Jump to content

comp coswort e85


ma6909

Recommended Posts

Fordelen med e85 er vel at man kan legge en del mer tenning fordi det er mer motstandsdyktig mot å selvantenne, og derfor kan ha høyere komp enn vanlig. evt beholde den kompen man har og legge på mer tenning.. Som sagt så har vel rs1000 noen svar her :)

Link to comment
Share on other sites

jeg skal bremse min på e85 nå i vinter. 8,6 i komp ca..

Ok lurte på 9/1 i komp?kansje mykje det, topp portet av ebb 500hk ca juster b kammdrev 855dyser omsveiset 4*4 innsug og portet db 14inns kamm org exs kamm grenrør med 50mm waistgate god for600+ org blok 200 1 overdim presicion 5557 h råder org vaiv og autronic datasprut

Edited by ma6909

ascona coswort

Link to comment
Share on other sites

Viss du skal bygge sammen motor og ikke har handlet stempler og råder etc. enda, har motorstyring og en som skal mappe med tilstrekkelig kunnskap kan du gå enda høyere enn det også.

WRC-biler ligger ofte på over 10:1 i komp. Men da stilles det selvfølgelig store krav til den som mapper.

 

Så en turbomatet Cosworth motor på E85 med si 10:1 i komp er ingen umulighet.

Men dette kan andre mye bedre enn meg, så får vente på svar fra de :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal skryte på meg at jeg kan noe særlig om E85 så tenker jeg at trådstarters spørsmål er så upresist at man ikke egentlig kan svare.

Som vanlige handler det hele om en eneste ting; oppsett!

Si at man ønsker en motor med "500 hester". Dette kan bety at man får dette resultatet når man er hos den lokale klovnen og effektmåler, gjerne rundt 420 på nav, og så legger man bare til de samme enorme drivverkstapene som alle andre gjør og som er nødvendig for at resultatet skal blir passelig imponerende. .

En svenske /østlandsmotor beregnet for flotte veier kan ha maks portet topp, kammer av værstingtype, stort svenskeinnsug og en tilhørende gedigen Holset turbo. Man får høy sugemotoreffekt og da trenger man ikke lade noe særlig. De verste Engelskbygde Cosworth toppene oppgis til å ha ett potensiale på over 500 æhk med 1,0 BAR ladetrykk. Uten på påstå noe så hadde jeg overhode ikke blitt sjokkert om man klarte dette med 10-10,5:1 i komp.

 

Det andre alternativet er en motor egnet for knotete vestlandsveier. En RS500 Gr.A motor med 7,0:1 i komp. gav 540 ærlige-hk i sin glanstid pga bra bensin og 2,3-2,5 BAR ladetrykk. Dagens dårlige bensin gjør at tenningen må senkes og dette reduserer det mulige effektuttaket på dette oppsettet til rett over 500 æhk. Konvertert til E85 vil man kunne kjøre høyere tenning og da øker nok effekten til godt over 550 æhk - langt over målet i dette tilfelle.

Jeg vil tro at en RS500 motor på E85 med GT3071R, 8 nye dyser og maks 8;5:1 i komp. vil gi den kjøre og eiergleden man kan ønske seg.

Folk med simplere oppsett enn dette har bremset "500 hester" her til lands så "500 hesters" målet skal ikke være umulig å klare på E85.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok lurte på 9/1 i komp?kansje mykje det

Jeg bygde ny motor for e85 nå i vinter og kjører 9 i komp.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Viss du skal bygge sammen motor og ikke har handlet stempler og råder etc. enda, har motorstyring og en som skal mappe med tilstrekkelig kunnskap kan du gå enda høyere enn det også.

WRC-biler ligger ofte på over 10:1 i komp. Men da stilles det selvfølgelig store krav til den som mapper.

 

Så en turbomatet Cosworth motor på E85 med si 10:1 i komp er ingen umulighet.

Men dette kan andre mye bedre enn meg, så får vente på svar fra de :)

I tillegg til mapperen så stilles det ett enormt stort krav til noe som mange ser ut til å glemme, budsjettet!

Det er SVÆRT kostbart å holde en høykomp turbo motor i drift pga man må betale forskjellige mennesker for den høye kompetansen som kreves for at dette ikke skal rase an mas. Levetiden er også svært begrenset. Dere har vel ikke glemt tiden da rallygutta brøt løp hvis de låg dårlig an? Dette for å spare motoren til neste løp.

 

Jeg bygde ny motor for e85 nå i vinter og kjører 9 i komp.

Vil du si noe om oppsettet, ladetrykket, dreiemoment og effekt?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil du si noe om oppsettet, ladetrykket, dreiemoment og effekt?

Oppsettet er samme som jeg alltid har hatt, bortsett fra overhaling av topp og nye stempler for høyere komp. Maksportet topp med piper931 kammer, spr60-5 turbo med 100 eksoshus, grenrør fra jens, mis innsug med 8 dyser, 9 i komp, 92mm borring, standard slag.

Dette ga 600 hk og 700 nm på navene, på 1,8 bar.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Oppsettet er samme som jeg alltid har hatt, bortsett fra overhaling av topp og nye stempler for høyere komp. Maksportet topp med piper931 kammer, spr60-5 turbo med 100 eksoshus, grenrør fra jens, mis innsug med 8 dyser, 9 i komp, 92mm borring, standard slag.

Dette ga 600 hk og 700 nm på navene, på 1,8 bar.

 

Nikasil foringer?

Link to comment
Share on other sites

Oppsettet er samme som jeg alltid har hatt, bortsett fra overhaling av topp og nye stempler for høyere komp. Maksportet topp med piper931 kammer, spr60-5 turbo med 100 eksoshus, grenrør fra jens, mis innsug med 8 dyser, 9 i komp, 92mm borring, standard slag.

Dette ga 600 hk og 700 nm på navene, på 1,8 bar.

Takker.

Er du så fornøyet at du ville gjort nøyaktig det samme en gang til eller ville du gjort endringer?

Vil forresten nevne at det frarådes å bruke det originale T25 remhjulet på høyeffektmotorer. Dette til orientering.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil forresten nevne at det frarådes å bruke det originale T25 remhjulet på høyeffektmotorer. Dette til orientering.

Nå ble jeg nysgjerrig :huh: Lyst å forklare hvorfor?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg nysgjerrig :huh: Lyst å forklare hvorfor?

Det var ett slit å få ett svar fra kompetent hold på dette, så det eneste jeg sier om saken er at det er mye tyngre enn RS500 remhjulet og derfor er det FOR tungt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, trodde det kunne være motorstyrings relatert :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, trodde det kunne være motorstyrings relatert :)

Akkurat. Nei, det er det ikke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

er fleire som har knekt av tappen som reimhjulet sitter på.dette har vært stålveiver fra ett annerkjent firma.

 

har ikkje høyrt om liknende på org.veiv

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

er fleire som har knekt av tappen som reimhjulet sitter på.dette har vært stålveiver fra ett annerkjent firma.

Tør du ikke skrive hvilket firma det er snakk om?

 

Jeg har kjørt med det reimhjulet i fire sesonger, uten noe tull av noe slag. Ingen skader på kilen, eller sporet på veiva.

Men tar gjerne imot litt mer seriøs info om dette. Ikke bare snakk om at noen har hørt om at, og blabla, og at det er reimhjulet som får skylden fordi han selv har montert feil, eller stramma bolten dårlig etc.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

bare å vente i spenning å se om rs1000 har et logiskt svar ;)

Da kan jeg dele følgende observasjon.

Breda kjører E85 og 1,8 BAR ladetrykk for 600 hk på 9,0:1 i komp.

På dagens dårlige pumpebensin ville 7,5:1 vært mer passende.

 

Ford Sierra 2,9 turbo "The Minker car" gikk på gatebensin og hadde 7,5:1 i komp.

Skogenracing sine etterhvert mange Ford 2,9 turbo går på E85 med original komp. 9,0:1.

 

Man kan si at dette er indikasjoner på at man med fordel bør endre kompresjonsforholdet med noe rundt 1,5 poeng når man konverterer den ene eller den andre veien.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tør du ikke skrive hvilket firma det er snakk om?

 

Jeg har kjørt med det reimhjulet i fire sesonger, uten noe tull av noe slag. Ingen skader på kilen, eller sporet på veiva.

Men tar gjerne imot litt mer seriøs info om dette. Ikke bare snakk om at noen har hørt om at, og blabla, og at det er reimhjulet som får skylden fordi han selv har montert feil, eller stramma bolten dårlig etc.

rekner med at du kjører arrow veiv?

 

dette gjorde både reyland og mike rainbird med sine farndon veiver.dette var riktignok ikke en heavy duty version

RingMay200806-Crank.jpg

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Er du så fornøyet at du ville gjort nøyaktig det samme en gang til eller ville du gjort endringer?

Nå har jeg kun fått testet dette litt, siden jeg bremset første uka i juli, men så langt så er jeg veldig fornøyd. Motoren svarer bedre på gassen, kommer enda tidligere en den gjorde, og går veldig kaldt. Etter 20 runder på rudskogen forrige helg, så viser loggen 96 grader som høyeste vanntemp.

Så langt så kan jeg ikke si at jeg har noen endringer jeg ville gjort. Men mer leking før vintern kommer vil jo eventuelt avsløre det.

 

 

rekner med at du kjører arrow veiv?

 

dette gjorde både reyland og mike rainbird med sine farndon veiver.dette var riktignok ikke en heavy duty version

Jeg har arrow ja.

Jeg har som sagt kjørt med dette reimhjulet i fire sesonger, med orginal og arrow veiv og har ikke hatt noe problem så langt. Samme har flere jeg kjenner gjort. Jeg tenker jo da umiddelbart at det er noe annet som har skapt denne skaden. De to motorene du referer til, er jo bygd endel annerledes en min. Reyland sin for eks, langt slag og spacer mellom toppen etc. For alt jeg vet, og alle andre her, så kan denne skaden ha blitt forvoldt av helt andre faktorer en at det er for tungt. Men jeg er jo selvfølgelig klar for å spare et ras, så jeg tar imot alle tips med åpne armer. Men akkurat dette her må jeg har litt mer direkte beviser for å innse problemet.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kun fått testet dette litt, siden jeg bremset første uka i juli, men så langt så er jeg veldig fornøyd. Motoren svarer bedre på gassen, kommer enda tidligere en den gjorde, og går veldig kaldt. Etter 20 runder på rudskogen forrige helg, så viser loggen 96 grader som høyeste vanntemp.

Så langt så kan jeg ikke si at jeg har noen endringer jeg ville gjort. Men mer leking før vintern kommer vil jo eventuelt avsløre det.

 

Men jeg er jo selvfølgelig klar for å spare et ras, så jeg tar imot alle tips med åpne armer. Men akkurat dette her må jeg har litt mer direkte beviser for å innse problemet.

Fornøyd er alltid kuppet så dette var skikkelig kjekt å høre. Grattis.

Talentfulle, erfarne og kompetente engelske Cosworth motorbyggere har tatt frem ett mye lettere erstatnings T25 reimhjul for å unngå alle mulige problemer. Til en så påkostet motor som din så ville jeg definitivt investert i ett slikt.

Hvis man snur på det; hvilke fordeler er det med å bruke det tvilsomme originale? I ditt tilfelle er ikke pris ett argument.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fornøyd er alltid kuppet så dette var skikkelig kjekt å høre. Grattis.

Talentfulle, erfarne og kompetente engelske Cosworth motorbyggere har tatt frem ett mye lettere erstatnings T25 reimhjul for å unngå alle mulige problemer. Til en så påkostet motor som din så ville jeg definitivt investert i ett slikt.

Hvis man snur på det; hvilke fordeler er det med å bruke det tvilsomme originale? I ditt tilfelle er ikke pris ett argument.

Takk for det.

 

Vi kan jo fortsatt diskutere om det er vekten som er problemet eller ikke. Men når du sier det finnes et lettere reimhjul, så er jo det helt unødvendig. Jeg har ingenting å tape på å bytte reimhjul, som du sier. Koster nok fra før, så greit å kanskje spare et ras. Så du får komme med linken til et lettere reimhjul, så skal jeg handle imorgen ^_^

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...