86cosworth Posted August 27, 2010 Share Posted August 27, 2010 Hei. Jeg skal i de nærmeste dager overhale toppen i sierraen. Dette er en 2.0 L. Men er det noen forskjell på toppen fra en is og toppen som står i min? Hva er kompresjonen i en is VS en gasser motor? Og hva er normalt og plane en slik gasser topp? 1-1,5mm? 1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal* 1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden* Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted August 27, 2010 Share Posted August 27, 2010 trur komp er den samme på eldre IS og Gasser men usikker på de nyere. også er vel IS toppen litt større i kanalene og har utsparing til dysene. utover det så går de om hverandre på alle måter jeg veit om. planinga kommer vel litt ann på kammen du tenker å bruke og hvor mye løft den har så der vil ihvertfall ikke jeg gi noe svar. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted August 27, 2010 Share Posted August 27, 2010 (edited) Å plane toppen 1,5mm går bra. Edited August 27, 2010 by sierraracing Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mskrinde Posted August 27, 2010 Share Posted August 27, 2010 Å plane toppen 1,5mm går bra. Planet toppen min 1.4 og det går kjempefint! Ser at jeg kunne planet litt mer så det skulle ikke være noe problem! - 2008 Ford Focus <-- Nåværende - 2002 Skoda Fabia (Solgt) - 2019 Ford Mondeo <-- Nåværende - 2012 Ford Focus (Solgt) - 2010 Citroën Berlingo (Solgt) - 2004 Bmw 316i (Solgt) - 1989 Ford Sierra 2.0 CL(Solgt) - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend(Solgt) - 1985 Volvo 240 GL(Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT(Solgt. Senere død...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted August 27, 2010 Share Posted August 27, 2010 forskjellen er vel utfresinga i toppen til dysene, ellers så er d alt etter årsmodell, om det er bly topp eller ikke, faste å løse ventilseter Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraracing Posted August 27, 2010 Share Posted August 27, 2010 Er en liten forskjell i utforminga på kanalene i toppen og. Kanten ned til ventilen er mer avrunda i IS-toppen. Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 27, 2010 Share Posted August 27, 2010 Kompen er lik på IS og 2.0 gasser toppen ja. 1,6 har mindre kompresjonsrom, og dermed høyere komp brukt på en 2.0. 1,6 har også lengre vebtiler enne 2.0. Eneste forskjellene jeg har funnet mellom IS topp og gassertopp er innsugskanalen. Gassern har vel smaleste punkt rett over der ventilsetet begyner, mens på IS toppen er smaleste puktet selve ventilsetet. Også litt anna vinkel på kanalen. Tatt fra hukomelsen.Blyfrie ventilseter finns på både gasser og IS topper. Det står da stempla inn 2 bokstaver i siden av toppen rett over og bak tennplugg nr4. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 (edited) Bokstavene som angir OHC blyfri topper er PP. Men kan og være A, L, P, eller en R. Men dette er sjelden vare på OHC, særlig på gasser, så tviler på om du har en blyfri topp. I så fall er det så klart å anbefale å sette inn ventilseter som tåler blyfri når toppen førstes skal overhales. Edited August 30, 2010 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 SOHC Pinto Engines All engines produced after 01/89 are suitable for use with unleaded fuel. For all other engines, an identification mark (adjacent to No 4 spark plug) must be present to designate suitability for unleaded. These are:* 1.6 - M, MM or N, NN* 1.8 - S, SS* 2.0 - P, PP or R, RR Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Hva som er riktigst av slik info er det vel ingen som kan vite sikkert. Men siden det dreier seg om en norsk bil, forholder jeg meg til NORSK info Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 30, 2010 Share Posted August 30, 2010 Bokstavene som angir OHC blyfri topper er PP. Men kan og være A, L, P, eller en R. Men dette er sjelden vare på OHC, særlig på gasser, så tviler på om du har en blyfri topp. I så fall er det så klart å anbefale å sette inn ventilseter som tåler blyfri når toppen førstes skal overhales. En variasjon mellom PP og RR på de toppene jeg har liggende. Men Hvilke bokstaver som står er egentlig uviktig. Ettersom at vist det ikke står noe stempla inn i toppen så har man ikke herda ventilseter, rett og slett. Så vist det står noen bokstaver det så har man herda ventilseter.Ingen problem å kjøre uten herda ventilseter så lenge man ikke har lambddasonde, da det holder at man har på blyerstaning ganske sjeldent. Arbeidsbilen min er en 84 mod Sierra uten herda ventilseter, og det holder at jeg har blyerstatning på hver 2 til 3 tank. Og ja jeg vet hvor fort setene kan slites vist man kjører helt uten bly eller blyerstatning.Nye toppen jeg skal bygge blir med herda seter, ettersom motoren skal justeres med bbl. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now