Jump to content

fiesta mk2


ford-racing

Recommended Posts

hallo folkens.

 

Nå har det blitt en ny bruks bil her i gården. en 86 mod fiesta mk2

ganske hel å pen , litt rust menn ellers i meget grei stand.

 

men det varte jo ikke lenger en 1 uke før ideene kom a vøtt!

 

å det jeg tenkte jeg skulle spørre dere fiesta guruene om var :

hva trenger jeg å gjøre får å få i en 2liter zetec ?

tenker da på girkasse? drivakslinger? forstilling?

 

 

 

her er et bilde av grom vogna.

 

09072010033.jpg

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Sånn kjapt etter hukommelsen:

 

XR2 mk2 motorfeste (CVH).

 

Bunnpanne, vannpumpe, svinghjul, clutch og sannsynligvis oljepumpe fra Escort Zetec.

 

Zetec passer med standard girkasse. Hvis det er delt drivaksel på høyresiden må du mekke nytt oppheng eller brukke mk2 XR2.

 

Sjekk forumet på xrtwo.com. Dette er dagligdags der.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

må vel bytte innsug også på disse. trenger man bytte bunnpanne om man mekker til eksos selv da?

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

må vel bytte innsug også på disse.

Mulig det blir trangt. Jeg oppdaget at Mondeoinnsuget passer fint i Escort mk3, så nå jeg tror grunnen til at de bytter i England er at de har et bremsestag tvers over torpedoveggen.

Evt. er det alu fra XR3i/RS1800 som gjelder. Kanskje plast fra Focus 2.0?

 

trenger man bytte bunnpanne om man mekker til eksos selv da?

Det kan gå bra med Mondeopanne, men jeg liker ikke måten den passer mot BC/IB5-kasse (se bilde). Det er flere bolter som ikke passer.

 

For de som ikke vet det: Mondeo mk1 har eksosen nesten ute ved reimhjulene. Det dype partiet av bunnpanna er altså mot girkassa.

I Escort mk5/6 er det sikkert plass til å legge eksosen denne veien, men i Fiesta (og Escort mk3/4) kommer rammevange og torpedoveggen nærmere. Det blir trangt rundt dynamo også.

 

DSC00710+_Custom_.JPG

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, kjør på, dette fikser du på en helg.

 

Hvis du skal ha bensintank med skvalpekammer er eneste muligheten fra den rimelig sjeldne 1.4 CVH CFi. Det siste jeg hørte (1-2 år siden) var at det ikke fantes originale tanker på lager i Europa. Fiesta centre i England selger uoriginal.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Escortmotoren (?) fra Kongsberg sklir rett inn uten ombygging (eller fungerer som delemotor for en 2-liter).

 

Jeg har studert litt på motorfestene og jeg er 95% sikker på at et fra Escort mk4 CVH passer (lettere tilgjengelig enn XR2).

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

motorfester er det miste problemet her , :) men så lenge det passer overens ellers så kan nå ikke detta bli bedre det amma .

jupp men ikke lenge den likker i kongsberg n¨å hege! ;)

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hallo! klar over at dette er en gammel tråd, men siden det er jeg som har denne bilen nå tenkte jeg det var greit.

snart ferdig med å bygge om til 1,8 zetec, motor delen er det igjen bare noen timer på før det er ferdig. men da jeg selvfølgelig begynt å tenkt som smått på tenke på understell og bremser.

har kjøpt senkefjærer, også vurderer jeg å få på polyforinger rundt om. noen som har noen erfaringer med forhandlere til dette? da med tanke på pris og kvalitet osv.

 

Lurer også på hva som er muligheten i forhold til bremseoppgradering for en forholdsvis billig penge?

Prosjekt: Fiesta mk2 1,8 zetec

Bruksbil: BMW 325TDS e36

x: jeep grand cherokee 2,5 TD

escort mk4 zetec

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bremser er vel første trinn XR2-oppsett. Det er 240mm skiver (220mm på 1.1). Neste mulighet skal være Cosworth 4x4 calipere med 260mm skiver fra Escort mk5/6 (RS2000/XR3i).

Det er også mulig Mondeo mk3 calipere med Focus ST170 skiver (300mm) kan passe. Det skal jeg faktisk sjekke, har Fiestaspindler og riktige calipere liggende ;)

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bremser er vel første trinn XR2-oppsett. Det er 240mm skiver (220mm på 1.1). Neste mulighet skal være Cosworth 4x4 calipere med 260mm skiver fra Escort mk5/6 (RS2000/XR3i).

Det er også mulig Mondeo mk3 calipere med Focus ST170 skiver (300mm) kan passe. Det skal jeg faktisk sjekke, har Fiestaspindler og riktige calipere liggende ;)

okei, spørs om det blir å lete etter xr2 bremser da, men passer de bremsene bak å, eller åssen muligheter har jeg der?

Prosjekt: Fiesta mk2 1,8 zetec

Bruksbil: BMW 325TDS e36

x: jeep grand cherokee 2,5 TD

escort mk4 zetec

Link to comment
Share on other sites

Bak har alle mk1/2 samme størrelse. Fiesta Centre har kit for skivebremser bak, men jeg tror det er en dårlig idé hvis du ikke har noe større enn XR2 foran.

 

Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke ST170/Mondeo vil funke. Cosworth-caliperene er jo beregnet til 278mm, men brukes sammen med 260mm på Fiesta. Derfor regner jeg med festeørene sitter 18mm lenger inn på Fiesta. Mondeo-calipere må evt. kombineres med skiver på 282mm hvis jeg tenker riktig.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...