torstein Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 Har veldig høyt oljetrykk på cosworthen min. brukeren en slik:http://cgi.ebay.co.uk/SIERRA-ESCORT-COSWORTH-TURBO-OIL-PRESSURE-GAUGE-ADAPTOR-/400146700466?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM Denne er koblet dirkete i blokka: Den saken fra ebay har ett mye tynnere hull i den enda enden så mulig at jeg må sette denne omvendt vei for og få målt normalt oljetrykk? (slik at det tynne hullet går dirkete i blokka istesenfor på slangen til turboen) oljetrykksmåleren er fra biltema :| men kan vel ikke måle så sinnsykt mye feil? viser maks på kald motor og 3-4 på varm motor. fant også denne:http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Gauges_&_Instrumentation/Gauge_Pipes_&_Adaptors/LMA_Oil_Pressure_T_Piece/1773/1861 Ikke samme men viser at hullet er mindre på den ene siden.... så kansje det er en fordel å ha det lille hullet direkte i motoren isteden for til oljeslangen til turboen.
Tore_TJ Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Hva sa du du hadde på varm motor? 3-4 bar? Det er jo fint trykk det. Hvilken oljepumpe har du? Er en lignende sak i blokka på escort cosworth originalt og den har veldi lite hull i den delen som er skrudd i blokka. Når det er sagt, hvilken turbo har du? Den nippelen du har brukt der har vel ikke restriktor vel?
torstein Posted August 27, 2010 Author Posted August 27, 2010 nippelen kommer fra en kompressorslange skjøyt husker ikke om det er var 3-4 eller om det kan vært oppe i 5 også. Men 7-8 på kald motor er vel mye? Oljepumpa er vel noe høytrykk greier.
Tore_TJ Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Vet ærlig talt ikke hva jeg har på kald motor da måleren min kun går til 5 bar og den går forbi det og dit nåla stopper, har i overkant av 4 bar, nesten 5, på glovarm motor med Cosworth Høytrykkspumpe. Hvilken olje kjører du på?
torstein Posted August 27, 2010 Author Posted August 27, 2010 Ok. Hørest jo ut som at det kan være normalt da. Motoren er helt nyoverhalt og har enda ikke fått kjørt den skikkelig varm . Har bare kjørt på oppstartoljen som er fra biltema, syntetisk. Skal finjustere motoren ikveld så får sjekke hva oljetrykke ligger på nøyaktig.
RS 1000 Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 syntetisk oppstartsolje?!Presis. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
torstein Posted August 27, 2010 Author Posted August 27, 2010 Presis. hmm? Biltema syntetisk olje ja. For første oppstart.
a.nilsen Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Ikke bruk syntetisk for oppstart og første innkjøringa, og aldri bruk biltema. Bruk en bra mineral olje. Få det av med en gang. Oljetrykket ditt høres helt ok ut om motoren og lagra er nye og alt er tight. En Audi til en kammerat banka rett opp i 9 bar.. Var i følge jonus akkurat som det skulle være når motoren er "ny". '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
ford-racing Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 **** for noen oljetrykk dere har ha! har aldig over 2.5-3 kilo jeg på kald motor:) og ca 2 når den er varm "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
Tore_TJ Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 **** for noen oljetrykk dere har ha! har aldig over 2.5-3 kilo jeg på kald motor:) og ca 2 når den er varm Hørtes drøyt ut. men det er mengden som avgjør ikke trykket så..
ford-racing Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Hørtes drøyt ut. men det er mengden som avgjør ikke trykket så.. dette er da på en 2o5 cos blokk, ohc topp og turbo.4x4 olje pumpe og med en 20rader oljekjøler.på varm motor og tomgang så ligger den på 1 kg. vert slik i 2 år. prøvd 3 forskjelige oljetrykk målere.kjører med 20-50 mineral olje. ja vist. så lenge måleren fløter på seg når en starter så ere samma.f.a.a.n . hehe "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
complexzor Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 kjøpte t-stykke frå 909, sette det rett i blokka på 4x4 cosworth.( Var j.... trangt å montere og skulle kanskje montert denne http://www.burtonpower.com/prodpics/large/LMA0954%20Remote%20T%20Piece.jpg ) Har elektrisk målar frå stack. Med meg viser det ca 4- 4,5 bar ved oppstart. Når den er varm og står på tomgang, ca 1.6-2. Brukar mobil 1 5-50 full syntetisk. - 1988 Mazda 626 2.0 16v FE3- 1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 -- 1985 VW Jetta 19E - 1985 VW Golf GL x2- 1997 VW Polo 1.4 (bruksbilen)
Tore_TJ Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 under 2 bar på en cosworth mener jeg er i drøyeste laget og tyder på for tynn olje eller sliten pumpe.men bare min mening..
torstein Posted August 27, 2010 Author Posted August 27, 2010 ok, da trenger jeg ikkje å være redd for at jeg har gjort noe galt altså... Må bare få bytta olje
Tore_TJ Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 ok, da trenger jeg ikkje å være redd for at jeg har gjort noe galt altså... Må bare få bytta olje Tvert!! Felleskjøpet har billig statoilolje.
torstein Posted August 27, 2010 Author Posted August 27, 2010 Tvert!! Felleskjøpet har billig statoilolje. Skal jeg på felleskjøpet så må jeg kjøre 20 mil. Så veit ikke hvor mye billigere det blir.
complexzor Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 under 2 bar på en cosworth mener jeg er i drøyeste laget og tyder på for tynn olje eller sliten pumpe.men bare min mening.. Ja eg veit ikkje heilt eg, men va tenkt å prøve agip 10-60 neste gang da for å sjå om det blir bedre - 1988 Mazda 626 2.0 16v FE3- 1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 -- 1985 VW Jetta 19E - 1985 VW Golf GL x2- 1997 VW Polo 1.4 (bruksbilen)
Tore_TJ Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Skal jeg på felleskjøpet så må jeg kjøre 20 mil. Så veit ikke hvor mye billigere det blir. Var bare et tips hvis du hadde det i nærheten
a.nilsen Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 under 2 bar på en cosworth mener jeg er i drøyeste laget og tyder på for tynn olje eller sliten pumpe.men bare min mening..Og/eller store lagerklaringer.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Tore_TJ Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Og/eller store lagerklaringer.. Sant nok. Bank neste..
RS 1000 Posted August 28, 2010 Posted August 28, 2010 hmm? Biltema syntetisk olje ja. For første oppstart.På generelt grunnlag kan man si at ALLE syntetiske olje er alt for harde til at stempelfjærene "kan bli kjent med" sylinderveggene" og da BLIR IKKE motoren innkjørt. Resultatet blir sylinderlekkasje og alt mulig som begynner på U. (Utrivelig, upålitelig osv .) Det er INGEN grunn til å kjøre syntetisk olje de første 3-4 oljeskift, tvert imot. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
torstein Posted August 28, 2010 Author Posted August 28, 2010 Takk for alle tips. Viste ikke at det var så viktig å ikke kjøre syntetisk olje de første milan.. :|
torstein Posted August 29, 2010 Author Posted August 29, 2010 Var innom Thorsov, de hadde bare 1 type mineralolje. Håpe på at denne kan brukes?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now