Guest FordLife Posted June 8, 2010 Share Posted June 8, 2010 Når jeg ratter helt om mot venstre kommer det et "knekk", er det drivknuten som er defekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Er dette i fart eller når du står stille? Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FordLife Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Lyden kommer når bilen står stille og når den er i bevegelse, men må ratte helt over for at lyden skal komme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Da tror jeg heller det er endeledd e.l.Rart om drivknuter skal lage lyd når du står stille. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FordLife Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Da tror jeg heller det er endeledd e.l.Rart om drivknuter skal lage lyd når du står stille. Ok, da skal det undersøkes nærmere. Takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
smudeford Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 (edited) Da tror jeg heller det er endeledd e.l.Rart om drivknuter skal lage lyd når du står stille. prøver å få liv i tråden igjen!har samme problemet, lager noen voldsomme kneppelyder når jeg ratter over... men i dag ble det virkelig ille! kom kraftige smell, å da jeg rattet i en skrå sving med ca 30 - 40 km/h er d akkurat som om det "henger" i rattet... rattet vibrere litt, blir tyngere og det virker nesten som du mister litt kraft til tider. Noen som vet om dette er drivknuten? gjelder høyre side forran på ford escort si 95 modell. begynner snart å bli lei av å skifte ting i forstillinga! Edit: glemte å si. lyden kommer i lave hastigheter, Edited October 30, 2010 by smudeford Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted October 30, 2010 Share Posted October 30, 2010 Når jeg ratter helt om mot venstre kommer det et "knekk", er det drivknuten som er defekt? babord ellel skråttrettfram.. ta til venstree..! Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted October 31, 2010 Share Posted October 31, 2010 Jeg ville ha begynnt med å sjekke Fjørbeinslagrene! Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
smudeford Posted November 1, 2010 Share Posted November 1, 2010 Jeg ville ha begynnt med å sjekke Fjørbeinslagrene! men vil fjærbeinslagrene føre til at rattet "lugger" når jeg har lav hastighet og akselerer? Skrapelyden er ikke der hvis jeg bare legger litt over... men når det blir mer enn 1 runde på rattet, så lager den en skrapelyd. har ikke turt å legge helt over enda, pga av de ***** smellene som kommer! høres sinnsykt vondt ut. har lånt verkstedet på Onsdag, så trenger litt tips om hva det kan være, håper selvførgelig at det er fjærbeinslagrene, siden dette er noe jeg "kan," drivknuter ser litt komplisert ut i følge haynes boka...v Link to comment Share on other sites More sharing options...
smudeford Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 japp, kan konstantere at det var drivknuten som var defekt.Etter en j-turn mistet jeg pluteslig framdriften Lyden ble helt borte etter bytte av drivknuten- Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajac Posted November 10, 2010 Share Posted November 10, 2010 (edited) Byttet du knuten selv? Er det enkelt? Byttet du bare knuten, eller hele akslingen? Min drivknute er litt slitt da den lager lyd når jeg svinger helt til venstre. Slipper jeg rattet opp 2 cm forsvinner lyden helt. Edited November 10, 2010 by kajac 1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
smudeford Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 Byttet du knuten selv? Er det enkelt? Byttet du bare knuten, eller hele akslingen? Min drivknute er litt slitt da den lager lyd når jeg svinger helt til venstre. Slipper jeg rattet opp 2 cm forsvinner lyden helt. Er ikke veldig erfaren mekaniker ... skrur egentlig for gøy. Var ikke veldig vanskelig, har faktisk tatt bilder av hele prossessen. Men du bør ha riktig verktøy.Måten jeg gjordet det på:- tok av hjulet- Løsnet styrestaget (1 mutter)- Løsnet bærekula,(enden på bærearmen, her bør du ha extra TORX bolt, for disse er "engangs" og knekker veldig ofte når du prøver å få den ut, nr 50 torx og 15 mutter hvis jeg ikke husker feil) Det er i tillegg lurt til å ha et lite verktøy for å ta av bærekula, sitter et lite hakk på enden av bærekula som er vanskelig å løsne, dette bruker du en "bærekulegaffel" til, så slipper du skade pakkniger og du slipper å bende å bøye, tar 2 minutter med det verktøyet.)- Deretter fjerner du gummien rundt drivknuta, min drivknute var helt knust så selve drivakslingen var bare å trekke rett ut.- Så løsner du klipsen som fører drivakslinga inn i drivknuta, den klipsen hører egentlig til drivknuten, men på mei sto den enda på drivakselen.- Så løsner du navet, her brukte jeg muttetrekker og skrudde CW, ikke CCW, i tilfelle du skulle lure. (hjulet vil mest sannsynelig spinne, jeg ja en murstein på bremsen )- så var alt løs, da kan du trekke ut drivknuta på baksiden.- Hvis det lille "tannhjulet" enda står på drivakselen, så kan du bruke sånne avtrekker, tror ikke det er så alt for lurt å bruke hammer med tanke på å skade drivakselen.- Deretter setter du inn ny drivknute med litt med fet, bare så du får dekket kulene.- smekker det på plass, (ikke glem å sett gummien på før du setter drivakslingen inn i drivknuten - fester bærekule , bærearm, for så å grise resten av fettet inn i drivknuta,- fester gummien og walla. tut å kjør Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajac Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 (edited) Virker jo ikke så alt for galt dette Hvis du har de bildene fremdeles, kunne du jo postet dem her slik at man kan se hva som skal gjøres Edited November 12, 2010 by kajac 1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
smudeford Posted November 14, 2010 Share Posted November 14, 2010 Virker jo ikke så alt for galt dette Hvis du har de bildene fremdeles, kunne du jo postet dem her slik at man kan se hva som skal gjøres skal se om jeg ikke får gjordt det en gang jeg kjeder meg hjemme Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now