Jump to content

mk1 eller mk2


Jbakke

Recommended Posts

Hei, vurderer å kjøpe meg en Ford Mondeo men er litt usikker på om jeg skal ta mk1 eller mk2.

Jeg synest selv att mk1 ser mye tøffere ut, men hvilke er best å få tak i deler? og hvem er billigest?

Og hvem av bilene er det "enklest" å skru på? mener da med plassen oppi motor rommet.

 

Mvh Jbakke

Link to comment
Share on other sites

Mk1 er nok billigst og lettest å få deler til, Eg har bådde mk1 og 2 og begge er omtrent like å skru på, mine er like i motorrommet.

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Mk1 og Mk2 er i utgangspunktet identiske under skallet. I alle fall frem til 1998. I 1998 skjedde det diverse småting. Det er en motor endring i denne perioden. Svart motoren kommer. Du kan se att toppen er sort i stede for sølv som i modellene før 1998. Den storste forskjellen er att svart motoren ikke lengere har hydraulisk ventilløftere. Denne mekanismen er synderen når du hører en mondeo med tikkende motor. Dette slipper du i større grad med en svart motor.

 

Både 1.8L og 2.0L literen fikk også litt mere moment, sammtidig som det kom en annen girkasse til disse motorene. Denne kassen har litt lavere utveksling, noe som gir den en litt slappere følelse, mens den bruker mindre bensin. Den er også bedre på motorveien. Min gamle mk1 med sølv motor hadde 2500rpm ved 80km/h i 5 gear. Min nåværende 2001 mk2 med svart motor har 2100rpm ved samme hastighet og gear.

 

Ved motor oppgradering gikk 1.8L fra 115hk til 116hk, 2.0L gikk fra 136hk til 130hk.

 

Mk1 er ganske sjelden med AC mens de fleste mk2 fra 98 og utover har dette. Nesten alle har manuell AC men du kan være heldig og finne en som har automatisk, disse har også da kjøre komputer.

 

Eller er typiske skiller att mk2 levers standard med 15" felg mens mk1 har 14", Mk2 har dobbel din cd spiller, og mk2 har VELDIG mye bedre lys enn mk1.

 

 

Min annbefaling er å lete etter en mk2 fra år 2000 eller 2001 (det finnes noen etterslepere i overgangen til mk3), finn en med 1.8L og i utstyrvarrianten "Trend" Du kjenner igjen disse ved att de har sølv netting grill. Finner du en som er godt vedlikehold med ca 130.000km på telleren, lite rust og komplett service bør den ligge på ca 60.000,-

 

 

Du kan ta en titt på prosjekttråden min, så kan du se hva du får for pengene. Jeg har en 2001 modell, svært godt vedlikeholdt, gått snart 130.000km med 1.8L motor i Trend utgave. Min har også oppvarmet frontrute. Jeg er super fornøyde med denne.

Min prosjekttråd

 

Lykke til med valget. Jeg har eid både mk1 2 og 3 og jeg er ikke i tvil. Mk2 fra 2000 eller 2001 er mitt soleklare valg. (kjørte mk1 modellen min 230.000km, solgte den da den hadde gått 290.000)

Link to comment
Share on other sites

personlig ville jeg valgt mk2, tidlig type med silvertop, denne har den sterkeste motoren. blacktopp motoren er skjeldent man finner i 2liter utgaven.

har selv en mk2 med 2liter silvertopop er fornøyd med draget. naboen hadde en 2001 mk2 med blacktop, han byttet denne da ut i en silvertop, 98 modell grunnet draget, han kjører med campingvogn bakpå ofte.

 

ellers kan du toppe heile driden med å skaffe deg en St200 :)

Link to comment
Share on other sites

Både mk1 og mk2 har 6x8" orginalt, du får helt fint plass til 6,5" med adapter plater, eller for eks pioneer sin spesialhøytalere til ford i denne dimmen. Noen 6x9" passer også, men monteringsdybden er kritisk.

 

Skal du bygge anlegg ville jeg gått for en combi coupe, jeg har konkurrert med min mk1. Den spillte veldig bra. Mk2 er forresten en god del bedre støy dempet, bare så det er nevnt.

 

Mondeo har også relativt kraftig dynamo orgnialt, så du kan fint få levert en god del strøm til anlegget.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en god del jobb med den mk2,en der før det blir noe pen bil ut av den, men ellers er den sikkert bra. Spørs hvor godt den rusta i hjulbuen bak der er fjernet blant annet.

 

Det er kun en styling som gjelder til mk2 og det er ST styling

 

st24_2_large.jpg

 

st24_large.JPG

 

Til mk1 er det RS styling som gjelder.

 

modeomor.JPG

 

DSC_1449.jpg

Link to comment
Share on other sites

Visst er ikke MK I noen designmessig høydare, og Ford fikk vel en del pepper for kjedelig design på verdenssatsinga Mondeo i første utgave. Derfor måtte dette rettes opp til neste utgave, og så far out som Ford var på nittitallet måtte vel MK II varianten bli alt annet enn vellykket i designet. Unnskyld at jeg sier det, men en Mondeo MK II ser tragikomisk ut!

 

MK I derimot greier seg i det minste med å bare se kjedelig ut, særlig bakfra. Men mye kan rettes opp. Og i stedet for styling, er det mulig å designmessig enkelt gjøre den om til den amerikanske versjonen Ford Contour, som faktisk ser ganske stilig ut. Kansje litt styling i tillegg til det, så blir det riktig bra :)

 

Personlig hadde jeg primært sett etter en velholdt MK I 2,5 24V.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Mk1 ser unektlig best ut, serlig med RS styling som kom på SI modellen

18184_12009.jpg

 

Mk2 ser ikke bra ut etter mitt syn, for rund både foran og bak...

Hovedlyktene ødlegger mye av designet etter min smak..

Men ST'n ser ikke så gal ut

3290677809_bdcc904ed4.jpg

 

Og i begge tilfeller ser stasjonsvongna best utcool.gif

Men chrom plata på Mk'2 stv bakluka ser jalla ut syns jegblink.gif

 

 

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Visst er ikke MK I noen designmessig høydare, og Ford fikk vel en del pepper for kjedelig design på verdenssatsinga Mondeo i første utgave. Derfor måtte dette rettes opp til neste utgave, og så far out som Ford var på nittitallet måtte vel MK II varianten bli alt annet enn vellykket i designet. Unnskyld at jeg sier det, men en Mondeo MK II ser tragikomisk ut!

 

MK I derimot greier seg i det minste med å bare se kjedelig ut, særlig bakfra. Men mye kan rettes opp. Og i stedet for styling, er det mulig å designmessig enkelt gjøre den om til den amerikanske versjonen Ford Contour, som faktisk ser ganske stilig ut. Kansje litt styling i tillegg til det, så blir det riktig bra :)

 

Personlig hadde jeg primært sett etter en velholdt MK I 2,5 24V.

 

Totalt enig! 2,5 er og en mye bedre motor enn den gørr kjedelige 2literen.. hatt begge og skulle jeg valgt igjen vet jeg hva det hadde blitt. Er ikke så stor forskjell i forbruk heller hvis man kjører vettig. Trør du på bruker den en del mer.

 

2,5 får du vel som regel med ac og sportsinteriør. De vanlige setene i 2literen er tragisk..

 

En del ting å se etter når man handler. hvis du vurderer 2,5 så er toppakninger og vannpumpe det viktigste..

Link to comment
Share on other sites

Dere må jo tenke litt lengere enn bare på effekten også da.

 

1.8 og 2.0 er mere driftsikre motorer og de er enklere å skaffe deler til. Att en 2,5 ikke bruker spesiellt mye mere bensin enn 2.0 mener jeg er TULL, ved normal kjøring og dagelig bruk bruker en 2,5 betraktlig mere drivstoff.

 

Så må en også regne inn forsikring, og generellt vedlikehold som også blir dyrere med en 2,5L.

 

 

Å si att 2.0L er tragisk er vel å ta hardt i. Denne motoren er jo relativt sprek sett i forhold til andre 2.0L motorer rundt om i denne tidsepoken.

 

Jeg ser også att mange hevder att 1.8L er veldig dau. Ja, jeg skal ikke påstå att dette er noe fartsvidunder, men noe av det skyldes att motoren har veldig gjevnt drag, spesiellt svart motoren. En får derfor en følelse av att motoren er mindre sprek enn andre motorer som er dau til 4500rpm også fyker av gårde.

Link to comment
Share on other sites

Dere må jo tenke litt lengere enn bare på effekten også da.

 

1.8 og 2.0 er mere driftsikre motorer og de er enklere å skaffe deler til. Att en 2,5 ikke bruker spesiellt mye mere bensin enn 2.0 mener jeg er TULL, ved normal kjøring og dagelig bruk bruker en 2,5 betraktlig mere drivstoff.

 

Så må en også regne inn forsikring, og generellt vedlikehold som også blir dyrere med en 2,5L.

 

 

Å si att 2.0L er tragisk er vel å ta hardt i. Denne motoren er jo relativt sprek sett i forhold til andre 2.0L motorer rundt om i denne tidsepoken.

 

Jeg ser også att mange hevder att 1.8L er veldig dau. Ja, jeg skal ikke påstå att dette er noe fartsvidunder, men noe av det skyldes att motoren har veldig gjevnt drag, spesiellt svart motoren. En får derfor en følelse av att motoren er mindre sprek enn andre motorer som er dau til 4500rpm også fyker av gårde.

 

 

Vrøvl.....

 

En større motor bruker ikke mere bensin enn med mindre volum, hvis du kan kjøre bil..

 

Jeg har bl.a hatt 5 Caprier, alle med 3l eller 2.8 med gasser..

Stort sett alle disse brukte faktisk MINDRE enn min 1.8 01' Mondeo som jeg kjører til daglig...

 

Bykjøring/blanda kjøring så brukte mine Caprier ca literen og på langkjøring og 0.75-0.80 på langkjøring.

 

Min 01' har ALDRI vært under 0.8 samma f@en åssen man kjører på langkjøring, bykjøring er ille, 1.2 mila..

 

 

Jeg har testkjørt MANGE og da mener jeg mange 1.8 Mk1 og Mk2 på min tidligere arbeidsplass, og de er svindaue, 2 literen er mye bedre, går som et skudd...

Men når det er sagt så har jeg også testet en del 2.5 versjoner og jeg var ikke imponert, meget slappe 170hk...

 

 

Min bror hadde en Chevrolet Caprice en gang i tiden, den slappe 170hk 350'n på slutten av 70 tallet, den drakk mye, ca 2.5 på mila.

Bare ved å sette på en spacer under forgasseren for å få bedre fløde og litt mer høytenning, og ikke minst riktig suppe som da er 98 så gikk denne ned til 1.1 på mila, dette er en bil som veier nærmere 2 tonn!

 

En tur Arendal-Oslo-Arendal med 5 sytkk personer som veide i gjennom snitt 100kg pr pers så gikk denne på 1.1-1.2 med tidvis meget hard kjøring...

 

 

Vet med meg selv at jeg IKKE skal ha bil med under 2 liters volum igjen, bruker for mye og er lite spennende langs veien.

Eneste bilen som for meg har vært gøy med motor under 2l var min Mk3 Escort med 1.6 motor og delvis effekt anlegg...

Savner den, synd den rustet bort...wacko.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Dere må jo tenke litt lengere enn bare på effekten også da.

 

1.8 og 2.0 er mere driftsikre motorer og de er enklere å skaffe deler til. Att en 2,5 ikke bruker spesiellt mye mere bensin enn 2.0 mener jeg er TULL, ved normal kjøring og dagelig bruk bruker en 2,5 betraktlig mere drivstoff.

 

Så må en også regne inn forsikring, og generellt vedlikehold som også blir dyrere med en 2,5L.

 

 

Å si att 2.0L er tragisk er vel å ta hardt i. Denne motoren er jo relativt sprek sett i forhold til andre 2.0L motorer rundt om i denne tidsepoken.

 

Jeg ser også att mange hevder att 1.8L er veldig dau. Ja, jeg skal ikke påstå att dette er noe fartsvidunder, men noe av det skyldes att motoren har veldig gjevnt drag, spesiellt svart motoren. En får derfor en følelse av att motoren er mindre sprek enn andre motorer som er dau til 4500rpm også fyker av gårde.

 

 

Jeg har hatt begge to så jeg vet godt hva jeg snakker om!! 2literen er IKKE sprek i forhold til andre fra samme epoke mener nå jeg. Vectra 2,0 går minst like godt. Primera gt er på høyde med 2,5 faktisk.

 

2,5 er mye mer behagelig å kjøre på alle turtallsområder. Den er så jevn og gangen er så fin at motorene virker som de er fra to forskjellige tidsperioder. Det er en grunn til at 2,5 motoren var kåret til en av de ti beste motorene i sin tid. Dog i usa men samma det.. http://en.wikipedia.org/wiki/Ward's_10_Best_Engines

 

Forsikre 2,5 kontra 2liter er minimal. Dyrere vedlikehold? Oi to ekstra plugger som må skiftes, litt mer olje, men motoren har kjede som har LANG serviceintervall. Bremser og klosser er forskjellig men koster stort sett det samme.

Har vært mye mer tull med 2literen enn med v6eren, begge er fortsatt i familien og har fulgt begge rundt 70000km. V6eren var nettopp på rundtur i norge. brukte rundt 0.7 på mila.

 

I min verden er det en no brainer..

 

2,5 er og lett og trimme for den som vil det. Er ikke 170 spreke hester. Nye grenrør og skikkelig eksos frigjør MYE. Sjekk ut contour i usa. De har samme motorene..

 

Nå lurte trådstarter på hva som var enkelt å skru på. v6'eren tar såpass stor plass at den er noe knotete og skru på dessverre. Men fort gjort å løfte ut motoren faktisk, hvis man skal bytte toppakninger. Det er faktisk det enkleste i det tilfelle fant jeg ut..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Ja ja. Vi blir vel aldri enige om dette.

 

Eneste jeg med sikkerhet kan si er att når jeg var 20 vurderte jeg å kjøpe en 2,5V6 mk1 og den ble valgt bort pga forsikring. Det var 13.000kr mer per år å forsikre den kontra en 1.8 som jeg endte opp med. Den i seg selv ble dyr nok.

 

Jeg kjenner en som er mekaniker som har en mk1 2,5V6 nå som han har planer om å selge og han ville ikke selge den til meg fordi deletilgangen var dårlig og han mente den ikke egent seg som dageligdags bil, blant annet pga motoren.

 

 

Men vi er uenige, det er en erlig sak. Trådstarter forventet sikkert heller ikke å få entydige svar. Det har jeg i hvertfall ikke opplevd att det blir her inne noen gang på de årene jeg har deltatt på Ford forumet.

Link to comment
Share on other sites

Nå aner ikke jeg hvor lenge siden det er du var 20, men jeg var vel 21 da jeg hentet v6'eren (4 år siden) Betalte 8000kr for full kasko med 30% bonus.. jeg hadde bostedsadresse på Bardufoss så det hadde nok en del og si..

 

Nå skjønner jeg ikke hva den mekanikeren din mener med dårlig deletilgang, det må i så fall være at du ikke får deler på biltema til bilen. Ellers har det aldri vært noe problem å få tak i ting, det er stort sett samme delene som 2literen rundt om på bilen.

 

Brukte min som hverdagsbil i Tromsø da jeg jobbet som elektriker der, mye av/på kjøring og stamping i trafikk. Var perfekt til mitt bruk.. Rolig å fin, med litt trøkk når man trengte det. Min hadde bedre eksos og filter da men..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En tur Arendal-Oslo-Arendal med 5 sytkk personer som veide i gjennom snitt 100kg pr pers så gikk denne på 1.1-1.2 med tidvis meget hard kjøring...

 

vrøvl...spar oss for sånne eventyr-historier

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...