Escort RST WRC Posted September 26, 2010 Share Posted September 26, 2010 Er ikke bare tørketiden som er problemet med den limen der, men ja den er heller absolutt ikke noe å skryte av.En av de verre rutelimene jeg har vært borti, verksteder rundt om kring fikk mye klager på denne limen. Og alle har gått bort i fra den etterpå. Og biler blir ikke kjørt med 5min etter ruteskift på verksted, skal stå i ro et par timer etter ruteskift.Å slippe bilen ut før limen er gjennomherdet er VELDIG lite lurt, vet jo aldri om den bilen kan komme i en kollisjon i første sving.Og da er det litt kjedelig om ruta detter ut... Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcen Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 en kompis av meg byttet rute selv og brukte no lim fra biltema...dagen etter så måtte han bråbremse i en rundkjøring og da spratt ruta ut!!!viktig som folk sier og gjøre ting ordentlig Mondeo ST TDCI "machine silver" zito miracle 19...bixenon og led overalt... green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler. pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene 87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 NETTOPP!!! Er seriøse saker dette her. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Jobber selv på Riis Bilglass i Molde og bytter en del ruter i løpet av et år.Mange sier at bilen bare skal kjøre en liten stund og kanskje skal skrotes om et år og det er liksom ikke så viktig.MEN det er faktisk JÆ.... viktig dette med rutejobber, hva skjer hvis ruta detter ut i ei oppbremsing inn mot en fot overgang og ruta treffer en forgjenger dem som har limt inn ruta sliter hvartfall noe inni granskauen! Hva skjer hvis bilen ruller rundt på taket og ruta spretter ut? 70% av styrken i takonstruksjonen ligger i frontruta!Jo det som skjer er at taket kolapser og vedkommende som sitter inni bilen er heldig om de overlever. Så om det blir tett for vannlekkasjer eller om du får litt vindsus pga dårlig limfuge så er det uvesentlige ting hvis man ser på helheten, det viktigste er om ruta sitter fast! Men når det er sagt så er det ingen ting i veien for å bruke ei gammel rute, bare sørg for og bruke en god lim og følg prudusentens annvisninger ved bruk av produktet. Ikke ta noen snarveier. Og sist men ikke minst så må du prestere og legge en duganes limstreng, synd å si det men det tviler jeg på at du klarer!I opplæringa i rutefaget så tar det sånn ca 2-3 mnd før folk har kontroll på å legge lim.Håndpumpe kan du forøverig bare glemme, du må ha limen til å komme ut i en jevn og fin strøm. Detta tror jeg kanskje er det lengste innleggert jeg har skrevet her inne. Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Detta tror jeg kanskje er det lengste innleggert jeg har skrevet her inne. Men det var MYE viktig i det innlegget Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Jobber selv på Riis Bilglass i Molde og bytter en del ruter i løpet av et år.Mange sier at bilen bare skal kjøre en liten stund og kanskje skal skrotes om et år og det er liksom ikke så viktig.MEN det er faktisk JÆ.... viktig dette med rutejobber, hva skjer hvis ruta detter ut i ei oppbremsing inn mot en fot overgang og ruta treffer en forgjenger dem som har limt inn ruta sliter hvartfall noe inni granskauen! Hva skjer hvis bilen ruller rundt på taket og ruta spretter ut? 70% av styrken i takonstruksjonen ligger i frontruta!Jo det som skjer er at taket kolapser og vedkommende som sitter inni bilen er heldig om de overlever. Så om det blir tett for vannlekkasjer eller om du får litt vindsus pga dårlig limfuge så er det uvesentlige ting hvis man ser på helheten, det viktigste er om ruta sitter fast! Men når det er sagt så er det ingen ting i veien for å bruke ei gammel rute, bare sørg for og bruke en god lim og følg prudusentens annvisninger ved bruk av produktet. Ikke ta noen snarveier. Og sist men ikke minst så må du prestere og legge en duganes limstreng, synd å si det men det tviler jeg på at du klarer!I opplæringa i rutefaget så tar det sånn ca 2-3 mnd før folk har kontroll på å legge lim.Håndpumpe kan du forøverig bare glemme, du må ha limen til å komme ut i en jevn og fin strøm. Detta tror jeg kanskje er det lengste innleggert jeg har skrevet her inne. Om man har jobbet som maler og har lagt et par tonn fuge før er man vel halvveis skikket til å legg lim ?Har du noen anelse hva det ev. koster å bytte rute på en Sierra? (gjerne pris på ny rute med mørk kant øverst og) '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 (edited) eg og har bytta ein del ruter og ikkje att det var feil av escort rst wrc, men rutelim er ikkje gjennomherdet på ca 14 dager varierer fra temp og luftfuktighet. dei fleste seriøse limer er vel "sikker kjøring etter ca 30 min uten airbag og ca45min med airbag" og eg likte heller ikkje wurthgreiene noke serlig. liker egentli ikkje så mye av wurth lenger da syns att produkta blir dårligere og prisa går opp. fuga er grei den er V fuge på 14mm høg eller noe rundt der husker ikkje heilt da den blir kuttet sånn ca vis spiss ikkje er med ferdig Vkutt. Var egentli bare litt pirken, da vis du følger dei råd og tenker på det escort rst wrc og minnibønna +min lille tilleg med V fuga så kan du klare dette vis du har lagt noen tonn med fuge fra før som du sier. vask med akrylrens eller anna riktig rensemiddel og prime med riktig primer både på rute og bil så går det nok bra. og bil må stå på hjuler ikkje oppjekket eller på skrå så karroseri er i unormalt spenn selfølgeli Edited September 29, 2010 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Om man har jobbet som maler og har lagt et par tonn fuge før er man vel halvveis skikket til å legg lim ?Har du noen anelse hva det ev. koster å bytte rute på en Sierra? (gjerne pris på ny rute med mørk kant øverst og) Mellom 1 og 2 høvdinger. Kommer sikkert helt an på HVOR man gjør dette, men jeg får det billigere på grunn av bekjentskap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 1-2?? betalte 2 laken i egenandel og så prislappen til forsikringsselskapet pålydene 4-6000...dette var riis Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 Jobber selv på Riis Bilglass i Molde og bytter en del ruter i løpet av et år. Men når det er sagt så er det ingen ting i veien for å bruke ei gammel rute, bare sørg for og bruke en god lim og følg prudusentens annvisninger ved bruk av produktet. Ikke ta noen snarveier. Jobber du på Riis bilglass så kan du vel ikke "anbefale" folk å sette inn ei gammel frontrute Sikt-forskjellen på ei gammel og ny rute er som natt og dag, særlig i mørket og når sola står lavt midt i mot. Ei gammel frontrute kan ofte "se" bra ut, men i virkeligheten kjører man med halvert siktlengde i de nevnte tilfellene. Og som det nevnes her, er frontruta av typen som skal limes så er det ingen god ide å bytte den selv, men bruke den beste muligheten man har til å få montert ei NY frontrute hos glassmester. Har man delkasko er et slikt bytte verdt hver eneste krone. Men greiere med ruter som kun skal sitte i gummipakningen med alu.lister i. Med en hyssing fikser man trygt og greit ruta på plass selv. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted October 7, 2010 Share Posted October 7, 2010 Jobber du på Riis bilglass så kan du vel ikke "anbefale" folk å sette inn ei gammel frontrute Sikt-forskjellen på ei gammel og ny rute er som natt og dag, særlig i mørket og når sola står lavt midt i mot. Ei gammel frontrute kan ofte "se" bra ut, men i virkeligheten kjører man med halvert siktlengde i de nevnte tilfellene. Og som det nevnes her, er frontruta av typen som skal limes så er det ingen god ide å bytte den selv, men bruke den beste muligheten man har til å få montert ei NY frontrute hos glassmester. Har man delkasko er et slikt bytte verdt hver eneste krone. Men greiere med ruter som kun skal sitte i gummipakningen med alu.lister i. Med en hyssing fikser man trygt og greit ruta på plass selv. Vet ikke hva du babler om jeg, jeg har ikke nevnt noe om hvor mye ruta evt var slitt.Essensen i mitt innlegg var at ruta må sitte godt fast, rart du ikke skjønnte det siden jeg tok det såpass grundig! Men siden du bringer saken på banen så er det vel innlysende at han ikke skulle lime inn ei utslitt rute! Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now