Kjellcorp Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 (edited) Har hatt ut toppen min, og satt den inn igjen nå. men glemte å merke av reg reima og hjulet. har justert ventilene, så har da skrudd på hjulet. men hvordan skal jeg finne ut hvordan den skal stå igjen? hvor er merkingen på reima og hjulet ?ser det står noen numer på reima, 544 o.l på tvers. er vel ikke den ? Edited July 22, 2010 by Kjellcorp
Ron Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Å motor typen er? Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Kjellcorp Posted July 21, 2010 Author Posted July 21, 2010 (edited) 2 liter is. ohc Edited July 21, 2010 by Kjellcorp
Kjellcorp Posted July 22, 2010 Author Posted July 22, 2010 tror jeg har gjort noe som man ikke skal gjøre. prøve seg frem. var nesten så den starta. men til slutt blei det ikke noe mer en at starteren dro over. det nedre hjulet til reima kan jeg nå snurre rundt som jeg vil. så antar at det blir motorbytte. regner nesten med at veiva har satt seg. ?
Lompe Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 (edited) tror jeg har gjort noe som man ikke skal gjøre. prøve seg frem. var nesten så den starta. men til slutt blei det ikke noe mer en at starteren dro over. det nedre hjulet til reima kan jeg nå snurre rundt som jeg vil. så antar at det blir motorbytte. regner nesten med at veiva har satt seg. ? Jeg skal bytte regreim i helga, da min har ryki. (2l OHC gasser)Så hvis noen har en liten how-to guide er jeg evig glad!! Jeg er ikke så gira på motorbytte nå. Edited July 22, 2010 by Lompe Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER
Kverna Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Still registeret på merkene før du tar av regreim, hold alt i samme stilling mens du bytter, og smell på reima igjen. Da er ting riktig. Min fotoblogg
Kjellcorp Posted July 22, 2010 Author Posted July 22, 2010 men hvor står merkinga da ? Hvordan skal stemplene stå iforhold til ventilene,hvordan vet jeg hva som er riktig ? kunne trengt en how to ja
Kverna Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 Når du har satt reimhjulet på veiva på merket sitt, og merket på kamdrevet rett ned, skal den veksle på nr.1(kammen altså). Da skal rotor peke mot nr.1 i fordeleren Min fotoblogg
zanor Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 tror jeg har gjort noe som man ikke skal gjøre. prøve seg frem. var nesten så den starta. men til slutt blei det ikke noe mer en at starteren dro over. det nedre hjulet til reima kan jeg nå snurre rundt som jeg vil. så antar at det blir motorbytte. regner nesten med at veiva har satt seg. ? Stempla skal ikke slå oppi ventilene på en org ohc... Men om tannhjulet på veiva er løst kan det høres ut som att du har klipt av kila. Har du hatt av tannhjulet og kanskje ikke stramma det godt nok igjen?
forddigger Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 han har drivi på feil hjul. stemplene går opp å ned som de skal nå. sitter kvasskam i bilen hans og alle stemplene har slått oppi ventilene men hørtes ut som att det gikk bra med dem. så nå skal han prøve å få justert alt riktig før han prøver igjen. har snakket med han på tlf nå ama.
zanor Posted July 22, 2010 Posted July 22, 2010 han har drivi på feil hjul. stemplene går opp å ned som de skal nå. sitter kvasskam i bilen hans og alle stemplene har slått oppi ventilene men hørtes ut som att det gikk bra med dem. så nå skal han prøve å få justert alt riktig før han prøver igjen. har snakket med han på tlf nå ama.I see.. kvasskam ja, da kan det bli spagetti hehe...men oss får håpe på det gikk bra
Kjellcorp Posted July 23, 2010 Author Posted July 23, 2010 (edited) hehe. 2 av innsugs ventilene tetter ikke lenger. så må nok bytte dem. men, lærer sikkert noe av det å men, fikk stilt alt sammen og starta den. men gikk litt urent da, men det ordner seg nok etter vært. Edited July 23, 2010 by Kjellcorp
Lompe Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Hvordan merker du at de ikke tetter lengere? Prøve å lære mest mulig nå som jeg skal bytte regreim for første gang. Skjønte det er lurt med en komptest, her er det bare å kjøpe sånn man skrur inn i tennplugg-hullene og kjøre på med trykkluft? Hvordan tall er akseptable der? Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER
Kverna Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Hvordan merker du at de ikke tetter lengere? Prøve å lære mest mulig nå som jeg skal bytte regreim for første gang. Skjønte det er lurt med en komptest, her er det bare å kjøpe sånn man skrur inn i tennplugg-hullene og kjøre på med trykkluft? Hvordan tall er akseptable der? Setter i tennplugghullet, drar ut alle plugglednigner(evt. coilledning) og kjører på starter. Alt over 10bar er vel ok, og har du plutselig en på 6bar skjønner man jo tegninga. Legger du ett par dråper olje i hver sylinder, og trykket stiger ved neste test er det mest sannsynlig slitne stempelringer. Min fotoblogg
GlennAre Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 En lærer rik tråd, burde nesten prioriteres - Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3
Escort RST WRC Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Setter i tennplugghullet, drar ut alle plugglednigner(evt. coilledning) og kjører på starter. Alt over 10bar er vel ok, og har du plutselig en på 6bar skjønner man jo tegninga. Legger du ett par dråper olje i hver sylinder, og trykket stiger ved neste test er det mest sannsynlig slitne stempelringer. Er også lurt å unngå at motoren får bensin når man gjør dette På innsprøytningsmotor ta av f.eks. dysekontaktene, kontakt på giver som gir turtallsignal som fasesensor etc.På forgassermotor er jo dette litt verre, men her kan man f.eks. blende bensintilførsel og kjøre motor til den er tom for bensin, før man begynner å koble ut tenning etc. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Kjellcorp Posted July 24, 2010 Author Posted July 24, 2010 takk for mange fine tips. skal jammen meg ta en komp test på bilen når jeg får den i gang igjen. men off topic spørsmål. orginalt skal skal det stilles 0,20 og 0,25(husker hvem som var hva) men skal det stilles mer ettersom jeg har en kvass kam ?
Lompe Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Mange gode tips her ja. Men jeg har litt problemer enda. Bilen starter ikke med ny reim..Det jeg har gjort er å følge denne siden her: http://www.fordcaprilaser.co.uk/timing-belt.htm Så har jeg sett at toppdekselet har 2 merker, en på høyre og en på venstre side, for timing av kam. Hva skal man bruke her?Jeg har gjort det slik at jeg har timet den med merket til venstre, og at eksosventilen er åpen når stempelet er på topp.Jeg har også satt tenninga slik at rotoren peker på der hvor tennplugg nr 1 er. Sylinder 1 er nærmes radiatoren? Vrir om nøkkelen og det bare spruter bensin opp av forgasseren. Og starteren går alt for lett rundt. Som om den ikke har motstad/komp.Men når jeg tok av regreima, endra timingen på kamen slik at den stod på høyre timingmerket gikk starteren rundt med vanlig fart. Men starter ikke. Hva gjør jeg galt? Skal kjøpe komptester til å ha i plugghølet denne uka for å dobbeltsjekke ventiler og stempelringer, men det var ikke olje på toppen av stempelet som jeg reagerte på. Takker alle for innspill og hjelp... Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER
zanor Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Så har jeg sett at toppdekselet har 2 merker, en på høyre og en på venstre side, for timing av kam. Hva skal man bruke her?Jeg har gjort det slik at jeg har timet den med merket til venstre, og at eksosventilen er åpen når stempelet er på topp.Jeg har også satt tenninga slik at rotoren peker på der hvor tennplugg nr 1 er. Sylinder 1 er nærmes radiatoren? Om jeg husker riktig så er vel merket som kammen skal stilles etter rett ned på OHC'n.. Eksosventilen skal IKKE være åpen når stempelet er på topp...Syl 1 er nermest radiatoren ja.
carfreak Posted July 25, 2010 Posted July 25, 2010 Du har et merke på TOPPEN din, ikke på toppdekselet. Er en liten prikk. Du ser den om pila peker rett ned, som zanor sier
Lompe Posted July 26, 2010 Posted July 26, 2010 Wow... ikke rart den ikke fyrer.Dere er til massiv hjelp folks. Tusen takk. Da blir det å time om kammen, så får man tro at den starter. Denne tråden har vært til stor hjelp. Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER
Kverna Posted July 26, 2010 Posted July 26, 2010 Nå skal det sies at jeg fikk start og kjørt med bilen selv om kammen stod 180 grader feil, men godt; DET gikk den ikke Min fotoblogg
Lompe Posted July 26, 2010 Posted July 26, 2010 Låt ikke helt sunt det der. Sierra 1986 3 dørs ohc. Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now