alex h Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Hei, eg har en escort cosworth t25 og har problemer med en kjølevanns slangen som spreker. har byttet den en gang og nå sprak den igjen idag. begge gangene har den spruket etter fullt pådrag på 1 og 2 gir. motor eg org bortsett fra er montert t34 turbo, luftfilter og justert trykk til 1,2bar. her er et bilde dere kan se vilken slange det er snakk om. Fjernet grunnet størrelse
Ron Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Topp pakning er det første som slår meg.. Trykket går i kjølevannet pga lekk/skadet/utslitt topp pakning. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
alex h Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Topp pakning er det første som slår meg.. Trykket går i kjølevannet pga lekk/skadet/utslitt topp pakning. glemte og nevne at den ikke bruker en dråpe vann og har ikke sett noe antydning til noe i olje. derfor eg er litt blank visst det er noen som har en slange liggende som eg kunne kjøpt og bor i bergens området, så hadde det vert supert. Fjernet grunnet størrelse
JHS Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Kjøp ny silikon slange, gammel morken gummi slange tåler ikke mye. Min revnet rett etter jeg kjøpte bilen, byttet til silikon og har ikke hatt noe problem siden.
Ron Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Du kan jo selvfølgelig ha sprekk i toppen også, men ville prøvd topp pakning først. Av erfaring så vet jeg at den kan "lekke", på en jeg hadde tidligere var alt flott helt til jegpasserte 1.5 i trykk, sto damp opp av lufte riller. Ved vanlig kjøring ingen symptomer. Jeg bytta topp pakning, å den motoren har blitt kjørt med i over 2 år problemfritt etter dette. Altså var det topp pakningen, tru meg jeg klødde meg fælt i hue da det foruten det overnevnte ikkevar noen skole eksempler på topp-pakningsbrudd. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
alex h Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Du kan jo selvfølgelig ha sprekk i toppen også, men ville prøvd topp pakning først. Av erfaring så vet jeg at den kan "lekke", på en jeg hadde tidligere var alt flott helt til jegpasserte 1.5 i trykk, sto damp opp av lufte riller. Ved vanlig kjøring ingen symptomer. Jeg bytta topp pakning, å den motoren har blitt kjørt med i over 2 år problemfritt etter dette. Altså var det topp pakningen, tru meg jeg klødde meg fælt i hue da det foruten det overnevnte ikkevar noen skole eksempler på topp-pakningsbrudd. så du hadde lekasje fra sylinder til vann utten av du fikk noe i oljen og uten vannforbruk? Fjernet grunnet størrelse
Ron Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Jepp, bare under hard belastning som ved pådrag over 1.5 bar, da sto vannspruten. Ikke vann i olja eller olje i vann. Caution, any attempt to overtake will result in a race!
2.8i TIC Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Det kan være et tilfelle som nevnt over at det kan være toppakning, men da vil det uansett merkes over tid at det kommer eksos i kjølevann, vannet blir misfarget osv. Du kan jo evt montere på en slik stuss mellom slangen og koble på et manometer og måle trykket i kjølevæska. Men holder med som JHS sier, bytt til siliconslange så er nok problemet løst.
Ron Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Er ikke meninga å spre pepper, er bare det at han skriver at han har tatt livet av 2 slanger. Da regner jeg med den nye slangen som nå er revnet var NY. Dette er nå utvilsomt et tegn på trykk i systemet.. Håper selvfølelig for din del at det IKKE er topp pakningen, å at et slangebytte for 3 gang gjør susen Caution, any attempt to overtake will result in a race!
alex h Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Det kan være et tilfelle som nevnt over at det kan være toppakning, men da vil det uansett merkes over tid at det kommer eksos i kjølevann, vannet blir misfarget osv. Du kan jo evt montere på en slik stuss mellom slangen og koble på et manometer og måle trykket i kjølevæska. Men holder med som JHS sier, bytt til siliconslange så er nok problemet løst. da bilr det sterkere slange i første omgang. og visst den rykker får eg hive ut hele motoren og gå over rubbel og bit. takk for raske svar fra alle sammen. Fjernet grunnet størrelse
2.8i TIC Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 ville heller satse på først å kjøpe en ny siliconslange til 300kr(som uansett bare er positivt å ha i forhold til org slanger), enn å bruke 1400,- på ny toppakning og bolter, pluss noen timer mere jobb... Men nå har jo mannen fått noen tips ihvertfall.. hehe
alex h Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 Er ikke meninga å spre pepper, er bare det at han skriver at han har tatt livet av 2 slanger. Da regner jeg med den nye slangen som nå er revnet var NY. Dette er nå utvilsomt et tegn på trykk i systemet.. Håper selvfølelig for din del at det IKKE er topp pakningen, å at et slangebytte for 3 gang gjør susen var ingen av slangene som var ny var org slange og en eg fikk av en kompis som han ikke brukte. slanegen så bra ut men har jo sikkert lev sine dager og vell så det.så håpper det vil hjelpe med ny slange i silikon. Fjernet grunnet størrelse
2.8i TIC Posted September 8, 2010 Posted September 8, 2010 Kunne jo også tatt en skikkelig gjennomvask av radiator også, ta av alle slanger, skaff deg en radiatorrens, og spyl godt igjennom.. Kan jo hende det ligger litt restriksjon i radiator også..
alex h Posted September 8, 2010 Author Posted September 8, 2010 skal se om eg får koblet opp et manometer og se om det er noe motstand. Fjernet grunnet størrelse
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now