Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skal montere en betongfylt 205 motor i cosworth`n min da 4x4 motoren har tatt kvelden.

jeg lurer på hva folk mener om valg av kammer og manifold for banekjøring. jeg har 2wd og 4x4 manifold liggende og org kammer og bd14 kammer. hva ville dere valgt? jeg har t35 turbo med 360 lagere og cutback. ønsker bra fungerende 400hester og helst bra moment i mellomregisteret. jeg veit det finnes mye grommere av turboer og kammer, men jeg skal bruke noe av det jeg har, og ønsker best mulig oppsett av det jeg har.

 

motoren har portet topp, 7.92:1 i komp, alt er nytt i blokk og topp, doble ventilfjærer, l8 sprut som skal livemappes av pukkelrygg, justerbare kamdrev, spacet og portet innsug

Posted (edited)

hva med stempler?? !! Vil ha gått med bd 14 og 2wd grenrør og 4x4 omsveist innsugg

Edited by derekd
Posted

Skal det mappes av pukkelrygg ville jeg hørt med han om hva han mener, men sånn i utgangspunktet skal 4x4 manifoilen være mer responsiv enn 2wd.

Posted

Etter å ha prøvd både 2wd manifold og 4x4 manifold, vil jeg anbefale 4x4manifold.

Slik min motor er nå med T34.63, 4x4manifold, litt portet topp, BD14kammer (justert snillt), svarte Siemens dyser og resten av et vanlig stg.3 oppsett, så er jeg meget fornøyd med resultatet. Lader bare 1,5bar enda, så er ikke nærheten av 400hk, men har fullt trykk ned mot 3000omdr, og lader det helt til sperra. Meget kjapp spool up også. Men kunne tenkt meg å prøvd med org. kammer skal jeg være helt ærlig.

Men viss du skal bruke BD14, få lommet stemplene slik at du kan få utnyttet kammene mtp. justering vertfall :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

Jeg skal montere en betongfylt 205 motor i cosworth`n min da 4x4 motoren har tatt kvelden.

jeg lurer på hva folk mener om valg av kammer og manifold for banekjøring. jeg har 2wd og 4x4 manifold liggende og org kammer og bd14 kammer. hva ville dere valgt? jeg har t35 turbo med 360 lagere og cutback. ønsker bra fungerende 400hester og helst bra moment i mellomregisteret. jeg veit det finnes mye grommere av turboer og kammer, men jeg skal bruke noe av det jeg har, og ønsker best mulig oppsett av det jeg har.

 

motoren har portet topp, 7.92:1 i komp, alt er nytt i blokk og topp, doble ventilfjærer, l8 sprut som skal livemappes av pukkelrygg, justerbare kamdrev, spacet og portet innsug

Med 7,92:1 i kompresjonsforhold er det begrenset hvor hardt du kan lade over tid med pumpebensin på tanken, uten at sprutet overkompenser. Dette gjør at dette er ett "sport" oppsett.

Som det sies her, du trenger ventillommer i stemplene slik at du kan trygt kan (mis-)bruke motoren hvordan du vil med begge BD14 kammene montert og justert.

Når det gjelder eksosmanifold så vil det beste være å prøve begge to slik at du får sett hva DU foretrekker i praksis.

 

Er det en ekte Garrett Escort Cosworth turbo du har eller, noe annet og tvilsomt søl.

 

Det er stort sett ladetrykket ALENE som bestemmer hvor godt moment du får og du har for høy komp til du du virkelig kan ta i uten at sprutet må senke tenning ALT for mye for å unngå tenningsbank. Dette stjeler krefter og produserer varme.

 

(En bilkjommi ladet mellom 2,8 BAR og 3,0 BAR på maksimalt ned dreide originale Cosworth stempler og pumpebensin, så gjett om den produserte MYE dreiemoment og gikk godt helt til to av sylindrene sprakk. ;))

Kamvalget på denne var tilsvarende BD14 med aggressiv timing på innsug og original BD8 på eksos.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

Etter å ha prøvd både 2wd manifold og 4x4 manifold, vil jeg anbefale 4x4manifold.

Slik min motor er nå med T34.63, 4x4manifold, litt portet topp, BD14kammer (justert snillt), svarte Siemens dyser og resten av et vanlig stg.3 oppsett, så er jeg meget fornøyd med resultatet. Lader bare 1,5bar enda, så er ikke nærheten av 400hk, men har fullt trykk ned mot 3000omdr, og lader det helt til sperra. Meget kjapp spool up også. Men kunne tenkt meg å prøvd med org. kammer skal jeg være helt ærlig.

Men viss du skal bruke BD14, få lommet stemplene slik at du kan få utnyttet kammene mtp. justering vertfall :)

 

da tror jeg at jeg prøver det samme på min :) du har mye av samma delene som meg.

har du noen mål på hva du har justert kammene på nå? så kan jeg bruke det som et utgangpunkt. stempla er lommet på innsug siden.

Posted (edited)

1,17 på eksos kamm og 0,66 på insug. då tror eg det ska funke bra med bd14 kammene

Edited by carbon

4x4 cosworth

E46 Touring

Posted

1,17 på eksos kamm og 0,66 på insug. då tror eg det ska funke bra med bd14 kammene

 

En begrunnelse hadde vært fint :)

 

Er dette med eller uten lommer i stemplene?

 

da tror jeg at jeg prøver det samme på min :) du har mye av samma delene som meg.

har du noen mål på hva du har justert kammene på nå? så kan jeg bruke det som et utgangpunkt. stempla er lommet på innsug siden.

 

Er dessverre midt i denne prosessen selv, så har ikke fått klarhet i hvor mye det kan justeres enda uten at man tar i stemplene.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted (edited)

En begrunnelse hadde vært fint :)

 

Er dette med eller uten lommer i stemplene?

 

 

 

Er dessverre midt i denne prosessen selv, så har ikke fått klarhet i hvor mye det kan justeres enda uten at man tar i stemplene.

Den oppgitte kamtimingen på BD14 er 115 innsug og 110 på eksos. Med denne innstillingen blir løft TDC som nevnt.

BD14 er designet til motorer med lommer i stemplene og SKAL ha dette, sånn er det bare.

 

Hvis man ikke gjør dette, da lever man i grenselandet mellom "hvordan sakene SKAL være" på den ene siden og "hva som går". på den ande siden. "Naboene" på sistnevnte side er brukte stempler og ringer, brukte lagre. omsveiste stempler, topp pakninger og strekkbolter som er brukt en 5-6 ganger, hjemmeslipte ventilløftere, bleed ventil på slangen til MAP sensor osv. Listen over tvilsommer saker er nærmest uendelig. Sjekk div. forum for "inspirasjon".

 

Cosworthmotorer hører ikke til her.

 

Hvis man ikke vil lomme stemplene og samtidig ikke sitte med hjertet i halsen når man gasser på bane, da er det BD10 og AB07 kammene som gjelder. Disse to er designet som 100% bolt-on kammer som man TRYGT kan kjøre med på en ellers helt standard spec. motor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...