Jump to content

AB07 kammer


admiralen

Recommended Posts

Noen som har kjøpt AB07 kammer i det siste? Finner de i Kent cams brosyren fra 2007 men ser ut til å ha gått ut av produksjon da de ikke er å finne på Kent cams hjemmeside. Har heller ikke fått noe svar på henvendelsen min til Kent cams. Mao. ser det ut til at jeg må jeg vurdere BD10 eller BD14 i stedet hvis ingen andre kan trylle frem noen AB07 kammer som det snakkes så varmt om her?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Noen som har kjøpt AB07 kammer i det siste? Finner de i Kent cams brosyren fra 2007 men ser ut til å ha gått ut av produksjon da de ikke er å finne på Kent cams hjemmeside. Har heller ikke fått noe svar på henvendelsen min til Kent cams. Mao. ser det ut til at jeg må jeg vurdere BD10 eller BD14 i stedet hvis ingen andre kan trylle frem noen AB07 kammer som det snakkes så varmt om her?

Antar av AB07 er forkortelse for Ahmed Bajyoo 2007.

Alle fornuftige milde turboprofiler kan slipes på de originale kammene. Kentcams har helt sikkert ikke kastet AB07 profilen. Hør med http://www.909motorsport.no/ om de kan være behjelpelig med å skaffe, evt å få liv i "hooligansan". I følge div. annonser er de behjelpelig med det meste.

Mr. AB hadde ikke giddet å ta frem denne 250+ graders kamprofilen til Cosworth hvis det ikke var fordi at den i praksis fungerte betydelig bedre enn de gamle 260+ graders BD serie kammene. Hvis du er opptatt av respons og bunndrag så ikke gi deg før du MÅ i jakten på AB07.

Forøvrig finnes det noen andre 250 graders Cosworth profiler som kan vurderes som alternativ fremfor BD10 og BD14.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har nå funnet ut at det er mulig å få tak i AB07 kammer til ca. 8000,- ink. moms via Flissundet motorservice AS - Tunningspesialisten her i Norge. Leveringstid 2-3 uker. :)

Så bra. ^_^

En ting som godt kan presiseres. Dette er gode, velfungerende og milde Engelsk spec. kammer som er designet til, og beregnet for, motorer hvor det SKAL LADES.

Være derfor nøye med valg av kompresjonsforhold og turbo! B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var viktig informasjon å få med seg. Skal bruke 4x4 manifold og t34.48 som du tidligere anbefalte. Har tenkt litt på dette med komp. da de fleste andre jeg har hørt med anbefaler generelt høy komp. for å oppnå økt respons. Forhåpentligvis vil AB07 kammene og lav komp. (som f.eks. 7,6:1) versus std. kammer og std.komp (8:1) gir bedre respons på tross av komp.forskjell :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Er det noe spesielt å hente med disse kammene på en helt org cosworth med t34 turbo (63ar) siemens 3102 og alt rundt, med 2 bar ladetrykk?

Jeg ser slik på saken;

For det første synes jeg ikke at det er en god idé å kjøre hardt med 2,0 BAR ladetrykk på en standard komp. Cosworth.

Så spørs det hva DU mener med spesielt, men jeg vil definitivt mene JA.

 

De originale Cosworthkammene er oppgitt til 240 grader og 8,5 mm løft.

AB07 kammene er oppgitt til 256 og 8,85 mm løft så dette er en betydelig oppgradering som samtidig ikke er overdrevet slik at man beholder bunndrag og respons.

Neste trinn på stigen kan sies å være BD14 på 261 grader og 8,89 mm løft. Disse gir helt sikkert høyere dreiemoment og effekt, men man taper bunndrag og respons.

 

Som tidligere nevnt er AB07 de siste "dreiemomentkurve" kammene som ble utviklet til Cosworthmotoren på et høyt kompetansenivå. Dette kan man med fordel huske og ha stor respekt for da det skjedde mye i utviklingen av kamprofiler fra 1980 til 2007.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var viktig informasjon å få med seg. Skal bruke 4x4 manifold og t34.48 som du tidligere anbefalte. Har tenkt litt på dette med komp. da de fleste andre jeg har hørt med anbefaler generelt høy komp. for å oppnå økt respons. Forhåpentligvis vil AB07 kammene og lav komp. (som f.eks. 7,6:1) versus std. kammer og std.komp (8:1) gir bedre respons på tross av komp.forskjell :unsure:

Da må du se til at du har 360 lager ellers varer den ikke lenge. Hvis du ikke allerede har dette vil jeg anbefale at du VURDERER at NTS/STS setter dette i, sliper hjulene osv. og re-balanserer hele saken. ;) Suverene saker, men dessverre kostbart. Kan vurderes.

Man ser mye rart rundtomkring når det gjelder porting, innsug, mapping og valg av kammer og turbo. Når man så IKKE blir fornøyd med fiaskoresultatet så skylder man mer enn gjerne man på lav komp. Dette er enklere og mindre flaut enn å innrømme at man egentlig ikke har peiling på hvorfor man har valgt deler som man har og at man har brukt 1000 vis av kr. unødvendig på "svære greier" som man overhode ikke har bruk for!

Lavkomp. er undervurdert og gir alene ikke store ulemper når det kombineres med andre moderate deler.

Synes at det høres ut som du er på vei mot 400 velfungerende hk med suksess. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

på .63 a?

Kanskje? Jeg bremsa 300 hjulhester (utregnet 354 motor hk.på Sun rulle) med slik turbo på 1,5 bar, kjørte 2 bar senere å det gikk betydeligt bedre.

vet ikke hvor my hk den siste halv kilon ga, men.

Link to comment
Share on other sites

jens bygde en ganske rå motor med t34 .63. bremset 390hk / 620nm på latterlig høyt ladetrykk, så det å oppnå 400hk med en sånn turbo er ikke lett. lader selv 2,2bar med min. tenker å bytte den ut med en større.

momentet øker ganske bra med høyere ladetrykk, men hvor sunt det er spørs jo. har fin afr og tenning hele veien så..

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Mener de oppgir 380hk som maks på T-34.63 og litt holdbart..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

400hk på T34 A/R 0.48 skjer ikke.

På den ene siden er det helt korrekt hvis man snakker om en original urørt T34 påsatt ett Sierra Cosworth A/R 0.48 turbinhus.

 

På den annen side er det bremset 385 hk på grønndyser og kapasiteten på T34 A/R 0.48 er mer enn 14 hk større enn kapasiteten på grønndysene.

 

Hele vitsen med oppsettet her er mye bunndrag, respons og skikkelig spool up som gir maksimalt med kjøre og eierglede.

En bekjent har kjørt 145 km/t på 201 M flere ganger med en "massert" T3 2wd turbo, så korrekt utført øker kapasiteten merkbart etter en omgang "oppmerksomhet og massasje". Hvis man MÅ og SKAL hente ut 400 tallet så er det helt sikkert ikke umulig. :)

 

Mener de oppgir 380hk som maks på T-34.63 og litt holdbart..

Kjenner til noen som nettopp har hentet motoren sin fra en skikkelig seriøs motorbygger i England.

Kort fortalt er det en standard motor som er fagmessig overhalt + kompsenking, porting, milde kammer, T34, 405 HP og ett voldsomt dreiemoment fra 3500 o/min. Garantert holdbar i massevis hvis delene omkring holder tilfredsstillende nivå.

 

jens bygde en ganske rå motor med t34 .63. bremset 390hk / 620nm på latterlig høyt ladetrykk, så det å oppnå 400hk med en sånn turbo er ikke lett. lader selv 2,2bar med min. tenker å bytte den ut med en større.

momentet øker ganske bra med høyere ladetrykk, men hvor sunt det er spørs jo. har fin afr og tenning hele veien så..

Hvordan ligger det an med kompforhold og eksostemp.?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jens bygde en ganske rå motor med t34 .63. bremset 390hk / 620nm på latterlig høyt ladetrykk, så det å oppnå 400hk med en sånn turbo er ikke lett. lader selv 2,2bar med min. tenker å bytte den ut med en større.

momentet øker ganske bra med høyere ladetrykk, men hvor sunt det er spørs jo. har fin afr og tenning hele veien så..

 

Jens brukte 360graders t34 da eller? og hva var ladetrykket?

Link to comment
Share on other sites

Jens brukte 360graders t34 da eller? og hva var ladetrykket?

 

selvfølgelig 360 lager. ladetrykket var på samme som mitt ca. 2,2 bar.

 

Hvordan ligger det an med kompforhold og eksostemp.?

 

aner ikke. flere år siden vi hadde samtalen.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

vi rullede lige en 2wd her i weekenden til 424hk og 460 nm med T4 (ægte RS500 turbo)wössner stempler og plenum spacer og grå dysser på ellers std motor med 1,4 bar.

 

ser om jeg ikke kan få parpirne.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

vi rullede lige en 2wd her i weekenden til 424hk og 460 nm med T4 (ægte RS500 turbo)wössner stempler og plenum spacer og grå dysser på ellers std motor med 1,4 bar.

 

ser om jeg ikke kan få parpirne.

Ja det må du gjerne for det der harmonerer ikke. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

de korrekte tal på min sms er 455nm og 424hk

Det hjelper ikke mye.

Hvis vi ser på litt Cosworthhistorie så ser vi at 330 trimkittene ble levert til alle Pre EEC utgaver og at dreiemoment i lb/ft og HP følger hverandre tett i forhold til ladetrykk.

Original 2wd Ca. 204 lb/ft og 204 hk.

4x4 ca. 220 lb/ft og 220 hk.

Ved ca. 1,6 BAR 330 lb/ft og 330 hk.

455 Nm er 334 lb/ft som til nød kan passere på en originalmotor med 1,4 BAR fra en stor turbo, men 424 Hk ?? Nope. Skeptisk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørmål til dere eller RS1000. Lurte på om noen vet max diameter på kompressorhjul og turbinhjulet til RS500 Turboen?

Takker for svar..

RS500 kompressorhjulet har 7 full lengde blader og en stordiameter på 84 mm.

Turbinhjulet er helt unikt RS500 spesial og har en antatt stordiameteren større enn steg 3 på 65 mm og mindre enn steg 5 på 71 mm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jaa. der sker fejl ved rulle træf.

 

tidligere havde bilen 390hk og 480nm mener jeg at huske.

 

men jeg skal se om jeg kan låne papirene og scanne dem ind.

Turtallet for maks effekt er fremdels for høyt til å være en original motor.

 

Vet mark shead bremset en helt standard rs500 motor til rundt 450+ på godt over 2 bar ladetrykk bare for å se om det gikk. Klart et helt annet innsug men ladetrykket avslører en del..

Det blir urealistisk fordi en slik motor sannsynligvis vil rase etter kun kort tid dersom den blir forsøkt brukt med denne effekten.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...