uavhengig av registerkjede som på andre motorer?Noen som har noen bilder som forklarer? Takker for svar -Håkon -Sierra Cosworth 89' 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 Skal være et spor som peker rett opp, fordeleren er ikke justerbare, sittet på insugskamakslingen. Mvh Tom, Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakie Posted October 12, 2010 Author Share Posted October 12, 2010 ok, så det er ikke noe spor den skal "møte"/treffe på blokka? den skal bare rett opp? -Sierra Cosworth 89' 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted October 12, 2010 Share Posted October 12, 2010 (edited) slik skal det stå.. merkene på drevene rett ut til sidene og låsesplinten på veiva rett ned.. så skal du kunne snu rundt motoren i riktig rettning til drevene peker mot hverandre vannrett, da skal splinten på veiva stå rett ned igjen.. Edited October 12, 2010 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierrapowwer Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 slik skal det stå.. merkene på drevene rett ut til sidene og låsesplinten på veiva rett ned.. så skal du kunne snu rundt motoren i riktig rettning til drevene peker mot hverandre vannrett, da skal splinten på veiva stå rett ned igjen.. når du sier splint på veiva? jeg ser ingen splint eneste jeg ser er et lite merke i veivhjule ? er det det som skal stå rett ned ? og kan noen forklare meg steg for steg hva jeg skal gjøre? får sist gang tog jeg alt på åsså sprat kjedestrammeren ut åsså stemte det ikke med merkene så jeg måtte kjøpe ny kjedestrammer og har kun 1 forsøk igjen:P så er de noen teori på om du f.eks skal ha drevene 1 hakk tilbake sån de bler bein når kjedestrammeren strammer til f.eks ? trenger hjelp, takker får svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
zanor Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Skal vel egentlig være kobberlenker(hvertfall fargen) på kjede som gjør dette enkelt. Men disse kan være veldig vanskelig å se om du bruker opp igjen gammelt kjede. Om du ser på tegningen som k3nn37 postet er det en mørk lenke på veiva og 2 mørke for hvert kam hjul.Hvordan fikk du egentlig strammeren til å sprette ut? Hadde hørt mye rykter om dette før jeg satte i gang på min egen doch så jeg var shit nærvøs når jeg satte sammen kjede igjen men når jeg ville ha den til å sprette ut så måtte den jo presses ned med en skrutrekker. Ikke no lite klunk som skulle til nei... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Splinten på veiva står rett ned når hakket på reimhjulet peker rett opp. Splinten er skjult bak reimhjulet, å ikke synlig før du drar av veivhjulet. Som skrevet tidligere, sett reimhjulet med hakket rett opp så står veiva riktig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Jeg gjorde akkurat samme jobben på min DOHC for en drøy måned siden da jeg hadde sprekk i toppen, og i følge mine instruksjoner og tegninger fra manualen til Ford skal ikke merkene på kamdreva peke rett ut men litt ned på hver side. Før jeg tok av kjedet satte jeg merket på veiva rett opp, da er sylinder 1 og 4 på topp og merkene på dreva ca. ei tann ned fra kanten på toppen. Husker jeg kødda litt med å få justert kjede slik at dreva pekte riktig men med to personer gikk dette fint. Går mye lettere når en vrir på kamakselen mens den andre hekter på kjedet osv. I tillegg når du har satt i en ny kjedespenner og skal på med strammerarmen er det greit hvis en holder armen oppe med en litt større trekker slik at du ikke løser ut armen når du skal sette på kjedet. Jeg gjorde også samme feilen første gang og måtte kjøpe ny kjedespenner. Bildet jeg har lastet opp viser hvordan kamdreva står på min når merket på veivhjulet peker rett opp. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 O dæven stian! Det var mye! Det der kan umulig være riktig. Merkene skal bare stå ca 3mm under kanten på toppen. Det der er da en tann galt på begge hjula det. Hvordan går bilen? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Det der er ikke riktig, Jeg gjorde akkurat samme jobben på min DOHC for en drøy måned siden da jeg hadde sprekk i toppen, og i følge mine instruksjoner og tegninger fra manualen til Ford skal ikke merkene på kamdreva peke rett ut men litt ned på hver side. Før jeg tok av kjedet satte jeg merket på veiva rett opp, da er sylinder 1 og 4 på topp og merkene på dreva ca. ei tann ned fra kanten på toppen. Husker jeg kødda litt med å få justert kjede slik at dreva pekte riktig men med to personer gikk dette fint. Går mye lettere når en vrir på kamakselen mens den andre hekter på kjedet osv. I tillegg når du har satt i en ny kjedespenner og skal på med strammerarmen er det greit hvis en holder armen oppe med en litt større trekker slik at du ikke løser ut armen når du skal sette på kjedet. Jeg gjorde også samme feilen første gang og måtte kjøpe ny kjedespenner. Bildet jeg har lastet opp viser hvordan kamdreva står på min når merket på veivhjulet peker rett opp. Her har du bomma med minst ei tann, Kjedestrammeren kan enkelt brukes om igjen, gjort dette 4-5ganger selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 O dæven stian! Det var mye! Det der kan umulig være riktig. Merkene skal bare stå ca 3mm under kanten på toppen. Det der er da en tann galt på begge hjula det. Hvordan går bilen?Hvis man måler hvor mye ei tann faktisk utgjør så skal dette være riktig, vi forsøkte å justere ei tann oppover og da sto merkene helt rett med kanten på toppen, noe som ikke blir riktig. Bilen har faktisk aldri gått så rent og fint som etter bytte av topp og pakning. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 (edited) stian@ det der er garantert feil, drevene skal peke 2grader nedover med slakk på kjeden før man løser ut strammeren.. når den er utløst strammer det seg og drevene står på linje med toppen.. Edited October 13, 2010 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Hvordan vil motoren oppføre seg hvis den er stilt så galt da? Dere er jo eksperter på dette så FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Vil tro den har dårligere effekt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Vel, bilen går like bra nå som før, og den har gått som ei klokke i 4 uker uten noen form for fjusking, ujevn gange eller lignende. Ta en titt på denne manualen og bla til side 9. Der står det ikke at merkene på dreva skal ligge jevnt med kanten på toppen - derimot, når merkene møter hverandre, da skal de ligge jevnt med kanten på toppen (som vist på samme side). FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 nesten så jeg får lyst til à prøve det selv. Skal ovehalle en dohc topp neste uke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 (edited) Dohcen som jeg hadde ble stilt slit som på bildet når jeg byttet topp på den, den gikk så bare det.. Dohc som er stilt en tann feil går veldig ujevnt og høres ut som en dieselmotor som synger på siste verset... Ikke gøy når en står der og stresser for å bli ferdig... Edited October 13, 2010 by Anders_K 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zanor Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 (edited) Husker ikke helt hvordan mine sto, men det var ihvertfall ikke såpass om RS|Stian sine. Men han har i så fall bare bomma med en tann på ene hjulet. Se for dere att det venstre hjulet blir flyttet en tann med klokka, "pila" vil da peke litt oppover men om man da vrir hele registeret litt mot klokka så vil begge "pilene" peke så vidt nedover...Hvorfor ikke bruke merkene på kjede? Ser tydelig di kobber fargede lenkene på bildet hans.Vet ikke med DOCHen i sierra, men hadde en mk1 mondeo som innsugskammen sto en tann feil, den hadde stått sånn i 100k. Eneste en merket att det var noe galt på var ørlitt problemer med tomgang rett etter oppstart på varm motor... Edited October 13, 2010 by zanor Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierrapowwer Posted October 13, 2010 Share Posted October 13, 2010 Det der er ikke riktig, Her har du bomma med minst ei tann, Kjedestrammeren kan enkelt brukes om igjen, gjort dette 4-5ganger selv.hvordan bruker du kjedestrammeren om igjen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 hvordan bruker du kjedestrammeren om igjen ? http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/33853-dohc-strammeren/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 stian@ prøvde du å turne rundt motoren før du startet den? om jeg har forstått deg rett så står låsesplinten på veiva rett opp når drevene dide står som på bilde? jeg fulgte den pdf fila når jeg satte sammen min motor, men der buttet det bare i ventiler når jeg prøvde å vri den rundt! fordi den er tegnet 108grader feil på veiva.. på bilde fra pdf fila ser man merket på reimhjulet, det står på andre siden på hjulet i forholde til låsesplinten altså 180grader forskjell..her står atså stempel nr 2 og 3 på tds.. på bilde fra autodata er låsesplinten tegnet inn og her står stempel 1 og 4 på topp, men drevene står nesten likt.. desuten om du studerer pdf tegningen så er det ikke streken på drevet som står nedover, men de har tegnet en strek fra senter til den ene tannen på drevet som ligger akkurat under kanten på toppen.. bare prøv å legg en linijal eller noe på skjermen som går parallelt med toppen og igjenom senter på drevene Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now