Jump to content

Recommended Posts

Posted

hva er egentlig den ofesielle verdensrekorden for cosworth motorer når det kommer til HK ?

 

har hørt at ingen har klart å runda 1000hk. men kom over denne:

 

man ser ingen nummer på datan, og hadde de hatt så mye hk i en escos, så hadde den vel vært i fast ford magasinet?

Posted

Har vært i fast ford eller performance ford denne, husker ikke hvilket i farten, men har bladet

 

Ja denne bremset vel litt over 1000 hester med NOS mener jeg å huske..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

de forbanna grekerne..vi nordmenn må da ha den rekorden!! her i landet er det vel Leif nilsen som har rekorden..med sine 928 hester på 2,8 bar eller no :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Posted (edited)

Det som er litt forskjell her, er at drag bilene, faktisk kjører med effekten de bremser, istedet for å skru ned trykket og kjøre med halvparten av målt effekt. Selsagt går dette, når man ikke kjører mer enn 402m

Edited by grcossie
Posted (edited)

Når det gjelder alt heste maset så er dette blitt redusert til noe barnslig dill.

Det vrimler med bremsebenker og seriøsiteten når ukentlig nye lavmål.

For inkompetente kastrerte haremsvakter og stygge homoer er sannheten svært vanskelig å svelge og derfor er alle mulige typer løgner ett mye bedre alternetiv.

Her en Engelskbygd motor på 865 ærlige hk, da går 0-275 km/t på 7.8 sek.

Dessverre kan det også gå slik, men det avslører hvor enormt mye krefter det er i en 865 hk motor:

Her 1000 hk Volvo: http://www.youtube.com/watch?v=laKy1AqL6Uw&feature=related

Slutthastigheten på 402 M er en mye mer avslørende og nøyaktig enn de fleste effekmålerene rundtom, så hva presterer gatebilgjengen i drag i praksis?

EDIT.

1000 hk Cosworth blir til 250 hk pr. 500 ccm sylinder. Dette kan sammenlignes med en 3,0 L 6 syl. motor på 1500 hk. Hva skal så til for å klare dette? Vel, selvsagt mye turtal og 55 pounds of boost er 3,74 BAR ladetrykk. 60 psi er 4,08 BAR.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

MA Developments har vel bevist hvor vanskelig det er å få noe over 800 fungerende hester og tilhørende dreiemoment til å være holdbart på en bane/gate yb..

Posted

lurer på hvor mye HK de har i bilene før turbotrykket slår inn :P

 

men altså... alle sier at Norge å England er de største på cosworth... men så kommer grekerne å pisser på oss??? syns det blir litt rart. synd det der at dynoer ikke viser likt, og at de faktisk ikke viser kurva på den drag-kjerra

Posted

Hvem sier norge er av de største på cosworth? I forhold til england har norge langt igjen.. En ting er å få høye tall, en annen er en motor som fungerer..

Posted

lurer på hvor mye HK de har i bilene før turbotrykket slår inn :P

 

men altså... alle sier at Norge å England er de største på cosworth... men så kommer grekerne å pisser på oss??? syns det blir litt rart. synd det der at dynoer ikke viser likt, og at de faktisk ikke viser kurva på den drag-kjerra

 

Nå er det en engelskmann som har bygget motoren for grekerne da... ;)

If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???

Posted

hehe okei.

 

leste jo i et litt eldre fast ford blad hvor de hadde en head2head. Norge vs England. Hvem bygger de råeste motorene. og grunnen til at de valgte norge var fordi vi visstnok var de argeste konkurrentene til Englad :)

 

Men takk å lov for at det er en engelskmann som bygde motoren :P hadde hata det litt om grekerne hadde klart det hehe. Rart at ikke fler kjører på e85 egentlig. skal jo nesten bare være positivt

Posted

Jeg vil vel påstå at de valgte norge fordi vi er veldi profilert gjennom gatebil og spesielt Hafsengen. Du vet vel hva som skjedde da Tommy Field hadde med seg escorten sin til Gatebil? Parkerte vel det som var av norske biler, med minst hundre hester mindre enn de norske..

Posted (edited)

Når det gjelder alt heste maset så er dette blitt redusert til noe barnslig dill.

Det vrimler med bremsebenker og seriøsiteten når ukentlig nye lavmål.

 

Veldig godt sagt!! Er det noe man blir lei av på dette forumet så er det det evindelige HK gnålet :glare:

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted (edited)

Rart at ikke fler kjører på e85 egentlig. skal jo nesten bare være positivt

Som med alt annet er det ulemper, også med E85, men det snakkes det sjelden og aldri om.

E10-E15 og litt oppjustert bensintrykk derimot.... ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Har mulighet til å kjøre på E85 med Emerald sprut og 310cc dyser på 2,9 24V. Forbruket vil vel bli noe høyere, men til gjengjeld er vel literprisen såpass mye lavere at det kan lønne seg. Så hva er ulempene?

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted

Bilen blir mye mer tungstarta f.eks. Det er utrulig fort å drukne en kald motor også, så oppstarttuning er litt mer utfordrende. Det krever kraftigere tenningsanlegg, der også særlig under oppstart, og mye tidligere tenning under oppstart.

Når jeg hadde rein E85 på ISen min gikk den bare på 2 sylindre før den fikk opp varmen litt i forbrenningskammret når det begynte å bli kjølig ute. Typisk underkant av 10 pluss. En gang fikk jeg start på bilen med vinterblanda E85 i nesten 10 minus på jobb, uten motovarmer. Bilen hadde stått i ca 12 timer da. Men det var pga et kraftig batteri at jeg fikk start, var nesten tom for strøm når jeg fikk start. Da fant jeg ut at det var på tide å gå over til bensin for vinteren. Jeg hadde ganske kraftige MSD coiler også. Medregna at jeg måtte kjøre 6-7 mil for å fylle e85 regna jeg utgiftene til å gå opp i opp sammenligna med 95 oktan. En anen ulempe er at ettersom etanol leder strøm får man korrosjon i bensinpumpa, og levetiden nedsettes.

I tillegg til oppstarttuningen må man justere bilen litt annerledes under driftsforhold både på drivstoffmengde og tenning. Tenning trenger det ikke være så stor forskjell på, avhengig av hvordan du går fram med justeringen. Med E85 har du større frihet kontra bensin til å velge om du vil tune for økonomi eller mer effekt. Ved førstnevnte vil ikke bilen bruke så mye mer drivstoff i volum kontra bensin, og gå rimeligere når det kommer til pris. I ekstreme tilfeller av sistnevnte vil bilen bruke drivstfoff for ca like høy pris, eller mer, som bensin. Som du sikkert skjønner er det en litt modifisert sannhet at man bare justerer opp drivstoffmengden med 40%. Det hele er avhengig av hva man er ute etter.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

Mye interessant i det svaret. Synes ikke bakdelene virker veldig avskrekkende. Får teste ut E85 mappet og se hvor bra det funker med tanke på oppstart og slikt. Går vel ev. å justere litt også.

Var klar over dette med startproblemer ved lav temperatur, men tenkte først og fremst på E85 som et alternativt drivstoff om sommeren når bensinprisen er på sitt høyeste (juni-august).

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted

Du får prøve det ja :) Og komme med egne erfarigner etterhvert :) Mesteparten av det jeg skrev over er fra mine egne erfaringer, så noe kan vel betraktes som på grensen mot synsing. Har aldri vært på noe dyno for å målt effektforskjeller og slikt. Angående tenning og E85 vil jeg anbefale å gjøre ett søk på nettet, da det finnes noen interesange studier. Bla at på motorer som oppererer stoich(lambda1) over hele registret trengs det ikke mere tenning på fullgass enn med bensin.

Jeg erfarte at ved veldig lett belastning kunne jeg kjøre magrere enn med bensin, og klarte hente ekstra drag med betraktelige mer tenning, der man med bensin ikke merker noe vesentlig med tidligere tenning. Dette gjorde at jeg kunne kjøre med mindre gasspådrag, og lavere trykk/høyere vakum i innsuget. Da dette var en NA motor med fastroad kam ver det selvsag begrensa hvor økonomisk den ville kjøre.

På fullgass med betraktelig lavere lambda enn bensin hadde jeg vel kanskje ett par grader tidligere tenning.

 

Jeg kjørte heller ikke så lenge med e85 at jeg vet så mye om virkningene over lang tid.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Posted

Jeg har hørt noen evo gutter på jobben med 600hk+ snakke om nedsatt levetid på motor pga at det er "tørrere" enn bensin. Og at ventiltettninger blir ødelagt. Er det noe hold i dette?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted

vann i oljen,må bruke blytilsats,svært etsende på alt som ikkje tåler E85.tankskum,slanger etc..

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...