ost_ost_89 Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 skal rense kjølesystemet på min 90mod 2.0 DOHC stv og skifte til rød kjølevæske.har tappet av og kjørt på vann en stund, men sleit med å få ut alt vannet.. tok av lokket på tanken, skrudde ut drenspluggen under radiator, satte på full varme og startet bilen. men får fortsatt ikke ut mer enn ca 6 liter. Hvordan skal jeg få ut resten? fikk også luft i systemet etterpå.. noen tips om hvordan jeg kan lufte? Så skal jeg skifte termostat i samme slengen. kjøpte en på biltema, men de måtte vært feil type for den var altfor liten.hvor får jeg kjøpt billigst original eller tilnærmet original? Utlandet? MVH Øyvind 96' Mondeo 1.8GDS95' Mondeo V6 24V90' Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Complexity Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 DOHC termostaten biltema selger er til OHC.. at de enda ikke har fikset på det er litt rart.. Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt Tesla Model 3 AWD LR 2019 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ost_ost_89 Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 hmm, ikke rart den ikke passet da Noen som har svar på de andre spørsmålene mine?? 96' Mondeo 1.8GDS95' Mondeo V6 24V90' Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 1. skal rense kjølesystemet på min 90mod 2.0 DOHC stv og skifte til rød kjølevæske.har tappet av og kjørt på vann en stund, men sleit med å få ut alt vannet.. tok av lokket på tanken, skrudde ut drenspluggen under radiator, satte på full varme og startet bilen. men får fortsatt ikke ut mer enn ca 6 liter. Hvordan skal jeg få ut resten? 2.fikk også luft i systemet etterpå.. noen tips om hvordan jeg kan lufte? 3.Så skal jeg skifte termostat i samme slengen. kjøpte en på biltema, men de måtte vært feil type for den var altfor liten.hvor får jeg kjøpt billigst original eller tilnærmet original? Utlandet? MVH Øyvind 1. hvorfor må du ha ut alt da? og hvordan vet du at det er mere? har du prøvd å skru av slangene? 2. start motoren og klem på slangene ut og inn av radiatoren.. så kjør en liten tur med lokket skrudd av.. 3. ford har nok enda.. sierra deler er nesten like billige på ford som ellers, så ikkeno vits å bruke "passer nesten deler" for å spare en tier Link to comment Share on other sites More sharing options...
ost_ost_89 Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 takk for svar!skal skifte fra blå til rød frostveske. derfor må jeg få ut alt vannet.. men har spylt gjennom vann nå, så kommer rent vann ut av drenspluggen. da går jeg ut ifra det ikke er mere blå veske igjen.. er det noen nettsider man kan bestille originale deler fra? Bor langt vekke fra alt som heter butikker og forhandlere 96' Mondeo 1.8GDS95' Mondeo V6 24V90' Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 prøvd mekonomen.no?den sender vel hjem? har nettbutikk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierrakaren Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 (edited) takk for svar!skal skifte fra blå til rød frostveske. derfor må jeg få ut alt vannet.. men har spylt gjennom vann nå, så kommer rent vann ut av drenspluggen. da går jeg ut ifra det ikke er mere blå veske igjen.. er det noen nettsider man kan bestille originale deler fra? Bor langt vekke fra alt som heter butikker og forhandlere Koffør skal du bytte frå blå til rød for?? Vist du Tar og fyller på vatn og kjøyrer med den varm og så tapper det ut igjen så tar du med frostveske i. beste måten og få ut rustvatnet uten og demontere heile bilen Kverneland Bil i bergen på delelageret der får man bestilt inn, og dem sender det videre også Er ikkje akkurat den billigaste plassen men man får orginale deler Edited July 30, 2010 by Sierrakaren Nåverende biler: 91 Ford Sierra stv doch 90 Ford Sierra Cosworth 4x4 09 Ford mondeo duratec Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 fordi den røde frostvæska er bedre for motorer med alu topper, Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tigeren Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 hmm, ikke rart den ikke passet da Noen som har svar på de andre spørsmålene mine?? Kjøpte nylig termostat på biltema jeg også. Det er forskjell på 16v og 8v, fikk feil først, den var mindre, byttet og da passet den (Pakningen tredd rundt terostaten) 8v. Troode bilen min var 16v. En Sierra 90 mod. doch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Kjøpte nylig termostat på biltema jeg også. Det er forskjell på 16v og 8v, fikk feil først, den var mindre, byttet og da passet den (Pakningen tredd rundt terostaten) 8v. Troode bilen min var 16v. En Sierra 90 mod. doch.er nok bare 8V . for og få ut all gammel veske må du demontere slangene inn på varme apperat og spyle med vann.Kjøre motoren når den er tom for vann er en en ønskedrøm for de som liker og bytte motorer . Aluminiums topp god og varm Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.3 GL Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 jeg pleier å demontere noen slanger så jeg får blåst igjennom alle komponentene i kjølesystemet(radiator,blokk og varmeregister) da pleier mesteparten av vannet å bli borte. lufting gjør jeg ved at jeg klemmer og beveger på alle slanger mens og etter jeg har fylt frostvæske, kommer ut ganske mye luft da. så setter jeg bilen i oppover bakke med lokket av en stund så den blir god og varm mens jeg ruser bilen av og til. ved å følge denne metoden har jeg aldri hatt problemer med luft i systemet. Sideways is the new forward 17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio) Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir B Posted December 10, 2010 Share Posted December 10, 2010 Det eg pleier å gjøre er å ta ut termostaten og spyle vann igjennom hele motoren + varme apparatet.Fungerer som bare det hver gang 86 3dr IS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now