Jump to content

ventil løft på std fjedre


møffe

Recommended Posts

hvad er max løft på en standart cosworth top. med standart ventiler og fjedre.

 

jeg overvejer meget at købe en AB07 knastaksel mener at huske den har 8.85mm løft men er det max på en std cosworth motor? mener at std er 8.50 mm

 

kan nogen hjælpe ?

Link to comment
Share on other sites

hvad er max løft på en standart cosworth top. med standart ventiler og fjedre.

 

jeg overvejer meget at købe en AB07 knastaksel mener at huske den har 8.85mm løft men er det max på en std cosworth motor? mener at std er 8.50 mm

 

kan nogen hjælpe ?

En meget god overvejelse synes jeg. Det tenkes tydeligvis bedre og mer effektivt i EU området ser jeg. :smartass:

AB07 kammene er noe uhyre utspekulerte og spesielle greier, selvsagt. (Når man ser på hvem som er ansvarlig.)Disse er 100% bolt on på en standard Cosworthmotor uten å overstresse noen deler som f.eks de originale ventilfjærene. Dette er ett meget godt valgt og jeg regner med at du har sett den direkte imponerende dreiemomentkurven. B)

 

De originale ventilfjærene oppgis til maksimalt å kunne klare 8.89 mm ventilløft. Når det er sagt så trør uinvidde amatører i BD14 kammer med 8,90 mm løft uten at dette går galt med med første.

 

Det er korrekt at ventilløftet med originalekammene er 8,5 mm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

tak ventede også et svar fra dig RS1000. nu kender du jo mit mål ang effekt og nm. så det er nemlig moment og mellemområde jeg søger. og jeg er meget sikker på at der er en flok flaskehalse i en cosworth motor der gør at den ikke er en effektiv NA motor og der ved ofte er kent som en high boost motor i stedet for en higt flow motor.

 

og jeg syntes jeg mange gange har set at en cosworth reagere meget positivt på kamaksler og manifolde. selv blev jeg meget overrasket over hvad der skete da jeg skiftede eksost manifold. og jeg regner med at gå igang med en 2 delt indsugningsmanifold i denne weekend. stadig for at opnå mit mål på 300hk... på under 1,2 bar. og 500nm.

 

men tak for svaret RS1000.

 

nu går jeg jo ofte mine egne veje,

Link to comment
Share on other sites

tak ventede også et svar fra dig RS1000. nu kender du jo mit mål ang effekt og nm. så det er nemlig moment og mellemområde jeg søger. og jeg er meget sikker på at der er en flok flaskehalse i en cosworth motor der gør at den ikke er en effektiv NA motor og der ved ofte er kent som en high boost motor i stedet for en higt flow motor.

 

og jeg syntes jeg mange gange har set at en cosworth reagere meget positivt på kamaksler og manifolde. selv blev jeg meget overrasket over hvad der skete da jeg skiftede eksost manifold. og jeg regner med at gå igang med en 2 delt indsugningsmanifold i denne weekend. stadig for at opnå mit mål på 300hk... på under 1,2 bar. og 500nm.

 

men tak for svaret RS1000.

 

nu går jeg jo ofte mine egne veje,

Bare hyggelig. Vi har 100% motsatt tro på hva som er rett oppskrift for en turbomotor, så det er kjekt å se hvilke resultat du får.

En biltjommi bygget seg nylig en motor med veldig lav komp., kjørte 98 okt blyfri bensin og ladet 2,8 - 2,9 BAR (nesten 4 BAR MAP). Dette gikk såpass godt at ingen vitner er i tvil om at det er ladetrykk som gjelder for momentet og effekten sin del.

300 hk ved 1,2 BAR lar seg nok gjøre da det kun krever ca. 136 hk fra NA motoren, men jeg er skeptisk til at 500 Nm er realistisk med kun 1,2 BAR trykk fordi 228 Nm er mye å forvente fra en 2,0 L NA motor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ingen tvivl. jeg syntes dog det er meget svært at finde en turbo der kan levere tryk meget tidligt og holde trykket over mange omdr.

 

i mine øjne er det en lille og stor turbo effekt jeg kræver. nr 1 var at finde en T34 og montere .48uds hus. dog frygter jeg at modtrykket i .48uds huset vil stige meget. derfor ser jeg mig nødsaget til at kunstigt hæve den dynamsike kompression for at få så høj en cylinderfylde som muligt for at vinde så mange NM og HK jeg kan. jeg tror dog aldrig jeg opnår et atmosfærisk tryk på 0 i manifolden som en god NA maskine. men kan jeg få lidt mere flow så vil det være fint. nu har jeg muligheden for at rulle bilen løbende for hver ting der ændres. og det er også planen.

 

dog mener de PT at 1 AB07 knast skal koste 2500+25% moms.. så jeg kikker efter alternativer til at få den billigere.

 

jeg er godt klar over at 500nm er at strække den. her i første omgang er det bare 300hk og 400nm og jeg er der jo næsten.

 

m den ser ud un med

 

std T3 .48 4x4 turbo

gl model pace RS500 ic

JR conefilter

3" mongoose

rustfri eksostmanifold

collings actuator

collings chip

1,1bar tryk

 

tuningsguideforidioter.jpg

Link to comment
Share on other sites

ingen tvivl. jeg syntes dog det er meget svært at finde en turbo der kan levere tryk meget tidligt og holde trykket over mange omdr.

 

i mine øjne er det en lille og stor turbo effekt jeg kræver. nr 1 var at finde en T34 og montere .48uds hus. dog frygter jeg at modtrykket i .48uds huset vil stige meget. derfor ser jeg mig nødsaget til at kunstigt hæve den dynamsike kompression for at få så høj en cylinderfylde som muligt for at vinde så mange NM og HK jeg kan. jeg tror dog aldrig jeg opnår et atmosfærisk tryk på 0 i manifolden som en god NA maskine. men kan jeg få lidt mere flow så vil det være fint. nu har jeg muligheden for at rulle bilen løbende for hver ting der ændres. og det er også planen.

 

dog mener de PT at 1 AB07 knast skal koste 2500+25% moms.. så jeg kikker efter alternativer til at få den billigere.

 

jeg er godt klar over at 500nm er at strække den. her i første omgang er det bare 300hk og 400nm og jeg er der jo næsten.

 

m den ser ud un med

 

std T3 .48 4x4 turbo

gl model pace RS500 ic

JR conefilter

3" mongoose

rustfri eksostmanifold

collings actuator

collings chip

1,1bar tryk

Hvis du ser på kompressorkart så skal du få se at fleste moderne turboer ligger på rundt 3-1. Dette vil si at for ett gitt ladetrykk som f.eks 1,2 BAR så kan man f.eks hente ut fra 100 - 300 hk. Det er altså ikke kompressoren som begrenser resultatet.

(Hvis vi ser på resultatet ditt så har du full ladetrykk fra ca. 2700 - 6500 o/min med tilhørende effekt 150 - 260 hk. Dette blir til ikke bedre enn 1,75-1. ;) Når det gjelder eksosdelene så er dette mye mer vanskelig og setter betydelige krav til eieren.

Du har f.eks sannsynligvis, som del fleste andre, ALT for store rør og dette gir dårlig respons og spool up uten at det er turboen sin feil.

I England klarer de å bygge Cosworthmotorer som passerer 2,0 BAR ladetrykk lenge før 3000 o/min med nøyaktig de samme turboer som man her i landet ikke klarer 2,0 BAR før 4300 o/min, så man må ikke se bare se på selve turboen.

Det er absolutt ingen grunn til å velge seg en T34 A/R 0,48 når målet kun er 300 + hk.

Ved kun 1,2 BAR ladetrykk er jeg ganske sikker på at du vil få ett bedre resultat med en T3 Super 60 med "F1" turbinhjul og A/R 0,63 turbinhus - i begge ender av registeret. ;)

Når det skal lades så forsiktig som i dette tilfelle så må det anbefales at du sjekker muligheten for å bruke A/R 0,60 kompressorkåpen fra f.eks Ford Mustang i stedet for den vanlig høytrykk på A/R 0,42.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg køre 2,5" trykrør og manifolden er 42mm fra hver udsport. manifolden hjalp en del på respons og den sætter ladetryk en del tidligere end de std cossier med stage 1 jeg kender (også MSD sierra)

 

hvilken mustang turbo er det du hentyder til. og kan den bygges sammen med den std T3?

 

grunden til at T34 kom ind i billedet var pga jeg tvivler på at min T3 kan levere nok luft i de sidste omdrejninger, altså den ikke kan levere luft nok.

 

her er en T34 på en escort T25 motor der er bygget om til T34 med ca samme spec som min. dog med std 4x4 eksostmanifold.

 

Effektogmomentkurve.jpg

 

Ladetrykkurve.jpg

 

syntes dog den mister momentet meget som min gør det.

Link to comment
Share on other sites

jeg køre 2,5" trykrør og manifolden er 42mm fra hver udsport. manifolden hjalp en del på respons og den sætter ladetryk en del tidligere end de std cossier med stage 1 jeg kender (også MSD sierra)

 

hvilken mustang turbo er det du hentyder til. og kan den bygges sammen med den std T3?

 

grunden til at T34 kom ind i billedet var pga jeg tvivler på at min T3 kan levere nok luft i de sidste omdrejninger, altså den ikke kan levere luft nok.

 

her er en T34 på en escort T25 motor der er bygget om til T34 med ca samme spec som min. dog med std 4x4 eksostmanifold.

 

Effektogmomentkurve.jpg

 

Ladetrykkurve.jpg

 

syntes dog den mister momentet meget som min gør det.

T3 turboen som har A/R 0.60 kompressorkåpe står på Ford sine 4 syl. 2,3 motorer. Denne har trim 60 kompressorhjulet som er identisk til Cosworth 2 wd kompressorhjulet. Med ett Super 60 hjul i denne kompressorkåpen ville kapasiteten økt endel.

Du ser jo hva GT28RS turboen oppgis til og denne går også med A/R 0.60 kompressorkåpe.

 

Vet du om det er T25 eller Sierra Cosworth 4x4 eksosmanifold på denne?

Greie og oversiktlige papirer du legger ut. B)

Vi ser at det er normale 464 Nm ved 4000 o/min noe som bli til ca. 380 Nm med "dine" 1,2 BAR på samme turtall.

Vi ser også at ladetrykket stuper! fra 1,7 ved 4000 o/min til kun 1,15 BAR (og 340 Nm) ved 7000 o/min. Dette er ikke pga manglende kapasitet fra kompressoren, men KUN pga ELENDIG ladetrykkstyring. Dette er dessverre ekstremt vanlig på Cosworth og man kan kun klandre eierene. Med 1,7 BAR ladetrykk på 7000 o/min er potansialet 417 Nm. ;)

En kammerat har gjentatte ganger kjørt imponerende 8,0 sek og 146 km/t med en T3 trim 60 Cosworth 2wd turbo, så du skal ikke undervurdere potensialet i denne, spesielt når du har bestemt deg for å ikke lade mer enn 1,2-1,3 BAR.

 

Med det større Super 60 hjulet, A/R 0.60 kompressorkåpe, det originale A/R 0,63 turbinhuset fra T34 turboen, en GOD ladetrykkstyring, AB07 kammene og ett godt map så eg jeg sikker på at du hadde fått ett uvanlig godt resultat. :)

500 Nm er, pga det lave ladetrykket, helt utelukket slik jeg ser det.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=74277

 

kan ikke huske hvilken manifold det er som er på den. trode faktisk ikke der var forskel på T25 og T34 eksostmanifolden

 

jeg har kikket lidt på en t3 super 60 turbo, det er åbentbart en de bruger meget i usa.

 

men er det noget der kan bygges af en std T3 4x4 turbo for små penge? jeg har nemlig 3 T3 4x4 turboer der ikke fejler noget. og hvor finder jeg delene?

Link to comment
Share on other sites

http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=74277

 

kan ikke huske hvilken manifold det er som er på den. trode faktisk ikke der var forskel på T25 og T34 eksostmanifolden

 

jeg har kikket lidt på en t3 super 60 turbo, det er åbentbart en de bruger meget i usa.

 

men er det noget der kan bygges af en std T3 4x4 turbo for små penge? jeg har nemlig 3 T3 4x4 turboer der ikke fejler noget. og hvor finder jeg delene?

Manifoldene har det samme T3 boltmønster, men senterhullet er mye mindre i T25 manifolden.

Det gjøre de nok. ;)

Det burde kunne gå greit ja. Det blir selvsagt ikke like bra som en ny turbo med race-lager og 10 bladet F1 turbinhjul, men det blir godt nok til å se potensialet. Pass på å gi nok bensin, for det nevnte oppsettet vil fløde uvanlig bra.

eBay er nok plassen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

er der ikke noget med at i, i norge kan få ting fra USA uden toll eller moms?

 

jeg har jo familie i norge.

 

er det denne du mener? http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=TBN-TBO-013&Category_Code=TBN

 

jeg kunne også se de har en med eksosthus til en cosworth, det er dog AR.72 http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-038&Category_Code=TBN

Link to comment
Share on other sites

er der ikke noget med at i, i norge kan få ting fra USA uden toll eller moms?

 

jeg har jo familie i norge.

 

er det denne du mener? http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=TBN-TBO-013&Category_Code=TBN

 

jeg kunne også se de har en med eksosthus til en cosworth, det er dog AR.72 http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-038&Category_Code=TBN

Koster ting under 200NOK er det momsfritt. Alt over er 25% på

Link to comment
Share on other sites

min motor er helt standart. og har kørt rigtig mange km. og bruger sin del olie. det koster jo så lidt tæthed og derved moment.

 

jeg køre std dysser og map. så i teorien kan den slet ikke se de sidste 0,1bar ! og jeg køre stadig på den std amal ventil.

 

det er også en af grundne til jeg ikke vil meget over de 1,1bar´s tryk. for når jeg har et setup der køre 110% på denne motor så har jeg en anden jeg kan renovere ( std stempler etc da den ikke har kørt ret mange km) og flytte alt over på og så give den det sidste med dysser,map og en costum chip til 1,2bar.

 

men jeg er da blevet lidt lun på sådan en T3 super 60turbo hvis den passer så godt til mit behov.

 

Koster ting under 200NOK er det momsfritt. Alt over er 25% på

 

det er så stadig billigere end her i danmark. vi har også 25% moms men alt gennem tollen så normalt passer det med man ganger den danske pris med 1,36 så har man den faktiske pris. så ca 11% mere til prisen.

Link to comment
Share on other sites

det er så stadig billigere end her i danmark. vi har også 25% moms men alt gennem tollen så normalt passer det med man ganger den danske pris med 1,36 så har man den faktiske pris. så ca 11% mere til prisen.

Er ikke toll på bildeler i Norge heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

er der ikke noget med at i, i norge kan få ting fra USA uden toll eller moms?

 

jeg har jo familie i norge.

 

er det denne du mener? http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=TBN-TBO-013&Category_Code=TBN

 

jeg kunne også se de har en med eksosthus til en cosworth, det er dog AR.72 http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-038&Category_Code=TBN

Nei, det er overhode ikke den vanlige 250 hk trim 60 2wd Cosw. ATP turboen der.

Se oppe til venstre på side 32 her: http://turboneticsinc.com/upload/TN_2010_CATALOG_Final.pdf

Jeg vil anbefale A/R 0.63 turbinhuset til Escort Cosworth T34 turboen, men dette må du nok skaffe brukt.

Jeg TROR at A/R 0.72 blir unødvendig stort.

 

men jeg er da blevet lidt lun på sådan en T3 super 60turbo hvis den passer så godt til mit behov.

Hvis du ser på turboen i linken over så ser du at F1 turbinjulet er mye mer moderne enn det originale T3 hjulet.

Du ser også at kompressorkåpen er bedre utformet for performance med bra trakteform på innsuget. Begge deler gir fordeler og BB lagre gir forbedret spool up. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...