vinge87 Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 hva bensin brukes til cosworth 2wd, har hørt at det er blyfri95 når den er orginal, og blyfri 98 når den er trimmet?? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
Guest Larsern Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 fyll 98oktan såfremt det finnes. Mindre sjanse for at den forsvinner fra markedet hvis det selges nok av det.Eller.. 98blyfri forsvinner ganske sikkert, men spørsmålet er når.
vinge87 Posted March 18, 2005 Author Posted March 18, 2005 fyll 98oktan såfremt det finnes. Mindre sjanse for at den forsvinner fra markedet hvis det selges nok av det.Eller.. 98blyfri forsvinner ganske sikkert, men spørsmålet er når. må bruke blytillsetning for å få 98 oktan, så er dumt å bruke blyfri 95 ass?? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
[P-Man] Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 hva skal vi gjøre når 98 forsvinner? må vi stå på bensinstasjonene å drive å fylle på flaske etter flaske med tilsetninger når vi skal fylle bensin da X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
vinge87 Posted March 18, 2005 Author Posted March 18, 2005 ,18.03.2005 - 17:18] hva skal vi gjøre når 98 forsvinner? må vi stå på bensinstasjonene å drive å fylle på flaske etter flaske med tilsetninger når vi skal fylle bensin da godt poeng der ja, det blir pYYY isåfall,,,..... Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
WingDude Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 98 er oktantallet, har med bankefastheten å gjøre, lettere å få tennings-bank med 95, man fyller aldri 95 på en cossi så sant det ikke finnes 98 !
Guest TA-Racing Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 98 er oktantallet, har med bankefastheten å gjøre, lettere å få tennings-bank med 95, man fyller aldri 95 på en cossi så sant det ikke finnes 98 !Skal man ikke bruke 98 BLYFRI da? Ikke blyholdig?
vinge87 Posted March 18, 2005 Author Posted March 18, 2005 98 er oktantallet, har med bankefastheten å gjøre, lettere å få tennings-bank med 95, man fyller aldri 95 på en cossi så sant det ikke finnes 98 ! med andre ord helst rød98 eller grønn 98? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
WingDude Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Ville fyllt annenhver tank på cossi med rød motor med blyerstatning, den med grønn motor tåler fint blyfri.
vinge87 Posted March 18, 2005 Author Posted March 18, 2005 Ville fyllt annenhver tank på cossi med rød motor med blyerstatning, den med grønn motor tåler fint blyfri. ja har rød motor, men hvilken besin skal jeg bruke med blytillsetningen da? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
Guest Larsern Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 Alle yb motorer kan kjøres på blyfri. Sammen med så og si alle andre motorer med alu topp.
Guest Larsern Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 må bruke blytillsetning for å få 98 oktan, så er dumt å bruke blyfri 95 ass?? Mente seff 98oktan blyfri.
rattlesnake Posted March 18, 2005 Posted March 18, 2005 alle ford motor etter 86 kan kjøres på blyfri..da hardere ventilseter kom...det vil si at alle cosworth motorer om de er røde,grønne,eller blå,så kan de kjøres på blyfri...har vært mye på kontinente å i tyskland og blant annet italia har store deler av landet bare 92 oktan å tilby cosworth eiere...men snakker vi om biler som er trimmet til over 300 hester så er saken en annen,da er det fort å få tenningsbank med mindre en 98 oktan,men da også som blyfri..
bige Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Fuel Choice "LRP is OK for my Cossie or RS Turbo, isn’t it?" is the question our service department gets asked almost on a daily basis! The answer is “No!” LRP or Lead Replacement Petrol is, as Esso in their LRP leaflet states, is suitable for all cars except vehicles used for towing, vehicles that sustain constant high speed or vehicles that are driven under load (turbo-charged or modified). So, if you drive like the PJ crew, load and speed go hand in hand!All Cosworths YBB onwards and 95% of CVH engines can use Super-unleaded fuel with no modifications. Late 4x4 Sapphire Cosworth green top YBJ engines and all Escort Cosworths can run on normal 95 octane fuel, if a standard ‘chip’ is retained. If modified, Super-unleaded fuel is recommended to protect the engine from ‘knock’ or ‘detonation’. The higher the RON (Research Octane Number), the higher the resistance to knock.Knock occurs in the combustion chamber when, due to a weak fuel mixture, too high a compression ratio for engine map, or advanced ignition timing, the fuel injected ignites itself. When the fuel is ignited by the spark plug, the second explosion creates a second flame front and, as the explosions collide, a knocking sound is heard (we use sophisticated equipment to check for knock and detonation). This is unhealthy, as the engine is not running efficiently; selecting the correct fuel can alleviate this.Detonation or pre-ignition is more severe than knock, ad melted pistons are usually the end product. This is caused by the temperature in the cylinders increasing due to poor fuel mixture in conjunction with excess over-boost pressure, or too much ignition advance, causing the spark plug to overheat. Typical RON numbers as follows: - Normal unleaded: 95 octane - Super unleaded: 97 octane - Shell Optimax: 98 octane Fuel additives can also help prevent knock (see additive information)
vinge87 Posted March 19, 2005 Author Posted March 19, 2005 Fuel Choice "LRP is OK for my Cossie or RS Turbo, isn’t it?" is the question our service department gets asked almost on a daily basis! The answer is “No!” LRP or Lead Replacement Petrol is, as Esso in their LRP leaflet states, is suitable for all cars except vehicles used for towing, vehicles that sustain constant high speed or vehicles that are driven under load (turbo-charged or modified). So, if you drive like the PJ crew, load and speed go hand in hand!All Cosworths YBB onwards and 95% of CVH engines can use Super-unleaded fuel with no modifications. Late 4x4 Sapphire Cosworth green top YBJ engines and all Escort Cosworths can run on normal 95 octane fuel, if a standard ‘chip’ is retained. If modified, Super-unleaded fuel is recommended to protect the engine from ‘knock’ or ‘detonation’. The higher the RON (Research Octane Number), the higher the resistance to knock.Knock occurs in the combustion chamber when, due to a weak fuel mixture, too high a compression ratio for engine map, or advanced ignition timing, the fuel injected ignites itself. When the fuel is ignited by the spark plug, the second explosion creates a second flame front and, as the explosions collide, a knocking sound is heard (we use sophisticated equipment to check for knock and detonation). This is unhealthy, as the engine is not running efficiently; selecting the correct fuel can alleviate this.Detonation or pre-ignition is more severe than knock, ad melted pistons are usually the end product. This is caused by the temperature in the cylinders increasing due to poor fuel mixture in conjunction with excess over-boost pressure, or too much ignition advance, causing the spark plug to overheat. Typical RON numbers as follows: - Normal unleaded: 95 octane - Super unleaded: 97 octane - Shell Optimax: 98 octane Fuel additives can also help prevent knock (see additive information) på norsk betyr dette?? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
bige Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 alle cosw går på blyfri ...opp til grønt deksel 98 - grønt deksel 95 (cat)obs - obs standar ellers alle 98 .
RS 1000 Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 ,18.03.2005 - 17:18] hva skal vi gjøre når 98 forsvinner? må vi stå på bensinstasjonene å drive å fylle på flaske etter flaske med tilsetninger når vi skal fylle bensin da Ingen problem. Tenningskurvene på chippene er så lave at 95 går helt fint. Kjenner en med en standard 4x4 med steg 1 sats og planet topp som har kjørt 1,5 - 1,6 i trykk ( i mellomregisteret) i 3 år nå, på 95 blyfri. Ikke tenningsbank og ingen problemer. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
vinge87 Posted March 19, 2005 Author Posted March 19, 2005 kult, da kjører jeg med grønn blyfri 98 da.... Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
[P-Man] Posted March 25, 2005 Posted March 25, 2005 jeg har blå topp, så da skal det gå å fylle 95?? jeg har fylt 98 til nå, og kommer nok til å fortsette med det til det forsvinner regner jeg med.... X 93mod Escort Cosworth "WRC"91mod Sierra Cosworth14mod Mondeo ikke Cosworth
vinge87 Posted March 26, 2005 Author Posted March 26, 2005 hvorfor fjerne 98? samme sier jeg Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring......
Guest Ford Gnomen Posted March 26, 2005 Posted March 26, 2005 Innfør metanol istedenfor bensin sier nå jeg.Kan produseres av alt, billig, forurenser mindre og gir litt mer futt.
THolandsli Posted March 26, 2005 Posted March 26, 2005 Biler fra 89 årsmodell og oppover skal være utstyrt med katalysator, om man fyller blyholdig bensin så går katalysatorn til h....Jeg ser ingen grunn til att 98 oktan ikke skal produseres lenger når det leveres biler idag som skal bruke dette oktantallet. Blybensin er det derimot ikke mange pumper i landet som leverer lenger.På min 740 TiC bruker jeg delvis 95 oktan om vinteren når jeg kjører med nedjustert ladetrykk, men aldri noe annet enn 98 oktan på "sommertrykk"Kan ikke svi av så mye fin metanol i bilen når man ka drikke det..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now