Jump to content

Div ist spørsmål


cossiemk1

Recommended Posts

Flotte greier, men forstøvingen blir vel ganske ødelagt når bensinen må passere spjeldet uansett?? Og hvordan blir det med 2 slike dyser i serie? Da vil jeg jo havne på nesten 30ohm... Men det gjør kanskje ikke noe?

 

Har du forresten noen idè på hvorfor det ikke funker på full gass her, RS1000?

Hvis du sender sigar-røyk, eller vanndamp eller tåke eller lignende mot gass spjeldet, så kommer det ut nøyaktig det samme på andre siden av gass spjeldet også.

 

Hvis du sender dårlig forstøvet blanding inn - så er det det som kommer ut også. Husk at slike tilleggsdyser kun spyler ved behov og da står gasspjeldet vanligvis ganske mye åpent.

 

Jo høyere ohm jo mindre strøm og derfor mindre kraft. Man skal derfor ikke overdrive dette. Det er tross alt gode grunner til at lavohmsdyser eksisterer.

Hvis du leser i MF2 manualen så ser du at det er forskjellige koblingsalternativer. Jeg foretrekker 2 stk nye, moderne og fintforstøvende høyohmdyser fordi det er sluttresultatet som teller.

 

Det hadde vært lettere hvis du la ut noen bilder av motorrommet slik at vi fikk se, men på generelt grunnlag høres det ut som mager blanding synes jeg.

 

Kontroll av bensinpumpens kapasitet ved å sjekke returmengde ved antatt maks ladetrykk anbefales som ett sted å begynne feilsøkingen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, den går med 3stk ekstra dyser nå, 1stk blå cos dyse, og 2stk grønne bosch dyser det står 550 på, og nå får den alt for mye, står stikkflammer når jeg slipper gassen, og den er værre å kjøre nå enn den var med 2stk blå cos dyser. Kan justere helt opp i 4,5bar bensintrykk på tomgang, men jeg ser jo ikke hvor mye trykk det er ved belastning mens jeg kjører. Hvordan kan jeg sjekke returmengden da?? Bare la returslangen fra trykkregulatoren gå til en 1,5 liter flaske feks? Og hvordan vet jeg om det er bra eller ikke? Begynner å lure på om jeg har tankmontert pumpe, og den takler jo ikke noe turbogreier... Mener bestemt jeg sjekket det for noen år siden, og at den sto utefor tanken, men mulig jeg har blingsa, hehe.

Må vel bytte tank hvis den har pumpa inni, eller? Og få tak i en cos pumpe feks?

 

Tusen takk for svarene RS1000, sitter inne med mye kunnskap du vet jeg :) Du bor vel ikke tilfeldigvis på østlandet? Og tar på deg småjobber? hehe...

 

Har søkt litt rundt, og funnet manual til MF2, men den er ikke lik som den jeg har. Jeg har sikker en gammel versjon (MF1?) og den finner jeg ikke noe plass. Min mapfueler har skruterminaler til ledninger, og det er da pluss, minus, coilsignal- og pluss/minus til dyse. Den har også justering for trykk (når den skal slå inn) og justering for turtall mellom 2 og 8000 omdreininger. I manualen til MF2`n så står det at jeg kan bruke 2stk lavohmdyser i serie uten motstand, men vet ikke åssen dette blir med den typen jeg har.

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Vel, den går med 3stk ekstra dyser nå, 1stk blå cos dyse, og 2stk grønne bosch dyser det står 550 på, og nå får den alt for mye, står stikkflammer når jeg slipper gassen, og den er værre å kjøre nå enn den var med 2stk blå cos dyser. Kan justere helt opp i 4,5bar bensintrykk på tomgang, men jeg ser jo ikke hvor mye trykk det er ved belastning mens jeg kjører. Hvordan kan jeg sjekke returmengden da?? Bare la returslangen fra trykkregulatoren gå til en 1,5 liter flaske feks? Og hvordan vet jeg om det er bra eller ikke? Begynner å lure på om jeg har tankmontert pumpe, og den takler jo ikke noe turbogreier... Mener bestemt jeg sjekket det for noen år siden, og at den sto utefor tanken, men mulig jeg har blingsa, hehe.

Må vel bytte tank hvis den har pumpa inni, eller? Og få tak i en cos pumpe feks?

 

Tusen takk for svarene RS1000, sitter inne med mye kunnskap du vet jeg :) Du bor vel ikke tilfeldigvis på østlandet? Og tar på deg småjobber? hehe...

 

Har søkt litt rundt, og funnet manual til MF2, men den er ikke lik som den jeg har. Jeg har sikker en gammel versjon (MF1?) og den finner jeg ikke noe plass. Min mapfueler har skruterminaler til ledninger, og det er da pluss, minus, coilsignal- og pluss/minus til dyse. Den har også justering for trykk (når den skal slå inn) og justering for turtall mellom 2 og 8000 omdreininger. I manualen til MF2`n så står det at jeg kan bruke 2stk lavohmdyser i serie uten motstand, men vet ikke åssen dette blir med den typen jeg har.

 

Cosworthdysene gir ca. 311 ccm på 3,0 BAR. #550 dysene oppgis til 283 ccm så summen blir 877 ccm som isolert sett er tilstrekkelig, men så er det dette med forstøving og mapping da.

"Mapping" er å gi motoren det motoren vil ha og det gjelder uansett om man har datasprut, forgassere eller IST med tilleggsprut.

 

Stikkflammer når du slipper gassen hører med og er ikke ett tegn på at noe er galt, tvert imot. IS har en stor manifold som blir klissvåt av tilleggsbensin. Vakummet som oppstår når du slipper gassen trekker denne bensinen inn gjennom motoren og så antenner den i den varme eksosmanifolden.

 

Så vidt jeg vet har IS 2,5 BAR bensintrykk og vi kan si at AFR på tomgang er 14,7:1

Hvis bensintrykket økes fra 2,5 - 4,5 BAR og luftflødet holdes uendret så skal AFR endres fra 14,7 - 10,96:1.

 

Returmengden sjekkes ved at du først sjekker hvor lang tid returmengden ut fra BTR bruker på fylle opp en 1,5 L flaske.

Deretter setter du trykkluft tilsvarende maks ladetrykk + 0,2 BAR inn på vakumslangen på BTR og måler på nytt.

 

Hvis en IST skal funke ok med 1,0 BAR ladetrykk så trenger den en bensinpumpe som i en slik test fyller en 1,5 L flaske på mindre enn 47 sekunder.

 

Takk, men jeg holder meg nok stort sett i Hansastaden.

 

Forskjellen mellom suksess og fiasko er ofte forskjell på mengden utført: Test, Test, Test.

 

Et tips ang. forstøving. I gamle dager eksisterte det ikke fintforstøvene dyser da 2v motorer uten sekvensielt sprut ikke har bruk for dette. Når disse "pintle/pencil spray" dysene skulle brukes som tilleggsdyser før gass spjeld, så ble det anbefalt at man monterte dem slik at de spylte MOT luftstrømmen.

Når bensinen må snu i luften sprer den seg og "forstøvingen" forbedres.

 

Forslår at du begynner med å måle returmengde og så må du justere på mappeskruene og gi motoren den bensinmengden den vil ha.

 

En liten histore.

For mange år siden bygget bilsport en lavbudsjett IST. Som tilleggsprut brukte de 4 stk kaldstartdyser før gasspjeld som ble aktivert av forskjellige trykkbrytere. Dette fungerte godt og resultatet ble 170 hk på bakdekkene med 0,7 BAR ladetrykk.

Kaldstartsdyser har verdens suverent beste forstøving fordi de er designet for å spyle inn i ett stort og iskaldt plenum.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nå skjønner jeg litt mere, så hjertelig takk for fin forklaring.

På fordtreffet i høst (rudskogen) så kjørte jeg med 2stk blå cos dyser, og mappet med bbl. Fikk fine tall da, men manglet siste 1,5cm på gasspedalen, trykket jeg forbi der så bare sperret og fusket det, ble nesten bråstopp kan man si :)

 

Skal teste dette med bensinpumpa, og hvis jeg forstår deg rett, så kan det funke fint med de dysene jeg har montert nå? eller blir det kanskje bedre å gå ned til 2stk blå cos dyser? Kikket under bilen nå i sta, og prøvde å finne bensinpumpa, men den fant jeg ikke, så jeg har vel innvendig pumpe og da er det ikke så rart at dette ikke fungerer.

Men hva tror dere om plasseringen av dysene?? Burde kanske stått rett før spjeldet i steden?

 

d9bf7a0f.jpg

 

4a063fe2.jpg

 

b87218fc.jpg

sånn ser min map fueler ut inni.

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Ok, nå skjønner jeg litt mere, så hjertelig takk for fin forklaring.

På fordtreffet i høst (rudskogen) så kjørte jeg med 2stk blå cos dyser, og mappet med bbl. Fikk fine tall da, men manglet siste 1,5cm på gasspedalen, trykket jeg forbi der så bare sperret og fusket det, ble nesten bråstopp kan man si :)

Når du gir full gass så tar plenummet inn mer luft. Hvis ikke sprutene følger opp med en tilsvarende økning i bensinmengden vil motoren går magert og motoren fusker. En annen sak er at trykket i plenummet øker. Da lukker også BTR hardere og pumpen kan få problemer med å levere.

Skal teste dette med bensinpumpa, og hvis jeg forstår deg rett, så kan det funke fint med de dysene jeg har montert nå? eller blir det kanskje bedre å gå ned til 2stk blå cos dyser? Kikket under bilen nå i sta, og prøvde å finne bensinpumpa, men den fant jeg ikke, så jeg har vel innvendig pumpe og da er det ikke så rart at dette ikke fungerer.

Kapasiteten er der, men dårlig forstøving og sammenblanding av høy og lavohmdyser er sjelden en god løsning, men det er TEST, TEST, TEST og resultatene av dette som avgjør om det er brukbart eller ikke.

Men hva tror dere om plasseringen av dysene?? Burde kanske stått rett før spjeldet i steden?

Her er grunnen til at jeg ville se bildet. 2,5 BAR bensintrykk tilsvarer 25 m høyde. Dysene spyler med "25 m styrke" rett i rørveggen og all forstøving forsvinner. Én mulig løsning er å sveise inn en loddrett plate midt i røret. Denne må ha en grov overflate som ett sandpapir. Lufthastigheten er størst midt i røret og hvis du spyler rett på en slik midtmontert plate vil luften forstøve bensinen betydelig bedre enn i dag og dra den med seg.

Signalslangen til BTR SKAL kobles til en egen nippel på plenummet.

b87218fc.jpg

sånn ser min map fueler ut inni.

En slik har jeg ikke sett før, men det er nok ikke denne i seg selv som lager krøll her.

Bensinsystemet bør kobles slik:

Fra bensinpumpe til dysegalleriet for ekstradysene.

Fra dette nye dysegalleriet og inn på et originale dysegalleriet.

Fra det origianle dysegalleriet og til BTR.

Fra BTR tilbake til tanken.

 

Kjører du en diesel VNT turbo? Er dette gode greier da?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Alle dysene er lavohm (2.5ohm), og koblet i serie.

Sånn bensinen er koblet nå, så er den nye "fuelrailen" koblet inn på slangen fra pumpa med et T-stykke, men dette er kanske ingen god løsning da?

Jeg synes den turboen funker veldig fint, får tidlig trykk (2500-3000) og har fullt trykk fra ca 4000 omdreininger.

Har foresten ingen tilgjengelig nippel på plenumet, men er det så stor forskjell på vakumet der og vakumet i resten av systemet?

 

Har som sagt hørt at innvendig pumpe ikke funker til turbo, så hvilke alternativ har jeg her? Må jeg bytte tank til is med utvendig pumpe, eller kan jeg bygge om min til utvendig pumpe?? tenker da å bruke en 044 pumpe...

 

Lurer også på om jeg skal få plassert 2 cos dyser i 90 greders bendet inn mot plenumet, slik at de spruter rett mot spjeldet, i steden for det opplegget jeg har med 3 dyser nå.

Link to comment
Share on other sites

Har foresten ingen tilgjengelig nippel på plenumet,

men er det så stor forskjell på vakumet der og vakumet i resten av systemet?

Du skal bruke den nippelen som den originale BTR er tilkoblet.

Ja. Det er særdeles viktig at BTR og evt. MAP sensor har gode tette forbindelser til Plenummet. Sånn er det bare.

Har som sagt hørt at innvendig pumpe ikke funker til turbo, så hvilke alternativ har jeg her? Må jeg bytte tank til is med utvendig pumpe, eller kan jeg bygge om min til utvendig pumpe?? tenker da å bruke en 044 pumpe...
Escort Cosworth pumper funker ok til 250 hk.

Oppgradert Escort Cosworth pumper er en mulighet. Bosch 040 mener jeg.

Lurer også på om jeg skal få plassert 2 cos dyser i 90 greders bendet inn mot plenumet, slik at de spruter rett mot spjeldet, i steden for det opplegget jeg har med 3 dyser nå.

Har større tro på loddrett plate med ru overflate inne det store røret du har. Cosworthdysene har "Pencil spraypattern" og dette er langt fra det optimale som tilleggsdyser. Hvis du i tillegg sveiser denne platen litt på skrå, slik at du lett ser hele overflaten som bensinen treffer når du ser inn fra intercoolersiden på røret, så er det en fordel. 2,5" røret har unødvendig stort areal og en lett skråstilt loddrett plate opptar noe areal og øker lufthastigheten i dette området. Dette er gunstig for forstøvingen.

Med to Pintle dyser som spyler mot gasspjeldet så blir resultatet store bensindråper i stor fart. Disse samler seg opp ved inngangen til sylinder nr.4 for de har store problemer med å klare høyresvingen inn til sylinder nr. 1

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for forklarende svar nok en gang :)

Det blir en walbro 255 pumpe, står at den er oppgitt til å kunne klare 500hk, så da har jeg en stund, hehe

Også sveiser jeg inn en slik plate i dyserøret og tester med det :)

Burde vel klare seg med 3bar bensintrykk også da? Blir litt sveising og bytting av vakumslanger i helgen da, også vente på at postmannen kommer med ny pumpe til meg.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for forklarende svar nok en gang :)

Det blir en walbro 255 pumpe, står at den er oppgitt til å kunne klare 500hk, så da har jeg en stund, hehe

Også sveiser jeg inn en slik plate i dyserøret og tester med det :)

Burde vel klare seg med 3bar bensintrykk også da? Blir litt sveising og bytting av vakumslanger i helgen da, også vente på at postmannen kommer med ny pumpe til meg.

Værsågod. :)

Det er ett helt ok valg.

Det bør kunne gi en klar forbedring.

3,0 BAR er ett godt og korrekt utgangskpunkt ja så stå på. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har du noe forslag til hvordan jeg kan gjøre denne plata ru? Og hvor ru bør den være? Snakker vi type sandpapir med 80 korning, eller 800 feks? Holder det å sandblåse plata feks?

Jeg pusser forgassergasspjeld med 60 - 80 papir på tvers av fløderetningen og hadde nok gjort det samme med denne platen.

:)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg omsider funnet ut at tilleggsinsprøytingen min ikke funker som den skal, så bilen fikk omtrent ikke noe ekstra bensin, så da var det lite bensin som var problemet. Har midlertidig koblet 2stk dyser til en trykkbryter som er justert til ca 0.4bar, så nå går bilen på full gass. Da blir det prøveskilt og div justeringer i morra :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...