Jump to content

hvilken turbo skal man velge


xXx

Recommended Posts

ok. på denne her er det ar 58 og den leverte 630hk i benken på 2.2 bar.

 

Denne bilen har fått ny turbo etter den ble bremset til den effekten ;)

 

Dersom den begynner å lade på 3500 og fullt trykk ved 6000 er det noe gale med ladetrykkstyringen også..

Raimond sa den hadde fullt ladetrykk på cirka 4300 i benken, men da IKKE med den turboen som står på bilen nå.

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Denne bilen har fått ny turbo etter den ble bremset til den effekten ;)

 

Dersom den begynner å lade på 3500 og fullt trykk ved 6000 er det noe gale med ladetrykkstyringen også..

Raimond sa den hadde fullt ladetrykk på cirka 4300 i benken, men da IKKE med den turboen som står på bilen nå.

 

 

jasså sier du det . ble nå bremset me den torsdagen . på lørdagen og søndagen på gatebil gikk den nå med samme turbo.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke denne bilen bremset for godt over 1 mnd siden?

 

nei. den ble bremset torsdagen før gatebil. og etter helgen lakk den olje gjenom eksos huset.

 

., men skal vi ikke finne en annen trå å diskutere comp turbo a så vi ikke ødelegger tråden til xXx her.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært arti å visst baktrykket og hvilken kompresjon det er i den motoren :)

Jepp, og hvilket drivstoff. Neppe pumpebensin dette.

 

må nok sikkert ofre litt men har veldig lyst og se det 5 tallet ;-)

Det blir mer korrekt hvis man bytter om på ordene og spør.

Er du villig til å ofre veldig mye fordi du har litt "lyst" å se det 5 tallet?

En amatørbygget 2,0 L motor på 500 hk blir i 99% av tilfellene ganske likt en hel-impotent John Holmes eller noe.

Svære greier, men det virker ikke og alle ser det og alle vet det.

Da er hele dritet bare en flau og slitsom plage - man går lei og kutter ut.

 

Helt enig ! tallene har ikke en dritt å si ! hjelper lite med 500 hk visst du må sitte å vente på de.. Da er den andre cossien med 400hk laangt foran deg allerede og du har "tapt" ;)

Må si at slikt er kjekt å se. Toppeffekten betyr i praksis så godt som 0 og det kommer tydelig frem når man kjører logg på datasprutet og studerer en kjøretur. Har en mistanke om at alt for få gidder å gjøre dette.

 

Antar at det er du som (allerede eller snart ^_^ ?) har den raskeste bilen i omgangskretsen din, ikke sant? :lol:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Toppeffekten betyr i praksis så godt som 0 og det kommer tydelig frem når man kjører logg på datasprutet og studerer en kjøretur. Har en mistanke om at alt for få gidder å gjøre dette.

 

Utrolig synd vist man ikke benytter seg av en slik fin mulighet som logg. Greit nok at det kan være gørr kjedelig, men utrolig hvor mye man kan lære, og hvor mye man kan finne ut av hvor, og hvor godt motoren fungerer :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hva vill amatør bygget si ????

blir byttet kammer råder og stempler her nå for og prøve,

å se om det lar seg gjøre og få en brukende 500 hk motor.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Utrolig synd vist man ikke benytter seg av en slik fin mulighet som logg. Greit nok at det kan være gørr kjedelig, men utrolig hvor mye man kan lære, og hvor mye man kan finne ut av hvor, og hvor godt motoren fungerer :D

Enig med du der. Det er rett og slett tragisk.

Hvis man bare sittet og ser på på de fargede strekene uten mål og mening da er det gørr, men hvis man vet hva man skal se etter, da endrer dette seg betydelig.

F.eks: Når så alt for mange er så barnslig opptatt av maks effekt tallet, hvis man sjekker loggen etter ett "heat" på Rudskogen eller Våler hvor mange sekunder hadde man:

1. Full gass +

2. Fullt ladetrykk +

3. Det turtallet hvor maks effekt produseres, eller høyere ?

Sammenligne dette med hvor lang TID man hadde full gass (og ønsket MAKSIMALT med aks!) og kjørte på 4000 - 4500 o/min.

 

Da har man noe spesifikt å lete etter og da blir det som oftest mer interessant.

 

hva vill amatør bygget si ????

blir byttet kammer råder og stempler her nå for og prøve,

å se om det lar seg gjøre og få en brukende 500 hk motor.

Når det gjelder Cosworth kan man si det så enkelt som: "Spec., skrudd sammen og mappet i Norge."

Det er ikke mange som er så dyktig at de kan leve av å bygge konkurransedyktige Cosworthmotorer.

Man har ett fåtall i England og prisene deres er deretter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

nå skal nå ikkje eg kjøre i noe konkuranse eller noe.

men en motor som er holdbar og brukende på gata uten og måtte ligge veldig langt oppe på turtalle liksom.

selvfølgelig er det da mangen som mener att det vell kjente steg 3 er mer enn nok men eg vill ha noe mer.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

nå skal nå ikkje eg kjøre i noe konkuranse eller noe.

men en motor som er holdbar og brukende på gata uten og måtte ligge veldig langt oppe på turtalle liksom.

selvfølgelig er det da mangen som mener att det vell kjente steg 3 er mer enn nok men eg vill ha noe mer.

Jeg er med på den, men da vil jeg foreslå at du ser på hva som gjør at effekten med steg 3 satsene begrenses til det nivået det gjør og så gjør du noe med det som er problemet.

 

Er sylindre, stempler og topp i 100% god stand? Det må det jo være.

 

T34 turboen er i sannhet Volvo 240 sin Gr.A turbo fra 1980 tallet. Finnes det virkelig ikke bedre, mer effektive og mer moderene 400 hk turboer å velge i dag, nærmere 30 år med turboutvikling senere??

 

Dagens vanlige bensin er mye dårligere enn den bensinen man brukte på 1980 tallet. Hvordan skal man kompensere for dette?.

 

Har de originale 240 graders og 8,5 mm løft kammene stort nok potensiale eller bør de byttes ut med noe som er ørlite værre?

 

Hvis du følger opp dette med ett K&N Gr.A filter, korrekte dyser, oppgradert tenningsanlegg og en kompetent mapping så får du helt sikkert den kjøregleden du ønsker i praksis.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med på den, men da vil jeg foreslå at du ser på hva som gjør at effekten med steg 3 satsene begrenses til det nivået det gjør og så gjør du noe med det som er problemet.

 

Er sylindre, stempler og topp i 100% god stand? Det må det jo være.

 

T34 turboen er i sannhet Volvo 240 sin Gr.A turbo fra 1980 tallet. Finnes det virkelig ikke bedre, mer effektive og mer moderene 400 hk turboer å velge i dag, nærmere 30 år med turboutvikling senere??

 

Dagens vanlige bensin er mye dårligere enn den bensinen man brukte på 1980 tallet. Hvordan skal man kompensere for dette?.

 

Har de originale 240 graders og 8,5 mm løft kammene stort nok potensiale eller bør de byttes ut med noe som er ørlite værre?

 

Hvis du følger opp dette med ett K&N Gr.A filter, korrekte dyser, oppgradert tenningsanlegg og en kompetent mapping så får du helt sikkert den kjøregleden du ønsker i praksis.

 

toppe er portet og hoverhalt av ebb for ca 1 år siden og har kjørt med den ca 15 mil etter det så den er nok bra.

blokka var til inspeksjon men såg veldig bra ut så denne ble det ikkje gjort noe med men skiftet stempel fjører.

men den blir nok tatt nå siden det er mistanke om ovale sylindre.

 

dagens bensin er vell knapt i nærheten av 90 oktan

 

kammene blir nok byttet ut men med hva. det skal noen andre som kan det bedre ennn meg få bestemme,

 

pipercross skum filter får holde og simens deka 3105. lurer i om eg skal skaffe meg edis tenning eller om eg skal ha sånn msd tenning.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...