a.nilsen Posted June 18, 2010 Share Posted June 18, 2010 Mot klokka = magrere. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK2 COSWORTH Posted June 19, 2010 Share Posted June 19, 2010 Du skriver at du kjører 4x4 sprut,det bruker vel lamda i sprutet,det er kanskje denne som ikke virker som den skal? denne justerer blandingen opp til ca.4000 omdr. Bare en tanke??? Escort MK2 Cosworth 1977Taunus GT Cosworth 1974 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 19, 2010 Author Share Posted June 19, 2010 Mot klokka = magrere. Takk! Du skriver at du kjører 4x4 sprut,det bruker vel lamda i sprutet,det er kanskje denne som ikke virker som den skal? denne justerer blandingen opp til ca.4000 omdr. Bare en tanke??? Jepp, men utifra han jeg kjøpte chipen fra så skal lamdaen være koblet ut på steg 1 chipen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 19, 2010 Share Posted June 19, 2010 De aller fleste sløyfer lambdaen i chipet..Begyn med å sørge for at b.pumpa de får for god spenning gjennom en god forbindelse som kan føre nok strøm. Så kan du finne ut hva du har av deler. Dvs vite akkurat hva de er. Finne nr og leite opp. Så for du lagd deg ett chip som passer det du har. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 20, 2010 Author Share Posted June 20, 2010 Har handlet meg grådyser og større turbo, men hadde ikke planer om å ha på det med det første. Lommeboka er ikke helt enig, det var derfor jeg skaffet meg en steg 1 chip så jeg kunne bruke bilen i mellomtiden. Men nå har jeg vært ute å skrudd litt.Hadde feit kabel til sub bak i bilen, nå har jeg koblet forsyning til releet til den kabelen, styring til releet på den originale ledningen som går til bensinpumpa, og jording i låsen til luka. Før jeg koblet meg på disse punktene kontrollerte jeg at jeg hadde 0V spenningsfall fra batteri til subben. Nå har jeg ikke vært ute å prøvekjørt ennå, så får oppdatere dere på det senere.Men la også merke til en annen ting, og det er det at BBL min er plassert likt som FrodeH sin. Sier ikke at hans heller er plassert rett, men da må vi da hvertfall være inne på noe. Kan også komme med litt spec på de delene jeg har, med nummer som a.nilsen sier På mapsensoren står det: Magneti Marelli. Produced by Weber. Også står det:APS02/032110 På dysene er det er weber merke, også er dette nummeret som står på de: 3(9?)270/00Jeg har biltema høyeffektscoil.Ford motorsport 8mm pluggledningerOrg. plugger de selger på ford, nye champion gold plugger imorgenOrg. 2wd cosworth BTR. Fant ikke noe nummer på den, men den er hvertfall lik som alle andre.Org 2wd plenum2wd TPS(rød)2wd fuelrailNye sensorerL8 sprutOrg 2wd cosworth turbo og manifold, samt downpipeOrg topp med 2wd kammerSkal være litt kraftigere bunndelOrg. intercooler044-kopi bensinpumpe Da skal jeg ha fått med meg det meste tror jeg. Dette skal vel være greit på en steg 1 chip?Bare å komme med innspill. Jeg blir ikke helt klok. Måtte forresten vaske av bilen til mor som sto parkert bak min. Beksvart frontfanger og lykt Så ikke noe tvil om at den får nok bensin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Google litt...Ser ut til at Magneti Marelli APS02/03 i følge google er cosworths org 2 bars mapsensor.Dysene fant jeg ikke på det nr, men en som ligner litt på nr og er blåe er Weber 1070/00 1W-044 som er standard på 4x4, max 280 BHP... '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Det at den smeller å herjer minte meg på noe, på min forrige Cosworth fikk jeg lignende symptomer, ville liksomikke dra, å smalt å herja. Om ikke husken min tuller fælt nå, så var det innsugspakninga, den rundt plenume somvar gått i filler. Sier ikke det er det på din, men verdt å sjekke. Husk, noen gang er feilen faktisk fryktelig enkel En måte å sjekke falskluft er startgass, men det beste er å bare bytte den. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 hehe, att den smeller er att den får allllt forlite bensin på pådrag, men går tykt på tomgang.akkurat som map er feil. men jeg tror svaret ligger i disse chippene jeg, er sikkert donnald duck på ene chipen og mario kart på andre, blir vel bra med ny, orntelig chip:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Har handlet meg grådyser og større turbo, men hadde ikke planer om å ha på det med det første. Lommeboka er ikke helt enig, det var derfor jeg skaffet meg en steg 1 chip så jeg kunne bruke bilen i mellomtiden. Men nå har jeg vært ute å skrudd litt.Hadde feit kabel til sub bak i bilen, nå har jeg koblet forsyning til releet til den kabelen, styring til releet på den originale ledningen som går til bensinpumpa, og jording i låsen til luka. Før jeg koblet meg på disse punktene kontrollerte jeg at jeg hadde 0V spenningsfall fra batteri til subben. Nå har jeg ikke vært ute å prøvekjørt ennå, så får oppdatere dere på det senere.Men la også merke til en annen ting, og det er det at BBL min er plassert likt som FrodeH sin. Sier ikke at hans heller er plassert rett, men da må vi da hvertfall være inne på noe. Kan også komme med litt spec på de delene jeg har, med nummer som a.nilsen sier På mapsensoren står det: Magneti Marelli. Produced by Weber. Også står det:APS02/032110 På dysene er det er weber merke, også er dette nummeret som står på de: 3(9?)270/00Jeg har biltema høyeffektscoil.Ford motorsport 8mm pluggledningerOrg. plugger de selger på ford, nye champion gold plugger imorgenOrg. 2wd cosworth BTR. Fant ikke noe nummer på den, men den er hvertfall lik som alle andre.Org 2wd plenum2wd TPS(rød)2wd fuelrailNye sensorerL8 sprutOrg 2wd cosworth turbo og manifold, samt downpipeOrg topp med 2wd kammerSkal være litt kraftigere bunndelOrg. intercooler044-kopi bensinpumpe Da skal jeg ha fått med meg det meste tror jeg. Dette skal vel være greit på en steg 1 chip?Bare å komme med innspill. Jeg blir ikke helt klok. Måtte forresten vaske av bilen til mor som sto parkert bak min. Beksvart frontfanger og lykt Så ikke noe tvil om at den får nok bensin.Nå begynner det å blir såpass bra med nyttige opplysninger at nå begynner et å hjelpe. Det er slik at signalet fra Gass spjeld sensoren "går motsatt vei" på 2wd i forhold til 4x4.Når du kjører 2wd sensor og 4x4 L8 sprut så få sprutet "beskjed om" om at motoren står med full gass når du faktisk står på tomgang - og omvendt. Cosworth sprutet gir ekstra mye bensin når det registerer full gass. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Hei. Sliter som sagt litt med at cosworthen magrer ut for meg. Det oppfører seg vel egentlig motsatt av hva den skal. Går feit på tomgang, og magrer ut ved pådrag.Dette en en 2wd-motor med 4x4 sprut. Jeg har original 2wd bensintrykksregulator, blå dyser og 2bars map.Har også 2wd tps som jeg har bytta om ledningene på, men har samme resultatet uansett om den er koblet til eller ikke.MED vakum så har jeg et bensintrykk på ca 3bar, klar over at det er mer enn det skal være, men har prøvd meg litt frem, og det er der jeg har havnet hittil. Utmagringen skjer så og si med en gang jeg får turbotrykk, rekker kanskje å komme opp til 0,3-0,4 før jeg må slippe opp fordi den magrer ut. Har bredbåndslambda.Alle sensorer er nye. Utrolig mange cosworth-guruer her inne, så burde være mulig å få noen smarte forslag her Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Ja der har du den igjen, men jeg mener likevel at dette er noe som bør sjekkes for å se at L8 faktisk MOTTAR det signalet som den skal ha, i praksis. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 21, 2010 Author Share Posted June 21, 2010 Ser ut som om jeg har kommet med en missvisende ting her, som forsåvidt er ganske relevant. Og det er det at jeg faktisk HAR en 4x4 TPS.Jeg har alltid trodd at TPSen fra 2wd var rød, og den fra 4x4 fra sort. Men Cossyman kikket på nummeret igår, og da fant vi ut at det var en 4x4 TPS.Men selv om vi prøvde uten stikk, stikk rett på med ledningene bytta om OG stikk snudd feil vei, så ble det absolutt ingen forskjell. Men kan prøve som du sier, RS 1000, og måle på hjernen om den mottar signalene fra TPSen.Uansett så kan jeg skaffe en grådysechip fra PukkelRygg som passer nye dysene og nye turboen Komme tilbake med litt resultater etter at jeg har målt jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 jeg holder en tanke på denne chipen. den oppfører seg som om man har for stor map sensor for den chipen.det er ikke for lite bensin trykk (verken tomgang eller pådrag)prøvd både med og uten div sensorer.den får litt mye bensin på tomgang, tomgang 11 afr - 0,3 i trykk 13 - 0,5 i trykk 15 afr - 0,8 i trykk Farlig magert 17 - 18 afr.noen som har noen bra ide? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 21, 2010 Author Share Posted June 21, 2010 (edited) Nå har jeg vært ute å målt TPS.30 hadde jeg nesten 4 volt, 17 hadde jeg 4 volt som sank til 0,1 ettersom jeg ga gass og 11 hadde jeg 0v Skal egentlig være omvendt, men har som sagt bytta om på ledningene Edited June 21, 2010 by carfreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 23, 2010 Author Share Posted June 23, 2010 Gjorde nettop en liten oppdagelse, og det var det at med TPS-en TILkoblet og koblet RIKTIG så kunne jeg knapt få 0.1-0.2 i trykk.Koblet jeg den av magret den den bar litt ut, peaket faktisk på 17 og la seg på ca 14. Kan det være TPS som er feil justert? Evt. hvordan justere riktig?Leste en tråd som det var linket herfra, og der kunne jeg bare vri TPS-en den ene veien og slippe. Da skulle fjæra inni sørge for at den havnet på riktig plass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan300 Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Prøv å justere tps til 0.27v lukket stilling Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 24, 2010 Author Share Posted June 24, 2010 Da var chip til de andre dysene i hus. Ble sinnsykt mye bedre, men magrer fortsatt ut på topp, og er feit på tomgang.Har tre bar bensintrykk uten vakum, som chipen er laget til.I forhold til TPS så har jeg 0,2v på stikk 17 i lukket stilling, og 3,6v på stikk 30. Samt 0v på stikk 11. Har cosworth btr, men hvor mye bensintrykk skal jeg ha om jeg har 1 bar ladetrykk?Jeg har nemlig 4 bar, og hvis jeg ikke tar helt feil så burde det vel egentlig vært nesten det 5bar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 25, 2010 Share Posted June 25, 2010 Cosworths org btr er progresiv 1:1.Dvs har du 1kilo overtrykk øker bensintrykket det samme. Da kan du regne på det selv. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 25, 2010 Author Share Posted June 25, 2010 Ah, ok! Jeg trodde nemlig den var 1:1,7. Men da vet jeg hvertfall det at bensintrykket følger ladetrykket.Men om jeg har feil bensinfilter, kan det bremse bensinen nok til at den vil magre ut? Jeg er evig takknemlig for råd her nå! Begynner egentlig å bli litt lei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 25, 2010 Share Posted June 25, 2010 Selvom inn og ut dimensjoner har hverken du eller typen som solgte deg det at det fløder nok igjennom det. Er litt andre ting en kun dimmensjonene på stussene som har innvirkning pådet. Du sparer på feil sted da... '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 25, 2010 Author Share Posted June 25, 2010 Den tok jeg ikke helt.Men tror nok du missforstår om du tror at jeg skal bruke minst mulig penger på dette. Kunne sikkert kjøpt aeromotive-filter til 1200,- men hva er vitsen? Så jeg prøver igjen; kan jeg ha et bensinfilter som ikke klarer å slippe igjennom nok så den faktisk kan magre ut?Har 8mm rør og slanger hele veien forresten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 25, 2010 Share Posted June 25, 2010 Den tok jeg ikke helt.Men tror nok du missforstår om du tror at jeg skal bruke minst mulig penger på dette. Kunne sikkert kjøpt aeromotive-filter til 1200,- men hva er vitsen? Så jeg prøver igjen; kan jeg ha et bensinfilter som ikke klarer å slippe igjennom nok så den faktisk kan magre ut?Har 8mm rør og slanger hele veien forresten. Du skreiv i en tidliger post: 6. Bensinfilteret er så og si nytt. Har kun blitt kjørt noen få mil med. Det er dog et biltema filter som egentlig hører til en renualt eller noe. Spurte bare etter et filter med 8mm inn og ut Om jeg ikke har misforstått/missa no så tolker jeg det dit hen at dette hverken er filter til en bil med drøye 200 hk orginalt og/-eller verdens beste kvalitet.. Sikkert billigere enn ett som er til cosworth, men feil sted å spare. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 26, 2010 Author Share Posted June 26, 2010 Nå henger jeg med, er enig i det du sier! Men kan det være det som ødelegger for meg?Jeg vet ikke hvordan et bensinfilter ser ut innvendig, så vet heller ikke om dette kan bremse opp for bensintilførselen min.Samtidig så er det litt rart at den er såpass feit på tomgang, selv om bensintrykk er korrekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted June 26, 2010 Author Share Posted June 26, 2010 Funnet ut noe litt interessant. Har 2.2 volt på pin 15(map) uansett om jeg har -0,3 i vakum eller 0 i vakum.Kanskje jeg er inne på noe nå Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Signalet fra MAP endrer seg vel ikke på vakum siden.?. Tror det kun er på overtrykk den begynner å øke. Aldri sjekka men...Det bensinfiltret ville jeg uansett ikke brukt når jeg ikke VEIT at det duger. Alt du ikke veit hva er, er potensielt trøbbel. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now