Sierra_2.9 Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 (edited) Trenger noen gode råd her. er snakk om en 2wd Cosworth. Bremsene har virka bra hele sesongen, men klossene bak blei utslitt, så bytta dem bak for kort tid siden. Når jeg testa bremsene etter bytte, så bremsa ikke bilen skikkelig på høyre foran. Kjente med "brekkjern" at det ene stempelet ikke flytta seg i det hele tatt når vi prøvde å presse det inn. I motsetning til de 3 andre stemplene. Hadde calipern på overhaling, og monterte. Men fortsatt ikke sikkkelig brems. Når man bremser cirka 65-85% av max, så bremser den likt, og ingen sidelengs rotasjon av bilen. Men, med en gang man låser hjula, kaster bilen seg til sida.(Fronten vil til venstre såklart) Har også prøvd å bytte om klossene foran på høyre, med de venstre, men fortsatt likedan.(For å avkrefte en mistanke om at grunnen var ujevn slitasje på klossene på høyre side) For å være helt ærlig, så kan jeg ikke huske å ha låst hjula skikkelig fra jeg kjøpte bilen, så er en liten mulighet for å ha vært sånn hele tida mens jeg har hatt bilen. Men på en annen side, burde da ha merka NOE, da jeg har kjørt med den på banetreff før. Noen som har noen tanker om hva det kan være? TAKKER FOR TIPS, har egentlig planer om å kjøre på Ford-treffet til helga Edited August 3, 2010 by Sierra_2.9 '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Luft bremsene på nytt. COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 på nytt? har lufta den høyre foran, er ikke no luft der. '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Okay hvis du er helt sikker på at det ikke er noe luft på verken på høyre el venstre side så er nok kalippern defekt. COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 (edited) calipern er jo nettopp overhalt. Sånn enkel jobb som å bytte stempler gjør jo ikke de gutta feil. EDIT: har ikke lufta på venstre sida..men er da ingen grunn til det? den funker jo som den skal Edited August 3, 2010 by Sierra_2.9 '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Nei sikkert ikke vits men gjør vel ikke noe?Da er du jo bombesikker på at det ikke er noe luft overhode.Jada fått igjen "overhalt" kalipper jeg også,men betyr ikke at den funker forde COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Nei sikkert ikke vits men gjør vel ikke noe?Da er du jo bombesikker på at det ikke er noe luft overhode.Jada fått igjen "overhalt" kalipper jeg også,men betyr ikke at den funker forde Har også fått igjen overhalte calipere som har vært defekt, dette i hovedsak pga rust i hus/stempel. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 hmm, ja..har tenkt tanken, men hvis man bremser litt rolig til å begynne med, også hardere, da går den rett fram, noen ganger selv når hjula låser de siste par meterne. '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlsen^ Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Se om stempelet rører seg når du demonterer Caliperen og hold igjen stempelet med ei stor vannpumpetang slik at det får litt motstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Kjente med "brekkjern" at det ene stempelet ikke flytta seg i det hele tatt når vi prøvde å presse det inn. I motsetning til de 3 andre stemplene.Prøvde du også dette når du fikk igjen caliperen fra overhaling? Hvis ikke, ta den av og få en til å trykke på pedalen så ser du om et eller flere av stemplene henger igjen. Tviler på at det er luft i systemet som forårsaker det her, det er nok et tregt stempel som henger og som da vil gi ujevn bremsekraft/fordeling. Jeg tenkte også på dårlig eller tett bremseslange men siden de tre andre stemplene fungerte før så er det nok ikke det. Har dessverre også hatt erfaring med overhalte calipere som ikke har fungert skikkelig etterpå, så dobbeltsjekk dette først. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 4, 2010 Author Share Posted August 4, 2010 Prøvde du også dette når du fikk igjen caliperen fra overhaling? Hvis ikke, ta den av og få en til å trykke på pedalen så ser du om et eller flere av stemplene henger igjen. Tviler på at det er luft i systemet som forårsaker det her, det er nok et tregt stempel som henger og som da vil gi ujevn bremsekraft/fordeling. Jeg tenkte også på dårlig eller tett bremseslange men siden de tre andre stemplene fungerte før så er det nok ikke det. Har dessverre også hatt erfaring med overhalte calipere som ikke har fungert skikkelig etterpå, så dobbeltsjekk dette først. Har kjent at alle stempla flytta seg fint etter overhaling. Trur jeg bytter bremseslangen bare for å ha gjort det.Lurer også på om det kan være no rusk som har satt seg, eller slangen som du nevnte som kanskje tetter litt. For den bremser jo faktisk bra når man først har bremsa cirka 60-70% av max. er også inne på tanken om å tømme for bremsevæske og blåse fra caliperside med trykkluft. '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 4, 2010 Author Share Posted August 4, 2010 I dag bremsa jeg cirka 10 ganger med full brems for å låse hjula fra først sekund, i løpet av noen få kilometer strekning. ALLE gangene låse ALLE hjula og bilen sklei rett fram. Men nå i kveld låser den bare på 3 hjul igjen...noen som har gode råd? for jeg skjønner ikke en dritt '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonV Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Er ikke disse "gamle" bilene utstyrt med triangeldeling av bremsene ? Altså ryker hovedpumpe på 1 krets så skal den alikevel bremse på 3 av hjulene uansett ? http://no.wikipedia.org/wiki/Tokrets_bremsesystem S-Max AWD 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted August 5, 2010 Author Share Posted August 5, 2010 er ikke triangeldeling på disse nei Er nødt til å være en pakningsbit eller noe som flytter seg og blokkerer litt, i og med at den kommer og går som den gjorde i går '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Jeg tror nå at den kalipperen din ikke er god jeg da.. Sånn pakningsdrit og evnt andre fremmedlegemer i systemer tror jeg ikke har stort å si når du banker pedalen i bånn. Trykket i de rørene er så høyt at det som er i vegen blir med. Derimot har jeg verdt borti at bremsene har hengt seg på etter oppbremsing pga av no drit i røret. Ikke hengt på så det låser, men så du får varmgang etter litt kjøring. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now