RS|Stian Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Det er meg, og RS|Stian vett Gutta boys, hehe Gratulerer så mye da! Er hvertfall bedre enn denna DOHC-dritten, her blir det toppakningsbytte snart FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Det DOHC motorer har, og som kan gjøre at den banker på grunn av for mager blanding, er en blanding/CO skrue som sitter bak MAP sensoren på høyre side i motorrommet. Hvis motoren banker bør man ta en CO test, og eventuelt justere opp CO verdien litt ved hjelp av denne skruen. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Det DOHC motorer har, og som kan gjøre at den banker på grunn av for mager blanding, er en blanding/CO skrue som sitter bak MAP sensoren på høyre side i motorrommet. Hvis motoren banker bør man ta en CO test, og eventuelt justere opp CO verdien litt ved hjelp av denne skruen. dette beviser bare hvor mye du ikke har skrudd dohc det er bare yterst få av de første modellene som kom uten kat som hadde denne co skruen Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 trur ikke mager blanding er problemet. jeg har oppskrudd bensintrykk å det banker like herlig hos meg. det burde jo kurert problemet i så tilfelle. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 dette beviser bare hvor mye du ikke har skrudd dohc det er bare yterst få av de første modellene som kom uten kat som hadde denne co skruen Ja, ikke veit jeg hvilke DOHC versjoner som har denne justeringskruen. Bare at den kan forekomme, og da tenkte jeg at muligheten kansje kunne sjekkes.. Men det er klart at på et forum fullt av "eksperter" så må man være svært forsiktig ved å ikke uttale seg 100% presist. Mere skal det jo ikke til før tolvåringer kaver seg opp Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 trur ikke mager blanding er problemet. jeg har oppskrudd bensintrykk å det banker like herlig hos meg. det burde jo kurert problemet i så tilfelle.Vanligvis er forbrenninga litt tregere ved mager blanding, og litt raskere med blanding som er litt feitere, og tregere igjen når den begyner å bli veldig feit.Så med litt oppjustert bensintrykk er det faktisk mulig at den banker mer. Ja, ikke veit jeg hvilke DOHC versjoner som har denne justeringskruen. Bare at den kan forekomme, og da tenkte jeg at muligheten kansje kunne sjekkes.. Men det er klart at på et forum fullt av "eksperter" så må man være svært forsiktig ved å ikke uttale seg 100% presist. Mere skal det jo ikke til før tolvåringer kaver seg opp Når jeg har holdt på med datasprut på dohc motor har jeg oppdaga flere mangler og feil i bla koplingsskjemaer til disse motorene. I Haynes manualen har jeg funnet flest feil, en manual som forøvrig er veldig nyttig for mange hobbymekanikkere. Mye av literatur er heller ikke spesifikk for norsk solgte biler. Det ble vel bla ikke impotert DOHC til Norge før 89, altså måtte de ha kat for å klare avgasskravene. Derfor finns det svært få DOHCer i landet med CO skrue, som K3nn37 nevner. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Men det er klart at på et forum fullt av "eksperter" så må man være svært forsiktig ved å ikke uttale seg 100% presist. Mere skal det jo ikke til før tolvåringer kaver seg opp Takk for tilliten!Men du snakker med folk som har stor kunnskap om disse bilene/motorene, og gjerne har en slik bil selv. Som det sef går ann å åpne panseret å se etter de dingsene du snakker om. Og når de ikke eksisterer, og vi da forteller deg det, så er det jo greit å kaste inn handkleet med en gang istedenfor å dra det enda lengre. Godt eksempel på å ikke slenge ut ting du tydligvis ikke har 100% dekning for er den tråden jeg linket til tidligere. Du kan godt parkere 4x4 dochen hos meg med ferdig utfyllt salgsmelding. har ikke noe bruk for den du nåHar du råd til den, så har du fint råd til de andre dohc 4x4 bilene som står til salgs innimellom også.Nei den skal bli god å ha i vinter den mens cosworthen står inne å koser seg i varmen mens jeg gnukker og gnir på den.Syns du den var god asså? Er svært glad i den bilen selv! 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Ok, la oss si at en 2,0 DOHC med kat. og lamdasonde faktisk har et slikt uttak til oktanjusteringskabel. I så fall, hvor sitter kontakta, hvordan og hvor mange ledninger skal kobles og hvor mange grader fordrøyes tenninga? Legg gjerne ut bilder som viser kabelen tilkoblet. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Hvor du finner den står forklart lenger opp i tråden Vanlig på esc2 tenning og eec-iv motorstyring er at opp til og med 3 ledninger går til kontakten man kopler ledningene man jorder til. Når man jorder den ene ledninga blir tenninga 2 grader seinere, når man jorder den andre blir den 4 grader seinere. Til sammen vist man jorder begge ledningene blir det 6 grader. Ei eventuell tredje ledning er for å justere opp tomgang med 75rpm. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 @per olav: har nok ikke råd til noen ting akkurat nå gitt men jeg likte den svært godt. den var vesentlig bedre en alle de sierraene jeg har hatt. du har jo en grom primera å da. det er jo værsting vinter tralle:) hehe. neida skjønner godt du er gla i den bilen. @grandisjohn: syns å huske at k3nn37 nevnte tidligere i tråden at den sitter på innsiden av varmedekslet til coilen eller noe sånn. har ikke kikket på min egen men skal kikke på det i morra. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Truckdriver@ Med andre ord nøyaktig den samme beskrivelsen som gjelder for motorer som kan kjøres på blyfri, men som er grunninnstilt for å kjøres på blybensin og som er uten kat. og lamdasonder 2,3 GL@ OK. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Her sitter kontakten. Den er ikke koblet til noe som helst fra fabrikk. Og her er den fantastiske bilen den sitter i! Og som tenningsbanker litt. Noe som tydligvis flere dohc'er gjør.Dem sem ser ekstra nøye etter på de to siste bildene ser så vidt ræva på den røde primera'n som 2.3 GL nevner til venstre i bildet ved sidenav dohc 4x4'en Det er en 99 modell som er til salgs. Sjekk finn.no 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 jeg dreiv å rotet igjenom noen gammle utskrifter etter noen annet i deg og gjett hva som dukket opp litt nedi haugen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Å så det er den kontakten som er til det bruket på dohc Jeg har sett akkurat samme kontakten på Escort med eec-iv motorstyring, så da har man vel sansynligvis samme funksjonen på den. Litt annerledes design på den kontakten enn på de eldre bilene. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 (edited) det sitter en lik kontakt, men svart.. ved siden av batteriet.. den er til å lese av feilkoder med og må ikke brukes til dette.. da går hjernen inn i kam (Keep Alive Memory) modus sitter også en slik feilkode avleset under dash.. på venstre side av varmeaparatet.. btw per olav@ skilt nr ditt.. Edited August 29, 2010 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Hva skjer hvis jeg kobler til begge ledningene kenneth? Står bare "both" der.. det sitter en lik kontakt, men svart.. ved siden av batteriet.. den er til å lese av feilkoder med og må ikke brukes til dette.. da går hjernen inn i kam (Keep Alive Memory) modus Jøss! Er jo reine flyteknologien på dette greiene her! 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 (edited) vet ikke hva "with 91 RON" vil si jeg.. har bare hørt av en gammel ford mekanikker at det ikke var å anbefale å koble begge til jord.. er ikke flyteknologi.. det er en DOHC Edited August 29, 2010 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 PER OLAV@ Interessant. Og siden det var du som startet denne tråden med å spørre om hva som kan gjøres med tenningsbank, og du visste om denne kontakta hele tiden, som visstnok skal være til å fordrøye tenninga med, hvorfor prøver du ikke bare jorde den? Og du er sikker på at det ikke er diagnose kontakta du holder der? I Haynes manualen står det nemlig klart og tydelig om DOHC motoren, ordrett sitat: "Tenningsinnstillingen på disse motorer styres av ESC II modulen eller EEC IV modulen. Ingen manuell innstilling er mulig". Sitat slutt. Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 K3nn37: Samme greia på escort. En jeg skulle lese av feilkode på så tok vi feil kontakt først. Og det gikk selvsagt ikke å lese av feilkoder på kontaken for tenningsjustering KAM er forresten aktiv hele tiden hjernen får konstantstrøm på den pinnen det står konstantstrøm. Der blir bla korreksjon på bensintabellen lagra, og gjør også at motoren kan fungere normalt med en ikke optimalt fungerende sensor. Dette har også vært gjort på Motronic motorstyring siden tidlig 80 tall. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 vet ikke hva "with 91 RON" vil si jeg.. Det er 91 oktan bensin. Får det på JET blant annet. Og i USA selger dem det i stor stil. PER OLAV@ Interessant. Og siden det var du som startet denne tråden med å spørre om hva som kan gjøres med tenningsbank, og du visste om denne kontakta hele tiden, som visstnok skal være til å fordrøye tenninga med, hvorfor prøver du ikke bare jorde den? Og du er sikker på at det ikke er diagnose kontakta du holder der? I Haynes manualen står det nemlig klart og tydelig om DOHC motoren, ordrett sitat: "Tenningsinnstillingen på disse motorer styres av ESC II modulen eller EEC IV modulen. Ingen manuell innstilling er mulig". Sitat slutt.Det er helt riktig det gutten min. DOHC har fast fordeler uten justeringsmuligheter. K3nn3t7 har vist meg den kontakten da han var på besøk hos meg for tre dager siden.Men har hørt om det før en gang for leeenge siden, men hviste ikke hvilke kontakt. Har ikke kommet så langt som til å prøvd å jorde den enda. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 (edited) Og du er sikker på at det ikke er diagnose kontakta du holder der? I Haynes manualen står det nemlig klart og tydelig om DOHC motoren, ordrett sitat: "Tenningsinnstillingen på disse motorer styres av ESC II modulen eller EEC IV modulen. Ingen manuell innstilling er mulig". Sitat slutt.Haynes manualen er ufullstendig anngående dohc motoren. Esc2 hører hjemme på ohc gasser, og har ingenting med dohc å gjøre.Dohc 8v er en slags hybrid mellom TFI og EDIS tenning. Man bruker TFI som sluttrinn, men har edis triggerhjul. Derfor har man ikke samme limp home modusen som man har med TFI og edis tenninga. Diagnosekontakten er samme type, men har vel ikke samme farge. Per Olav: I USA bruker man ikke RON. 91 oktan i USA tilsvare faktisk ca 95 oktan her i landet, og i USA er derfor 95oktan tilsvarende høy oktan. Edited August 29, 2010 by Truckdriver - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 (edited) grandisjohn@ om du hadde lest hele tråden.. så hadde du sett at jeg var å ga per olav kontakten jeg har brukt og viste han hvordan den skal brukes resten er ikke noe vits å komentere engang, det er like håpløst som å diskutere med en kasettspiller Truckdriver@ ja, mulig det.. dette som skjer inne i hjernen har du mye mere greie på en meg.. vet bare at når undertegnede prøde dette første gangen og jordet feil kontakt, gikk bilen ekstremt dårlig Edited August 29, 2010 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Dessuten trodde jeg at det var noe galt med motoren min siden den tenningsbanket. Derfor har det ikke fallt meg inn at jeg var nødt til å koble til en ledning får å få det vekk. Dessuten tok jeg det som en selvfølge at den er laget for å gå på 95oktan bensin. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted August 29, 2010 Share Posted August 29, 2010 Beklager min feilinfo ang.hvor kontakta er festet.På min 93 Sierra , så hang den løs mellom coil og filterboksen.Men , jeg var ikke langt unna...... Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Haynes manualen er ufullstendig anngående dohc motoren. Esc2 hører hjemme på ohc gasser, og har ingenting med dohc å gjøre.Dohc 8v er en slags hybrid mellom TFI og EDIS tenning. Man bruker TFI som sluttrinn, men har edis triggerhjul. Derfor har man ikke samme limp home modusen som man har med TFI og edis tenninga. Diagnosekontakten er samme type, men har vel ikke samme farge. Per Olav: I USA bruker man ikke RON. 91 oktan i USA tilsvare faktisk ca 95 oktan her i landet, og i USA er derfor 95oktan tilsvarende høy oktan.Vil det si at jeg skal jorde kontaktpungt nr 2 i tabellen til Kenneth for å kjøre med 95oktan?Dvs ikke kjøre på JET sin 91 oktan what so ever? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now