Crisytaiser Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Hei, og unskylder for maset mitt. Når jeg starter bilen min så kommer oljelyset på med en gang. Har sjekket oljen og den er på Max merket. Har kjørt bilen 2 ganger på prøveskilt (ca 30 timer samlet) og er lite sannsynelig at det er oljepumpa, siden motoren har blitt kjørt Hardt og går akkurat samme som før. Motoren tikker ikke fra ventilene og det er den bilen jeg har hatt som har gått finest på tomgang osv uten noen ulyder. Hva kan dette være og er det standard med Zetec motorer at dette skjer? Er snakk om en 1.8i 16v. Mvh Kim. 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Det kan være oljetrykksbryteren som er defekt. Den sitter midt på baksiden av blokka. Går en enkel ledning til den. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crisytaiser Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 Ok, det går vel ikke ant å se om den er ødelagt uten å skifte den? 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Du kan måle oljetrykket med et annet instrument, eller kanskje kjøre trykkluft rett på bryteren. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
balltusen Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 jeg tror også det er bryteren. kan tenke meg at hele bryteren innvendig er full av olje og da vil den lyse konstant mener jeg.pga sluttet krets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crisytaiser Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Ok, skal kjøpe en ny da førstkommende uke. Hvordan er det og komme fram bak motoren for og skifte denne? Må den inn og ta'es inn på en bukk eller er det mulig og gjøre det hjemme? 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 alt kan gjøres hjemme med litt innsats. jekk opp bilen og sett den på bukker.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crisytaiser Posted August 19, 2010 Author Share Posted August 19, 2010 Ok, da skal jeg prøve på det 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Det går helt greit å komme til fra oversiden (rundt innsuget), men det det er en fordel å vite hva man leter etter. Hvis du må "se deg litt om" er det praktisk å ta det fra undersiden. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crisytaiser Posted August 23, 2010 Author Share Posted August 23, 2010 (edited) hei igjen! nå har jeg sett bak motoren uten og tatt den opp på bukk. jeg fant en vakumslange som ikke var koblet til noe som gikk til en boks som det sto dette på: "Ford E7EF9F479A (0 F-09 E)" Denne boksen var heller ikke koblet til noen ledninger og satt ved siden av motoren på register-siden. Har dette noe med at oljelyset står på konstant? Edit: fant også en slange som gikk fra innsuget som bare lå bak motoren som heller ikke var koblet til noe. Mvh Kim. Edited August 23, 2010 by Crisytaiser 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted August 23, 2010 Share Posted August 23, 2010 Løse slanger har sannsynligvis ingenting med oljetrykket å gjøre, men løse vakuumslanger kan lage andre problemer.Boksen du oppgir nummer på ser ut til å være en MAP-sensor. Den hører ikke til Zetec-motoren. Skru den av og selg den Oljetrykkbryteren ser sannsynligvis ut som på bildet og sitter skrudd rett i blokka. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crisytaiser Posted August 23, 2010 Author Share Posted August 23, 2010 (edited) Løse slanger har sannsynligvis ingenting med oljetrykket å gjøre, men løse vakuumslanger kan lage andre problemer.Boksen du oppgir nummer på ser ut til å være en MAP-sensor. Den hører ikke til Zetec-motoren. Skru den av og selg den Oljetrykkbryteren ser sannsynligvis ut som på bildet og sitter skrudd rett i blokka. ok, hvordan side av den der er det "måleinstrumentene" er koblet til? er nesten 100% grønnsak på escort siden jeg nettopp har kjøpt den. noen nevnte at det gikk en ledning ut i fra den. må vel være lett og finne hvis jeg legger meg under bilen.. Edited August 23, 2010 by Crisytaiser 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted August 23, 2010 Share Posted August 23, 2010 Det tykke gjengepartiet er skrudd i blokka, kontakten sitter på den tynne enden. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crisytaiser Posted August 24, 2010 Author Share Posted August 24, 2010 Det tykke gjengepartiet er skrudd i blokka, kontakten sitter på den tynne enden. ok takk for hjelpen. skal vel klare dette på egenhånd nå 1991 - BMW 520i 24v Manuell 1992 - Ford Sierra 2.0 IS - Solgt! 1991 - Ford Escort MK5b 1.8i - Solgt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now