RS|Stian Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Har litt problemer med lufting av bremsene på Cosworthen nå. Bremsene foran ser ut til å funke fint, bremsevæske strømmer gjennom og pedalen blir hard og fin. Men bak derimot kommer det ikke noe væske fram, verken på høyre eller venstre side. Jeg har eliminert litt og funnet ut av væsken stopper ved reduksjonsventilen (eller hva den heter). Tok den av og la merke til at den var helt tett, regner med den ikke skal være det? Prøvde å blåse den rein med luft og dirke med noe tynt for å se om det var noe dritt inni der men den åpnet seg ikke. Den har jo fungert tidligere, eneste er at den har blitt eloksert siden sist. Når denne ventilen var koblet fra og systemet åpent bakover var fortsatt pedalen hard og ABS-pumpa surrer og går. Noen som kan si meg hva jeg gjør galt? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 søker du litt her, så finner du ut at du skal la tenning være på slik at pumpen går når man lufter bakbremsene.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted June 26, 2010 Author Share Posted June 26, 2010 Men det hjelper vel ikke til at ventilen åpner seg? Egentlig det som er hovedproblemet her... FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Sier du altså at pedalen fortsatt er hard når du har demontert ventilen helt, og bremsvæska egntlig kan renne fritt ut? Du har vel ventil som står bak ved venstre bakhjul? du kan jo prøve å skru av rør helt framme ved bremspupa, og prøve å blåse igjennom, uten at det er koplet på bake ved hjulene. Kanskje du har ett tett bremserør. Vist ikke så kan du ha en deffekt bremsepumpe. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted June 26, 2010 Author Share Posted June 26, 2010 Det er ventilen ved venstre bakhjul jeg har koblet fra og som jeg fant ut var tett. Det går kun et langt bremserør fra pumpa og til denne ventilen, så røret kan ikke være tett siden det renner ut væske når jeg har koblet fra ventilen. Jeg vrir om nøkkelen på første hakk, da starter pumpa, men pedalen synker ikke inn selv om ventilen er koblet fra og systemet bakover er åpent. FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 du har ikkje koblet feil da ????på røra asså framme på pumpa.viss du har hard pedal når røret som går bak over opent ut i fri luft uten denne ventilen, for når du trør på pedallen da skal det jo sprute bremse veske ut det røret. RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted June 26, 2010 Author Share Posted June 26, 2010 Koblet feil skal jeg ikke ha gjort nei, den midterste koblingen på pumpa er den som går til bakbremsene. Etter det jeg forstår så fungerer ventilen slik at trykket av væske reduseres gjennom denne da det ikke skal være så mye bremseeffekt bak som foran, men er det en slags mekanisme inni der som regulerer på noe vis? Et slags stempel eller fjær som åpnes når et bestemt trykk oppnås, for det må vel være noe slikt hvis det er tett frakoblet? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Prøvd å blåse feilveien igjennom den da? Samme vei som bremsevæska går i retur altså. Lurer på om den kanskje skal stenge helt ved for høyt trykk. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted June 27, 2010 Author Share Posted June 27, 2010 Ja, når jeg koblet den av prøvde jeg å blåse inn begge veier. Tok en nål og dyttet inn i begge ender på ventilen men det butter i noe inni der. Noen som kanskje har en slik reduksjonsventil liggende og kan sjekke om den skal være tett? FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 tettet du igjen endene når den ble eloksert? kanskje innmaten i ventilen kan ha blitt eloksert "fast" eller tettet seg? ventilen skal fungere slik at når du bremser og bakenden på bilen hever seg og du får mindre trykk på bakhjulene, så skal ventilen begrense bremsekraften bakover slik at du ikke kan låse bakhjulene. den virker altså på bakgrunn av helningen på selve ventilen i forhold til "vertikal" stilling. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
351RS Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Siden det eneste du har gjort siden den fungerte sist, er å eloksere den, vil jeg også tro det har skjedd noe i den forbindelse. (PS: Du har mail.) Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 ventilen skal fungere slik at når du bremser og bakenden på bilen hever seg og du får mindre trykk på bakhjulene, så skal ventilen begrense bremsekraften bakover slik at du ikke kan låse bakhjulene. den virker altså på bakgrunn av helningen på selve ventilen i forhold til "vertikal" stilling. Da kan det kanskje stemme at ventilen man finner på 2wd cossie er den samme, eller nesten den samme som den som står i motorrommet på en vanlig 2.0L?I så fall er jo det den enkleste plassen å finne en som fungerer Jeg har solgt en slik ventil fra en 2.0L som skulle brukes på en 2wd cossie, men har ikke fått tilbakemelding om den gjorde jobben rett. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åshøgda-raceway Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Ja, når jeg koblet den av prøvde jeg å blåse inn begge veier. Tok en nål og dyttet inn i begge ender på ventilen men det butter i noe inni der. Noen som kanskje har en slik reduksjonsventil liggende og kan sjekke om den skal være tett? jeg fjerna den ventilen på min,skal kunne blåse gjennom begge veier på den.med bare kjeften også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS|Stian Posted June 27, 2010 Author Share Posted June 27, 2010 jeg fjerna den ventilen på min,skal kunne blåse gjennom begge veier på den.med bare kjeften også.Da forklarer det problemet ganske så tydelig. Min er dønn tett og jeg har forsøkt å banke/dirke ut dritt men det er ikke mulig å få ut noe der. Takk for at du sjekket, Ronny - da må jeg få tak i en som funker. Har jobbet noen timer på bilen i dag og fant ut at det lekker væske fra pumpa også, ser ut som det er fra den runde delen som sitter under ventilblokka. Så nå må jeg ut med hele pumpa også ser det ut til FordClubNorway.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now