Jump to content

justering av kam på ohc gasser


Gompie

Recommended Posts

Det er snakk om en orginal kam med justerbart kent kamdrev,

OHC 2.0 gasser motor, noen som har peiling eller prøvd å justere på disse, hva er den optimale justeringen, så slipper jeg å finne opp kruttet på nytt.

hvilken tenningsvinkel er normalt å bruke etter justering av kam ???

 

 

Noen som har prøvd ????

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om en orginal kam med justerbart kent kamdrev,

OHC 2.0 gasser motor, noen som har peiling eller prøvd å justere på disse, hva er den optimale justeringen, så slipper jeg å finne opp kruttet på nytt.

hvilken tenningsvinkel er normalt å bruke etter justering av kam ???

 

 

Noen som har prøvd ????

synes e leste her inne en gang att det var en som hadde prøvd, å det var ikke noe mer effekt å ta ut av org kam

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Har justerbart kamdrev på min Sierra GL med orginalkam. Fikk den til å gå mye dårligere med å justere, men klarte ikke få noe merkbar bedre effekt. Har prøvd fram og tilbake ganske mye, og justering ca rundt orginal innstilling fungerer best på bilen min.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har justerbart kamdrev på min Sierra GL med orginalkam. Fikk den til å gå mye dårligere med å justere, men klarte ikke få noe merkbar bedre effekt. Har prøvd fram og tilbake ganske mye, og justering ca rundt orginal innstilling fungerer best på bilen min.

 

 

okei så det er ingenting å hente på dette altså, regner med at du justerte tenning også når du justerte kammen

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja. Mye forbedring på tenningsjustering :) Min bil har DGAV gasser og tenning med induktiv giver og sentrifugalvekter og vakumklokke. Da jeg kjørte bilen på ACR på sommertreffet i juni i år hadde jeg med tenningslampa, og eksperimenterte litt. Tenninga på tomgang er vel ca 16 grader uten vakum nå. Etter å ha kjørt noen timer på ACR prøvde jeg å justere tenninga opp fra ca 14 grader på tomgang til 16. Bilen gikk fra ei toppfart på litt over 140 til nesten 160 på det beste. Orginal motor fra 84 med 20 blokk, hjemmesnekkra effektanlegg, trimma av kantene på lokket på luftfilterboksen, og 98 oktan bensin. Målte ca 40 grader @ ca 4000rpm uten vakum tilkopla.

Til sammenligning ble det himmel og hav i forskjell når jeg fikk justerbart kamdrev på ISen jeg hadde, med FR32 kam.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja. Mye forbedring på tenningsjustering :) Min bil har DGAV gasser og tenning med induktiv giver og sentrifugalvekter og vakumklokke. Da jeg kjørte bilen på ACR på sommertreffet i juni i år hadde jeg med tenningslampa, og eksperimenterte litt. Tenninga på tomgang er vel ca 16 grader uten vakum nå. Etter å ha kjørt noen timer på ACR prøvde jeg å justere tenninga opp fra ca 14 grader på tomgang til 16. Bilen gikk fra ei toppfart på litt over 140 til nesten 160 på det beste. Orginal motor fra 84 med 20 blokk, hjemmesnekkra effektanlegg, trimma av kantene på lokket på luftfilterboksen, og 98 oktan bensin. Målte ca 40 grader @ ca 4000rpm uten vakum tilkopla.

Til sammenligning ble det himmel og hav i forskjell når jeg fikk justerbart kamdrev på ISen jeg hadde, med FR32 kam.

 

hmm interessant, får bare prøve å se jeg da hihi, skal nok finne ut av noe,

takker for svar :-)

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Orginale ohc bruker å respondere veldig bra på litt tidligere tenning :) Forutsatt at man ikke bruker den kjipeste lavoktanbensin som er å oppdrive.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Orginale ohc bruker å respondere veldig bra på litt tidligere tenning :) Forutsatt at man ikke bruker den kjipeste lavoktanbensin som er å oppdrive.

 

 

hehe skal prøve på det. takk for god hjelp

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer :) Men har tro på at tenninga gjorde mesteparten av utslaget. Kjører enda på samme tenninga uten noen form for tenningsbank, og den føles kvikkere enn før. Men tenninga er ikke 20 grader på tomgang da. Husk at denne motoren har 8 grader fortenning på tomgang orginalt da.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hehe ja. men nå glemte truckdriver å si at vi hadde en skvett med e85 på tanken, ca 5 liter å tenninga justerte vi opp på 20 grader :P

 

da ble d jaggu fart i gammel biln min hehe :P

 

hmm det må nok prøves ja :-)

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

ja du kan fint justere opp tenninga til du får tenningsbank å da drar du av et par grader ca. kjører du på 98 så kan du nok ha enda litt høyere tenning. husker godt på min 100hk ohc, justerte opp tenninga fra 18grader som den skal ha orginalt å til 25 grader, da gikk den MYE bedre, å ikke minst fikk opp gassresponsen betraktelig, kunne sikkert ha kjørt med opp mot 30 grader viss jeg hadde kjørt på 98 oktan

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...