ford-racing Posted July 16, 2010 Share Posted July 16, 2010 hallo folkens. Nå har det blitt en ny bruks bil her i gården. en 86 mod fiesta mk2ganske hel å pen , litt rust menn ellers i meget grei stand. men det varte jo ikke lenger en 1 uke før ideene kom a vøtt! å det jeg tenkte jeg skulle spørre dere fiesta guruene om var :hva trenger jeg å gjøre får å få i en 2liter zetec ?tenker da på girkasse? drivakslinger? forstilling? her er et bilde av grom vogna. "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted July 16, 2010 Share Posted July 16, 2010 (edited) Sånn kjapt etter hukommelsen: XR2 mk2 motorfeste (CVH). Bunnpanne, vannpumpe, svinghjul, clutch og sannsynligvis oljepumpe fra Escort Zetec. Zetec passer med standard girkasse. Hvis det er delt drivaksel på høyresiden må du mekke nytt oppheng eller brukke mk2 XR2. Sjekk forumet på xrtwo.com. Dette er dagligdags der. Edited July 16, 2010 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
packs Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 må vel bytte innsug også på disse. trenger man bytte bunnpanne om man mekker til eksos selv da? ------------------------------------------------------------------- Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 (edited) må vel bytte innsug også på disse. Mulig det blir trangt. Jeg oppdaget at Mondeoinnsuget passer fint i Escort mk3, så nå jeg tror grunnen til at de bytter i England er at de har et bremsestag tvers over torpedoveggen. Evt. er det alu fra XR3i/RS1800 som gjelder. Kanskje plast fra Focus 2.0? trenger man bytte bunnpanne om man mekker til eksos selv da?Det kan gå bra med Mondeopanne, men jeg liker ikke måten den passer mot BC/IB5-kasse (se bilde). Det er flere bolter som ikke passer. For de som ikke vet det: Mondeo mk1 har eksosen nesten ute ved reimhjulene. Det dype partiet av bunnpanna er altså mot girkassa. I Escort mk5/6 er det sikkert plass til å legge eksosen denne veien, men i Fiesta (og Escort mk3/4) kommer rammevange og torpedoveggen nærmere. Det blir trangt rundt dynamo også. Edited July 29, 2010 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 detter ser jo ut som en ganske så grei jobb det . da er det bare å hete seg en motor å stappe neddi da takk for svar så langt folkens. "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Jepp, kjør på, dette fikser du på en helg. Hvis du skal ha bensintank med skvalpekammer er eneste muligheten fra den rimelig sjeldne 1.4 CVH CFi. Det siste jeg hørte (1-2 år siden) var at det ikke fantes originale tanker på lager i Europa. Fiesta centre i England selger uoriginal. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EscortSi Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 detter ser jo ut som en ganske så grei jobb det . da er det bare å hete seg en motor å stappe neddi da takk for svar så langt folkens. Og den motoren befinner seeeeg................... I kongsberg Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Escortmotoren (?) fra Kongsberg sklir rett inn uten ombygging (eller fungerer som delemotor for en 2-liter). Jeg har studert litt på motorfestene og jeg er 95% sikker på at et fra Escort mk4 CVH passer (lettere tilgjengelig enn XR2). Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 motorfester er det miste problemet her , men så lenge det passer overens ellers så kan nå ikke detta bli bedre det amma .jupp men ikke lenge den likker i kongsberg n¨å hege! "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
escortzetec Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Hallo! klar over at dette er en gammel tråd, men siden det er jeg som har denne bilen nå tenkte jeg det var greit. snart ferdig med å bygge om til 1,8 zetec, motor delen er det igjen bare noen timer på før det er ferdig. men da jeg selvfølgelig begynt å tenkt som smått på tenke på understell og bremser.har kjøpt senkefjærer, også vurderer jeg å få på polyforinger rundt om. noen som har noen erfaringer med forhandlere til dette? da med tanke på pris og kvalitet osv. Lurer også på hva som er muligheten i forhold til bremseoppgradering for en forholdsvis billig penge? Prosjekt: Fiesta mk2 1,8 zetecBruksbil: BMW 325TDS e36x: jeep grand cherokee 2,5 TD escort mk4 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 Når det gjelder bremser er vel første trinn XR2-oppsett. Det er 240mm skiver (220mm på 1.1). Neste mulighet skal være Cosworth 4x4 calipere med 260mm skiver fra Escort mk5/6 (RS2000/XR3i). Det er også mulig Mondeo mk3 calipere med Focus ST170 skiver (300mm) kan passe. Det skal jeg faktisk sjekke, har Fiestaspindler og riktige calipere liggende Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
escortzetec Posted May 30, 2011 Share Posted May 30, 2011 Når det gjelder bremser er vel første trinn XR2-oppsett. Det er 240mm skiver (220mm på 1.1). Neste mulighet skal være Cosworth 4x4 calipere med 260mm skiver fra Escort mk5/6 (RS2000/XR3i). Det er også mulig Mondeo mk3 calipere med Focus ST170 skiver (300mm) kan passe. Det skal jeg faktisk sjekke, har Fiestaspindler og riktige calipere liggende okei, spørs om det blir å lete etter xr2 bremser da, men passer de bremsene bak å, eller åssen muligheter har jeg der? Prosjekt: Fiesta mk2 1,8 zetecBruksbil: BMW 325TDS e36x: jeep grand cherokee 2,5 TD escort mk4 zetec Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted May 30, 2011 Share Posted May 30, 2011 (edited) Bak har alle mk1/2 samme størrelse. Fiesta Centre har kit for skivebremser bak, men jeg tror det er en dårlig idé hvis du ikke har noe større enn XR2 foran. Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke ST170/Mondeo vil funke. Cosworth-caliperene er jo beregnet til 278mm, men brukes sammen med 260mm på Fiesta. Derfor regner jeg med festeørene sitter 18mm lenger inn på Fiesta. Mondeo-calipere må evt. kombineres med skiver på 282mm hvis jeg tenker riktig. Edited May 30, 2011 by bard Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now