Jump to content

hvilken turbo skal man velge


xXx

Recommended Posts

kansje ett dumt spørsmål men men;-);-)

har nå mulig funnet plassen eg skal handle fra men. ;-)

hva skal man handle håper noen kan hjelpe her, eg har hørt man skal velge turbo og så oppsett ut fra det.

får vell begynne med att målet mitt er satt til 500hk alt under er ett minus alt over er ett pluss ;-)

toppen er blitt portet og gjort klar av ebb med dobble fjører osv kammer har eg ikkje valgt eller ikkje stempler eller råder eller veiv.

dette er er ein 4x4 motor viss det skulle ha noe og bety.

så til turbo.

har vell egentlig sett meg blind på den garrett gt 3582r, men synts muligens den blir levert med litt stort eksos hus,

men da skal det sies att eg har downpipe som eg har v band flens på fra min forgje spr 60 ar størrelse hest var noe treg. og grenrør fra jenspeed med t4 flens. kan jo bytte til t3 flens på grenrøret.

så det eg sitter og lurer i er bør eg velge en mindre turbo. slik att eg ikkje får turbo trykk så seint bor tross alt på vestlandet.

så kunne egentlig tenkt meg att eg har litt trykk når eg nærmer meg 3000 rpm.

 

noen turbo kyndige her inne som har noen ide om hva som kunne blitt gunstig.

all hjelp og tips blir satt pris på.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

turbo valg er ingen lett oppgave. kammer og komp-forhold osv. er med å spille inn hva slags turbo man bør velge. og ikke minst hvordan turboen oppfører seg.

morefun har jo gt3582r. og der har jo voldenracing/morefun bevist at cosworth med gt3582 får bra aks på rudskogen. men så har dem treffet bra på kammer osv.

 

men det er en del smale og dårlig veier på vestlandet. så du bør kanskje bygge motor etter det framfor å ha masse topp effekt.

 

edit: voldenracing bygde en escort cosworth motor (t25) hvor han brukte gt3076r og bremset litt over 500hk, trur det var 511hk.

Edited by RsMuffe
Link to comment
Share on other sites

Gi f i tallene å prøv å få en kjørbar motor. 3071 klarer 450 og gir tidlig spool.nå skal jeg prøve forskjellen mellom .82 og .63 på 3076 men tor nok 3071 hadde vært et bedre valg for meg.

 

Helt enig ! tallene har ikke en dritt å si ! hjelper lite med 500 hk visst du må sitte å vente på de.. Da er den andre cossien med 400hk laangt foran deg allerede og du har "tapt" ;)

Link to comment
Share on other sites

joda eg er tildels enig med dere men må da gå ann og få litt av begge verdner liksom.

håper hvertfall på det ;-)dette er jo en bil som blir brukt 4 til 5 ganger om sommeren.

har eg godt med trykk på ca 3000 rpm så er eg fornøyd den gamle spr hadde ikkje fult trykk ca 1,9 bar før 3800 4000 å det synts eg blir for seint

så hadde ge kommet meg ned 1000 rpm så er eg godt på vei ....

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

joda eg er tildels enig med dere men må da gå ann og få litt av begge verdner liksom.

håper hvertfall på det ;-)dette er jo en bil som blir brukt 4 til 5 ganger om sommeren.

har eg godt med trykk på ca 3000 rpm så er eg fornøyd den gamle spr hadde ikkje fult trykk ca 1,9 bar før 3800 4000 å det synts eg blir for seint

så hadde ge kommet meg ned 1000 rpm så er eg godt på vei ....

 

 

Det er ihvertfall godt gjort å få fullt trykk noe tidligere enn det med noe større enn 3071. Da snakker vi dyre oppsett og helst helt andre turboer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt Comp turbo. Viser seg å fungere bedre enn GT-serien til Garrett..

 

hei gutt. hvilken comp turbo kjører du med?

kunne du fortalt litt om oppsett og når du har fult ladetrykk og når den begyner å lade.

har studert en comp turbo som ligger oppi her å syns at alt ser utrolig tungt ut på den . slik som kopresor proppeln er jo sikkert dobelt så tjuk som på en garrett GT turbo.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

hei gutt. hvilken comp turbo kjører du med?

kunne du fortalt litt om oppsett og når du har fult ladetrykk og når den begyner å lade.

har studert en comp turbo som ligger oppi her å syns at alt ser utrolig tungt ut på den . slik som kopresor proppeln er jo sikkert dobelt så tjuk som på en garrett GT turbo.

 

Har enda ikke fått testet ut turboen. Motoren er klar til bremsing, så er ikke så langt unna!

 

Raimond testet to Comp turboer vs to Garrett GT turboeer på både Audi og Cosworth. Bare ved å bytte turbo, uten å forandre oppsett, så ga Comp turboen mer effekt og mer nm. Den ladet cirka 100 omdreininger seinere enn GT-truboen.

 

Comp turboer har trippel-kulelager også, mens GT-turbo har ett enkelt :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

ok. var desverre ikke so serlig imponerende den comp turbon som ble montert på en svart escos til gatebil. begynte å lade ve ca 3500 rpm men hadde jo ikke 2.2 bar før ved ca 6000 om jeg ikke husker helt feil.

 

etter litt undersøkelse så viser det seg trolig at det er its som har start opp på nytt nå med disse comp turboa . å er det samme møkka som det its var før så er det ikke mye å røpe hurra over.

 

men det blir spennende å høre åssen din blir Cosworth Racing 1. når skal den til pers i benken?

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

ok. var desverre ikke so serlig imponerende den comp turbon som ble montert på en svart escos til gatebil. begynte å lade ve ca 3500 rpm men hadde jo ikke 2.2 bar før ved ca 6000 om jeg ikke husker helt feil.

 

etter litt undersøkelse så viser det seg trolig at det er its som har start opp på nytt nå med disse comp turboa . å er det samme møkka som det its var før så er det ikke mye å røpe hurra over.

 

men det blir spennende å høre åssen din blir Cosworth Racing 1. når skal den til pers i benken?

 

SÅ treg skal ihvertfall ikke denne være! Min turbo er ihvertfall kjøpt gjennom KRB som er forhandler av disse turboene i Norge.

 

Bilen skulle egentlig vært bremset idag, men pga noen småproblemer ser det ut til at det blir en gang i neste uke istedet..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Usikker på nøyatig hva den heter, siden det er Raimond som har tatt seg av den. Eksosen er Ar 82 eller 83.

 

ok. på denne her er det ar 58 og den leverte 630hk i benken på 2.2 bar.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Helt enig...

Gøy og se på en viss vingebil fra Drøbak med rs500 her og der ble grise-frakjørt på rudskogen før i tida av biler med t3 og grønne..

 

mvh

 

 

 

 

Helt enig ! tallene har ikke en dritt å si ! hjelper lite med 500 hk visst du må sitte å vente på de.. Da er den andre cossien med 400hk laangt foran deg allerede og du har "tapt" ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...