balltusen Posted October 2, 2010 Posted October 2, 2010 Har et lite problem som sikkert er lett for dere å si hva er. Håper jeg. se her : Tenk deg at du kjører eks i 60 kmt. jevn gasspedal 4 gir. Du slipper opp gassen i 5 sek. Så gir du gass for å komme opp i 60 i gjen. Da hører du det smeller/klikkelyd under bilen,men går greit opp i akselerasjon. Slik smelling/klikking gjør det ofte da jeg slipper opp gassen og trykker den inn i gjen.Merker bilen nykker til. Liker ikke helt dette da jeg er redd det er noe som er slitt? Kommer under bilen,men er usikker på hva dette er? Virker for meg at det er slakk et sted slik at noe slår oppi/borti og ikke er tait. Merket dette da jeg tilfeldig rullet ned vinduet. Trykker jeg gassen peeent inn hører jeg ikke noen ulyder. Hva kan dette være???
Caprinut Posted October 2, 2010 Posted October 2, 2010 Kan være bolten til bakre girkassefeste er knekt.. Befinner seg der topedo og gulv møtes.Ikke sikkert det er denne, men den var iallefall knekt på min... 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S
balltusen Posted October 4, 2010 Author Posted October 4, 2010 takk for svar. skal sjekke opp dette på onsdag,så da poster jeg om jeg har funnet feilen eller ikke. men... sitter det en foring rundt denne bolten tro? som skal ta i mot for nykkinga tro? kun når keg akslererer opp som beskrevet over
balltusen Posted October 9, 2010 Author Posted October 9, 2010 har ikke funnet noe ut av dette,men kan det være noe i chlutc huset (trøstelager) eller fjærene der inne som er slitte tro?bare en tanke som slo meg akurat nå
balltusen Posted October 15, 2010 Author Posted October 15, 2010 (edited) Hei i gjen. Nå har jeg prøvet en annen bil av samme type med samme motor hos forhandleren. Det er forskjell på disse.Min bil har en slakk (liten) i drivverket,så dette har de notert i tilfelle noe skulle oppstå senere uten for garanti tiden.Men slakk vil det alltid være pga overføringene. Noen modeller har mere slakk en andre. Ellers er bilen heelt i orden nå. bytta endeledd i samma slengen på garantien, og bytta lisse godt girkasseolje Edited October 15, 2010 by balltusen
viceguy Posted October 16, 2010 Posted October 16, 2010 Hadde du bilen inne hos en Ford forhandler for å sjekke denne klakkelyden eller verkstedet der du handlet bilen (om du handlet den hos en annen forhandler). Høres bare veldig snodig ut at de avfeier dette som slitasje i drivverk, er du NAF medlem så er det gratis tror jeg å få sjekket opp slike ulyder. Jeg har selv en 2004 Mondeo som ikke har noe ulyd i drivverket å heller ikke disse symptomene som du beskriver. Jeg mener det er drastisk å bare avfeie dette som en bagatell, ville nå heller invistert noen 100 lapper å fått Ford/NAF til å sjekke opp dette. Har du forresten sjekket om du hører lyden om du ruser bilen når den er parkert, motoren vill jo bevege seg da også pga kreftene. Vil tro at om du ikke hører noe da så er det i drivverket som du sier... kanskje bærekuler eller fjærlagre/knekt fjær?
balltusen Posted February 14, 2011 Author Posted February 14, 2011 hei beklager sen tilbakemelding. Joda lyden er borte den nå. Jeg tror det var fjæra eller fjærbrinslageret. Er byttet på garanti samt lenkarmene foran. Må ha vært noe der. Nesten alt ok nå. men nå tror jeg fjærbrinslageret på venstre side begynner å lage litt lyd. Skal ut til forhandler (ford) i løpet av uka. Fortsatt garanti. (heldigvis) For å si det slik har jeg aldri fått så bra service noe sted. Er alltid med verksmesteren under bilen. Er veldig glad for at jeg kjøpte gjennom forhandler for å si det slik. Hadde jeg kjøpt denne privat, hadde jeg vært blakk idag!!
Recommended Posts