Siberiantiger Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Hei! Nå har hjullageret bak på venste side blitt gåent.. det rumler som om jeg hadde fri eksos eller tilsvarende.. Løftet opp bilen med jekk og surret på hjulet og hører at ting ikke er i orden inni der... Men felgen har ikke blitt varm etter kjøring og jeg klarer ikke å rikke på de sidelengs.. Spørsmålet mitt nå, er om hva det verste som kan skje med dette? Høggstår hjulet?Kan hjulet dette av?kan noe annet ødelegges i denne forbindelse? Jeg har hatt et lager foran som ble byttet.. vi åpnet det og fant "bare" noen bittesmå hakk i rullebanen til kulene.. slik at det var ikke noe krise.. men fytterakkern for en rumling! Bak er det begynt å bli på samme måte.. men mener jeg hører litt andre lyder.. altså ikke bare rumling..men som om noe var løst inni der.. Håper noen kan gi meg et godt råd.. Jeg har betilt time hos verksted, men fikk ikke før tirsdag 13. juli. Er det trygt nok å kjøre på det frem til da? Verkstedet sier også at det tar 2 - 3 timer å skifte dette lageret.. dette kan vel umulig stemme? Hadde skjønt det om det var hjullager foran.. men bak er vel bare å løsne caliper, bremseskife og løsne på muttrene til navet? Burde vel ikke ta mer enn en time? 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Greia med hjullager er at man aldri vet. Det kan gå i morra, og det kan holde et år. Verste som kan skje er at det skjærer seg, slik at hjulet står, men det er veldig sjeldent. Ellers så er det jo en ABS føler inni der, så du kan jo få en varsellampe.Så lenge det ikke er slark tror jeg ikke det er noen fare å kjøre en uke.2-3 timer er vel worst case, dvs fire ødelagte torx skruer.. Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siberiantiger Posted July 8, 2010 Author Share Posted July 8, 2010 Greia med hjullager er at man aldri vet. Det kan gå i morra, og det kan holde et år. Verste som kan skje er at det skjærer seg, slik at hjulet står, men det er veldig sjeldent. Ellers så er det jo en ABS føler inni der, så du kan jo få en varsellampe.Så lenge det ikke er slark tror jeg ikke det er noen fare å kjøre en uke.2-3 timer er vel worst case, dvs fire ødelagte torx skruer.. Har hørt om biler som har mistet hjulet ja.. pga den store kraften som trer i kraft når hjulet høggstår, kutter den boltene.. jeg har 5 bolter forresten 2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn 2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn 1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan 1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted July 9, 2010 Share Posted July 9, 2010 Har hørt om biler som har mistet hjulet ja.. pga den store kraften som trer i kraft når hjulet høggstår, kutter den boltene.. jeg har 5 bolter forresten Kan skje det ja. Du har fem hjulbolter ja, men lagerhuset sitter i fire Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts