Jump to content

Prosjekt; 2.0 oppborret til 2.1


Sierraboy88

Recommended Posts

Hei! holder på å bygge meg en motor til sierran min=).

det er en 205 blokk somm er borret opp, åsså har eg en turbo liggende, men hvor stor effekt kan man få fra en sierra uten turbo?

Det er det eg vil finne ut=) så eg har handlet meg høykompstempler, høvlet toppen og satt inn større ventilløftere, forsterka ventilfjærer og sterkere ventiler, dobbel toppakning. Men der sa det stopp for meg:P hehe for eg lurer på om orginal drivverk tåler dette samt girkasse. og bør man ha større oljepumpe?

 

Tar godt imot råd og tips:D

Edited by Sierraboy88

HAKUNA MATATA

Link to comment
Share on other sites

Tja en godt oppsatt ohc burde ha rundt 150hk uten turbo. Spørs om du klarer det på orginalt sprut og kam, men lov å prøve.

 

Har kjørt 220hk og 370nm i motor på orginal kasse og 4-pucka clutch. Gikk vel med dette i 3-4 sesonger uten problemer.Nå regner jeg med tett opptil 300, så får se hvor lenge det holder så skal jeg melde fra

Link to comment
Share on other sites

Men viss du skal ha turbo har du gått helt feil retning da, du må jo ikke ha høykomp stempler :)

Du skulle kjøpt deg et sett med Cosworth råder og stempler. Men når blokka di er borret blir det jo litt verre med å finne noen billige org. Cosworth-stempler som passer da.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

hmm, høykomp stempler, høvlet topp og dobbel toppakning??

dette hører ves ikke hjemme noen steder?

hvor mye høvlet du toppen da?

Hørtes litt mystisk ut det der ja :wacko:

Å hente ut mye effekt på en sugemotor er dyrt, men det går. Du kan jo søke opp prosjekttråden til fosse, og se hvor mye han har gjort med 2,5l motoren.

Opp til rundt 140-150 hk kan oppnåes med ganske billige midler. Skal du noe høyere må du til med doble gassere, throttlebodies eller lignende, med avstemte trakter. Orntlig porting, og etterhvert større ventiler, og avstemt grenrør. Avbalansering av hele motoren.

Skal du på 170+, eller nærmere 200hk begyner det å bli svært dyrt og krevende.

På sugemotor skal det ikke være noen problem å bruke orginal girkasse, da man ikke får så mye mer moment enn orginalt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Drivverket trenger du ikke å tenke så mye på.

 

Når sant skal sies så er T9-girkassa undervurdert så det holder :)

Herja MYE og hardt med OHC-turboen jeg hadde med nærmere 300hk/400nm, og kassa tålte det helt fint :)

Egentlig ganske utrolig med så hard bruk med såpass mye pulver.

 

Selvfølgelig er den litt treig å gire med, og skraper viss man er for kjapp.

Men alt i alt, mye gøy for pengene mtp. at de er så og si gratis ;)

 

Og så sant man sveiser bakdiffen tåler den alt du gir den :)

 

Passerer du 300-350nm klarer ikke clutchen å holde følge lengre(Biltema org. vertfall, det hadde jeg)

Her har Spec mange gode alternativer.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Med ny girolje og shortshift blir gjerne ei gammel t9 kasse raskere og bedre å gire med :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe, org. girspak det gikk i på min :P

Men syns ikke det var noe problem egentlig, den tålte å bli smelt i 3.gir i full spinn mange ganger også :P

Så egentlig veldig overrasket, for jeg ble jo fortalt at de kassene ikke tålte en dritt :)

Noe den absolutt gjorde :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Turbo er den billigste, og mest effektive veien å gå. Med et datasprut f.eks megasquirt kan du hente ut relativt mye effekt på standard motor. Legger du til E85 som drivstoff er 300hk en god mulighet. Sjekk prosjekttråden til BM-RACING for innfo om hvordan dra ut myyye effekt på orginal motor med turbo og orginal T9 girkasse. Han bremset vel 398hk på 1,8bar trykk. Se HER!

Skal du bruke det orginale IS injectionanlegget med tilleggsprut (et must!), eller trykkforgasser så er det best å få NED kompresjonen ved å bruke cosworth stempler og råder. Cosworth rådene passer rett på veiva fra OHC da denne har samme dimensjoner og slaglengde som cosworth. Det er like råder i alle 2,0 cosworthene fra 86-96. Stemplene fra 1990 (4wd) og utover gir litt høyere komp.

Med ett slikt oppsett på motor ligger begrensningene på rundt 220hk. Det orginale tenningsanlegget tillater ikke spes mye høyere effekt da du vil få store problemer med tenningsbank.

Cosworth 2wd og ohc har samme blokk. cosw 4wd er en forsterket utgave, men innholdet passer omhverandre.

 

Prislapp.... Når jeg bygde en IS-T motor med ca 220hk så kostet det meg ca 14-15tusen kr. Jeg kjøpte det meste brukt og noe av handlelisten var som følger:

Stempler fra cosw 2wd

Råder fra escorth cosworth

T3 turbo fra cosw 2wd

Litt bulkete mongoose eksos fra cosw 4x4.

Rustfritt grenrør.

Radiator og intercooler fra cosw 2wd

K&N luftfilter

Div olje og siliconslanger fra TESS

Tilleggsprut med en 444cc dyse

Cosworth gr.a toppakning

Bensintrykksregulator fra cosworth 4x4.

Zinterclutch med forsterket trykkplate

Div slanger og rør....

 

I tillegg så kom div annet stasj som større bremser, cosworth bakstilling med skivebremser og sperre.

Det kostet, men morofaktoren var svært høy da bilen gikk bra, og var liksom ikke finere enn at den kunne herjes alt det den var god for uten at den gikk i stykker!

Kjørte orginal T9 girkasse, og den ble ikke spart for noe!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Mener da bestemt på att 4x4 stemplene gir lavere komp enn 2wd stemplene i en ohc :blink:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, 4x4 stempler har dypere dome i stemplene som gir lavere komp. 2wd toppen har større forbrenningskammer, som gjør at begge motorene har lik komp.

 

Hvilken komp får du med 4x4 stempler å 2wd topp? 7.8-1?

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ligger vel en bunnpanne på autodb tror jeg.

Men hva skal du med 2wd Cosworth bunnpanne forresten?

Koster fort 2-2500kr.

Viss det er oljeretur fra turbo du tenker på, kan dette enkelt sveises inn på bunnpanna :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

205 blokka har en skru helt bak på høyresida av blokka. Den går helt fint an å bruke til oljeretur. Tror det er 3/4" UNC gjenger der om jeg husker rett :)

Veiva er lik på gasser og IS, så det er samme fra hvilken av de du bruker.

Kam er liksågodt å kjøpe ny. Sjekk f.eks. http://www.burtonpower.com

Ikke den absolutt billigste plassen å kjøpe, men de har en fin og oversiktlig nettkatalog. Husk justerbart kamdrev også.

Til turbo er KCFR30 og KCFR34 mye brukt. Dette er momentkammer med relativt lite duration, og høyt ventilløft.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan skjønne du kan det :)

Og viss du skal ha turbo, kan du sveise oljeretur i bunnpanna.

Dette kan du jo gjøre nå når du bygger motoren, så blender du den. Og viss du skal montere turbo, så tar du den i bruk :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

For turbo har jeg meget god erfaring med FR34 fra Kent Cams, sammen med lav komp og T34 turbo.

Men det er jo egne kammer laget spesielt for dette som sikkert kunne fungert bedre.

Men har ikke erfaring med slike kammer dessverre.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...