Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hva er det beste rådet (foruten å skifte kaliper) for å få opp luftenippelen på kaliper hvis denne er fastrustet? Hva gir best sjanse uten å ødelegge?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted

Kapp av øverste konen og bruk en grisepigg for å få den ut, er mitt forslagsmartass.gif

Saus riktig inn med rustløser av noe slag først vel og merke...

Får du tak kan du bruke en sveisetang, men som regel knekker nipplen og du sitter igjen med en stub i caliperen...

Men værdt et forsøk...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Posted

Smørning, og atter smørning ;)

Så får du prøve etter en GOD stund med rikelig med smørning/rustløser å løsne den med enten pipe og skralle, eller f.eks. wisegrip-tang.

Da har du vertfall gjort et godt forsøk på å få den ut hel, før du evt. tenker løsninger som utborring, grisepikk etc. :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her

Posted (edited)

Beklager å måtte si det, men det var da veldig mye feil på denna bilen din på en gang! Har den gått langt eller hva skjer?

Den har nettopp gått 163000 i dag. Jeg har ikke ramset opp alt som stop på service lappen enda.. ;)

Vel, jeg kjører vel rundt 30000 i året og muligens litt mer.. men i år blir det vel ca 20000. Mye fartsdumper, litt dårlige veier.. mye salting osv.. kanskje litt uheldig?

Takk for mange gode forslag så langt.. spørs om jeg ikke må kjøpe et kaliper før jeg tester ut dette så jeg ikke sitter der uten en bil som kan kjøres.. kan jo returnere hvis jeg ikke får bruk for den..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Posted

Husk, at viss du knekker nippelen i forsøket på å løsne den, så er caliperen fortsatt tett.

Så du kan da bestemme om du må ha ny caliper, eller om du kan bytte kun nippelen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her