Focuspokus Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 (edited) Har en Ford Focus 1.6 2002 mod. Motor: 1.6 Zetec-SE (Sigma)Lik front som denne, altså MK1 face lift.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/Ford_Focus_1.8_Zetec_(Europe).jpg Ved kaldstart må startmotoren gå unormalt lenge før motoren starter. Turtallet ligger under 1000rpm (vanligvis ligger turtallet høyt de første par minuttene ved kaldstart), og ved forsiktig gasspådrag faller turtallet og motoren dør nesten, men den holder seg i gang. Virker å gå med for mager blanding. Først etter et minutt responderer motoren som den skal på gasspådrag. Min teori: Feil på temperaturføler(?) forårsaker at ECU tror motoren er varmere enn den er, noe som gjør at autochoken ikke kobles inn og motoren får for mager blanding. Jeg koblet opp bærbar-pcen gjennom OBD-II, og i et scannerprogram opplyses temperaturen rett etter oppstart å ligge på over 50C. Utetemperaturen hadde gjennom natten ligget på 12-13C. Temperaturen på inntaksluften blir derimot opplyst å ligge på 13C. Ved påfølgende halvtimes kjøretur med aktiv kjøring for å få motoren varm var makstemperaturen fra tempføleren omtrent 123C, ved en utetemperatur på 10-14C. Litt vel varmt? Har funnet ut gjennom søk på google at mange europeiske focuser har lignende problemer. Mange brukere har skiftet ut ymse sensorer og regulatorer, uten at det ser ut til å hjelpe. Noen foreslår å bytte temperatursensoren. Noen sier sensoren som måler temperatur er en "Cylinder Head Temperature Sensor" og ikke en sensor som måler kjølevannstemperatur, men er usikker på om dette gjelder amerikanske eller europeiske focuser. Noen som vet spesifikt hvilken type temperatursensor jeg evnt. må bestille til min focus, og vet hvor denne befinner seg? Generelt noen som har erfaringer med lignende kaldstartsproblemer og vil komme med en diagnose? Edited September 16, 2010 by Focuspokus Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Din diagnose høres veldig fornuftig ut. Typisk problem på mange motorer.Hvis du reiser til Ford og ber om vanntemperatursensor til motorstyring får du sikkert riktig. Jeg tipper den sitter i termostathuset. Det står en delvis demontert motor i kjelleren min, så jeg kan evt. sjekke senere. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Focuspokus Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 Takk for raskt svar. Lokale ford hadde delen på lager, så får stikke bort og snappe opp den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 En vanlig feil dette, at CHT-føleren (topplokkstemperaturgiver) går åt skogen og viser helt feil temperatur.Har byttet mange slike på desse motorene. Den sitter i oppe i midten av toppen, nede ved pluggene.Så du kommer enkelt til den ved å demontere dekselet over plugger/pluggledninger og gjerne et par pluggledninger etter behov.Og denne får du enkelt tak i hos din lokale Fordforhandler. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 En vanlig feil dette, at CHT-føleren (topplokkstemperaturgiver) går åt skogen og viser helt feil temperatur.Betyr det navnet at den måler temperaturen i selve toppen (metallet) og ikke vannet? Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Stemmer Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Da må jeg bare beklage hvis jeg klarte å sende trådstarter avgårde for å kjøpe en unødvendig vanntemperatursensor. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Focuspokus Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 (edited) Slik jeg forstår det er det to mulige alternativer. En føler sender temperatur til måler i instrumentpanel. Denne sitter ifølge delemannen hos ford i topplokket. Ettersom instrumentpanelviseren viser temperaturen riktig, regner jeg med at det ikke er denne sensoren. En annen føler, den som sender temperaturdata til innsprøytningen, var den jeg ba om, og ifølge delemannen sitter denne i termostathuset. Ble litt forvirret selv da jeg var borte hos ford, fordi en jeg tok tak i på verkstedet sa at føleren sitter i topplokket, mellom plugg to og tre. Jeg understreket, før jeg spurte, at det var føleren som sendte temp til motorstyringen det var snakk om. Mulig begge per def. sender temp til motorstyring. Tok en telefon tilbake til delemannen nå, og han bekrefter at føleren som sender data til innsprøytningen sitter på termostathuset, der radiatorslangen går inn i motoren. Slik jeg ser det for meg blir dette på høyre side av motorblokken når en står bøyd inn over motoren. Spurte delemannen om jeg måtte ta ut fordeleren, ettersom denne ligger rett over der hvor radiatorslangen går inn, men han mente den skulle være mulig å bytte uten å gjøre det. Så jeg holder en knapp på at det var en vannføler jeg skulle ha, ikke føleren som sitter i topplokket. bard: tror det er en vanntemperatursensor jeg skal ha. Kunne du sjekket hvor denne befinner seg på delemotoren din? Vil jeg måtte ta av fordeleren for å bytte denne eller, hvordan går jeg fram? Edited September 16, 2010 by Focuspokus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Det er føleren i toppen du trenger, den som sitter mellom plugg 2 og 3. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 bard: tror det er en vanntemperatursensor jeg skal ha. Kunne du sjekket hvor denne befinner seg på delemotoren din? Vil jeg måtte ta av fordeleren for å bytte denne eller, hvordan går jeg fram?Min motor er 1.25 fra Fiesta, trodde den var lik, men det er den kanskje ikke. Min har 2 sensorer i termostathuset, en til instrument og en til motorstyring. Hør på Escort RST WRC, han kan dette bedre enn meg.Det er ikke fordeler på denne motoren, bare coilpack. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Focuspokus Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 (edited) Okay, får ordne delen i morgen. Får sikkert byttet mot den jeg kjøpte. Når jeg løftet opp plugghettene og hetten til ledningene til tempføleren i topplokket så jeg at det lå et 2-3 cm dypt lag med rustvann rundt føleren og pluggene. Det kommer sikkert fra motorvasken jeg tok for 2-3 uker siden, så det blir første og siste gang jeg tar motorvask. Mulig at dette kan ha fått sensoren til å streike? Fikk sugd opp rustvannet med en flaske med slange festet fra toppen, og jeg satt på motorvarmeren slik at resten fordamper ut av plugghettehullene. Kanskje føleren fungerer igjen når vannet er borte? Håper det ikke har trengt seg vann inn i toppen. Påfyllingslokket til motoroljen ligger jo rett ved siden av og ser ikke ut til å være veldig godt adskilt fra fordypningen hvor pluggene sitter. Når jeg tar av plastdekselet som ligger over toppen, for å komme til føleren, er det en pakning mellom toppen og plastikken som må byttes? Regner med at en må være forsiktig, og kanskje tørke skitten av mutterhoder ol. før jeg løfter av plastdekselet. Vil nødig få skitt i motoroljen. Når jeg tenker over det hadde det kanskje vært best å la et verksted bytte denne, det kan vel ikke ta mer enn en time? Edited September 16, 2010 by Focuspokus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Er dessverre vanlig at det kan komme vann ned i "hullet i toppen" uten å ta motorvask også.Er litt forskjellige teorier på det, og litt forskjellige årsaker mellom Fiesta, Escort etc., men vi har hindret en del slike lekkasjer ved å tette rundt spylerdysene i panseret. Du vil neppe få vann i oljen av dette vannproblemet.Føleren vil nok neppe begynne å virke igjen, den er nok dessverre død vil jeg tro. Og når du tar av dette dekselet over pluggledningene er det ikke noe pakning der nei, det er kun et deksel over pluggledninger etc.Du trenger ikke å ta av selve toppdekselet for å bytte føleren Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Focuspokus Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 (edited) Du trenger ikke å ta av selve toppdekselet for å bytte føleren Ok, får ikke en gang av kontakten til føleren. Prøvde å dytte inn det som ser ut til å være en motstandstapp på siden av føleren med en syl, men den rikker seg ikke. Skrus føleren best ut med en skiftenøkkel ført inn gjennom plugghull nr. 3, eller burde en kanskje ha et spesialverktøy lignende en pluggkopp (eller hva det heter)? Edit: fikk løsnet følerkontakten nå Edited September 16, 2010 by Focuspokus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Focuspokus Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 Hvor kaldt må det være før choken kommer på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 (edited) Det er ikke noe tradisjonell choke på denne motoren. Motorstyringen øker bare bensinmengden avhengig av temperaturen. Såvidt jeg vet går dette gradvis. Edited September 16, 2010 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Focuspokus Posted September 16, 2010 Author Share Posted September 16, 2010 (edited) Det er ikke noe tradisjonell choke på denne motoren. Motorstyringen øker bare bensinmengden avhengig av temperaturen. Såvidt jeg vet går dette gradvis.Joa, motorstyringen gjør vel det en choke ville gjort. Bruker bare begrepet for enkelhets skyld. Skrudde ut sensoren nå i sta og hang den foran motoren. Den viste 14-15C etter ti minutter, noe som er et par grader over utetemperaturen, så det kan virke som om det er rustvannet som har skiplet den, og at det er blitt bra nå som den er tørket. Det var jo bra med rustvann mellom kontaktene når jeg løsnet sensoren. Tenker jeg bytter den likevel. Edited September 16, 2010 by Focuspokus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Focuspokus Posted September 17, 2010 Author Share Posted September 17, 2010 Kaldstarten var som den skulle være i dag. Det holdt altså å fjerne rustvannet rundt sensoren og rengjøre kontakten. Fikk byttet sensoren, så får vel bare sette inn den nye. Motorvask av øvre del av motoren anbefales altså ikke, om en ikke vil ha problemer med kaldstarten. Takk for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted September 17, 2010 Share Posted September 17, 2010 Høres bra ut. Ja, anbefaler å bytte sensoren.Motorvask går veldig fint, men tørking med f.eks. blåsespiss må gjøres etterpå.Anbefales alltid å blåse utav kontakter, plugghull og hetter etc. etter motorvask før start Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now