Jump to content

Våtslipe baklytker


caan

Recommended Posts

Noen som har en grei fremgangsmåte på hvordan og freshe opp baklyktene på Fiesta'n min.

 

Tror tidligere eier har vært borti noe, da det er grønn-gul lakkoverføring på de.

Det, pluss at de er blitt litt blasse.

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en grei fremgangsmåte på hvordan og freshe opp baklyktene på Fiesta'n min.

 

Tror tidligere eier har vært borti noe, da det er grønn-gul lakkoverføring på de.

Det, pluss at de er blitt litt blasse.

 

Vært et forsøk og prøve og rubbe/polere dem med maskin og skikkelige produkter.Evt slipe dem med P1200 og vann og så legge på klarlakk da blir dem som nye ;)

Link to comment
Share on other sites

Hørtes billigere ut og våtslipe da, en å måtte kjøpe maskin og gode produkter til formålet :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i dag fjernet jeg lakkrester fra en baklykt med 1000-papir. Lakken forsvant, men overflaten er mattere enn der jeg ikke pusset. Kanskje godt nok til "bruks bruk", men skal det bli som nytt trengs det mye finere midler.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i dag fjernet jeg lakkrester fra en baklykt med 1000-papir. Lakken forsvant, men overflaten er mattere enn der jeg ikke pusset. Kanskje godt nok til "bruks bruk", men skal det bli som nytt trengs det mye finere midler.

 

Og da har du lakka hele lykta med klarlakk????....

Link to comment
Share on other sites

Nei, og det var det som var poenget mitt. Skal det bli bra holder det ikke med slipepapir, man må ha skikkelig poleringsutstyr og mye tålmodighet. Eller lakkere. (som _ford sa tidligere)

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Nei, og det var det som var poenget mitt. Skal det bli bra holder det ikke med slipepapir, man må ha skikkelig poleringsutstyr og mye tålmodighet. Eller lakkere. (som _ford sa tidligere)

 

Her har du ikkje heilt skjønt teikninga...

Du må jo SELVFØLGELIG legge klarlakk!!!. Det er jo ingen som har sagt at du bare kan "matte" ned med vannsliping og tru at du skal få eit bra resultat, er det vell???

Med vannslip og klarlakk blir det, som nemnt, som NYTT!

Link to comment
Share on other sites

800 (ikke vann) med maskin, så lakkere, enten fargelakk, eller med klarlakk.

 

Det er en framgangsmåte jeg har brukt flere ganger, blir meget bra.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Løsningen jeg til slutt brukte var og slipe de ned og legge klarlakk.

 

Begynte med 600 siden de var blitt ganske stripete. Så 1000, så 1200, alt vått.

Jeg slipte like godt bort alle bokstaver og merking på de med det samme.

Tenkte etterpå om dette kanskje ikke var så lurt siden det sikkert er godkjenningene på lyktene?

 

La så 2 lag klarlakk.

 

 

Bilder

 

Før\under:

DSC00152.jpg

Den til høyre er slipt med 600 så 1000.

 

Etter:

DSC00158.jpg

 

DSC00160.jpg

 

Er greit fornøyd med resultatet :)

Edited by caan

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...