Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
  On 6/8/2010 at 8:42 PM, staff said:

da er jo saken grei.. turtall sperra er på 5900 så da lar jeg den bare ligge pent å pyntlig der :) kammen fungerer fra 2200-6800 å de 900 siste er ingen vits å presse den :) hjelper ikke noe alike vell :) takk ;) hehe

Til en bilcross jr. motor er dette helt rett innstiling.

Når man er mer seriøs som i dette tilfelle, så må sterkere rådebolter anbefales på det sterkeste. Det samme gjelder kontrollmål av hvor høyt stemplene stikker over blokken i ØD.

 

Hvis du får orden på innsugsmanifolden så vil denne motoren trekke veldig fint --- rett inn i turtallsperre. Dette vil garantert irritere endel og du vil komme til å ønske å flytte sperre til noe rundt 7000 o/min.

 

Med rett klaring mellom stempel og topp + ARP rådebolter, så lar dette seg gjøre og da ser man slik ut bak rattet. ->: :lol:

 

  On 6/8/2010 at 8:00 PM, Combatkit said:

hentet fra burton power, så pass på turtallet ditt.....

Etterhver som tiden går så har jeg begynt å fokuser på hvem som er målgruppen for det som skrives.

Typisk eks.:"Since the con rods are the weak link, HD ARP con rod bolts are essential for over 6000 rpm."

Siden rådene er svake så er nye HD bolter essensielt???

De originale råde BOLTENE er svake!! og bør/må byttes ut.

Veivlagrene er ganske smale og trenger en sterk og solid olje + bra med oljetrykk for å ha det bra.

At råden er "the weak link" betviles.

Ford V6 bygger Jerry Spotts har visstnok uttalt:" Har aldri hatt NOEN problemer med den originale bunndelen,(unntatt rådeBOLTENE) selv ved "virkelig heavy" bruk på motorer som "makes power between 2500 and 7500 o/min!

 

2,9 rådene er i tillegg betydelig kraftigere enn rådene på de eldre motorene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

kom fin pakke i dag :)

 

pippp.JPG

 

  On 6/9/2010 at 7:56 AM, RS 1000 said:

Til en bilcross jr. motor er dette helt rett innstiling.

Når man er mer seriøs som i dette tilfelle, så må sterkere rådebolter anbefales på det sterkeste. Det samme gjelder kontrollmål av hvor høyt stemplene stikker over blokken i ØD.

 

Hvis du får orden på innsugsmanifolden så vil denne motoren trekke veldig fint --- rett inn i turtallsperre. Dette vil garantert irritere endel og du vil komme til å ønske å flytte sperre til noe rundt 7000 o/min.

 

Med rett klaring mellom stempel og topp + ARP rådebolter, så lar dette seg gjøre og da ser man slik ut bak rattet. ->: :lol:

 

 

 

hehe.. den er god.. da bestiller jeg det å en skikkelig oljepumpe :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted
  On 6/9/2010 at 7:56 AM, RS 1000 said:

 

 

 

Etterhver som tiden går så har jeg begynt å fokuser på hvem som er målgruppen for det som skrives.

Typisk eks.:"Since the con rods are the weak link, HD ARP con rod bolts are essential for over 6000 rpm."

Siden rådene er svake så er nye HD bolter essensielt???

De originale råde BOLTENE er svake!! og bør/må byttes ut.

Veivlagrene er ganske smale og trenger en sterk og solid olje + bra med oljetrykk for å ha det bra.

At råden er "the weak link" betviles.

Ford V6 bygger Jerry Spotts har visstnok uttalt:" Har aldri hatt NOEN problemer med den originale bunndelen,(unntatt rådeBOLTENE) selv ved "virkelig heavy" bruk på motorer som "makes power between 2500 and 7500 o/min!

 

2,9 rådene er i tillegg betydelig kraftigere enn rådene på de eldre motorene.

 

ja eg vet ikke hva som er rett, men som jeg har lest her inne, så er det jo boltene som er svakheten.

Posted (edited)
  On 6/9/2010 at 8:42 PM, staff said:

kom fin pakke i dag :)

hehe.. den er god.. da bestiller jeg det å en skikkelig oljepumpe :)

Ja det må man si. Alltid kjekt å se at det følger med gradskive som er helt nødvendig for å VITE hva man driver med.

Kamtimingen MÅ stemme.

Godt, og skikkelig som i korrekt og ikke misforstått overkill. ;)

Husk å porte opp oljeinngangen i blokken - til samme størrelse som utgangen fra oljepumpen.

Originalt er dette ille, mye likt 2,9 innsugsmanifolden.

Motoren på bildet står opp/ned og oljen kommer da altså ut fra den store kanalen i oljepumpen og skal inn i den små oljekanalen i blokken, via stygge skarpe kanter som skaper turbulens. :mad2:

tn_2,9%20oljepumpe%20vs%20blokk.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)
  On 6/10/2010 at 7:36 AM, RS 1000 said:

Ja det må man si. Alltid kjekt å se at det følger med gradskive som er helt nødvendig for å VITE hva man driver med.

Kamtimingen MÅ stemme.

Godt, og skikkelig som i korrekt og ikke misforstått overkill. ;)

Husk å porte opp oljeinngangen i blokken - til samme størrelse som utgangen fra oljepumpen.

Originalt er dette ille, mye likt 2,9 innsugsmanifolden.

tn_2,9%20oljepumpe%20vs%20blokk.jpg

 

 

Takker.. det er notert ;)

 

Fikk disse fra sverige nå.. 620 ink frakt.. pen pris.. må skryte litt av svenskene.. skrev bare inn nr på dysene å googlet det.. så kom det opp masse fra sverige.. de er en hel del flinkere en oss i norge når det gjelder slike ting. alle er nummerert å hylle vare... eller er det bare at svenskene er mere gjerrige å sparsomme så de tar vare på alt? hehe.. vel det går litt tregt her ikke pga meg men pga de ikke har alt på lager fra www.summitracing.com/ men det kommer da de har alt klart :) de regent med 1.7 kunne de sende meg pakka. da hadde de alt jeg skulle ha jaja... :)

 

 

tn_DSC03670.JPG

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

  • 4 weeks later...
Posted

jaja.. tiden går... venter på deler.. lovet at de er her nå slutten av denne mnd. så da er det bare å begynne å sette i sammen :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted (edited)

Endelig kom det en pakke til meg :) hentet i dag. så nå er det vel på tide å sette sammen igjen :)

tn_DSC03857.JPG

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted

Ser ut som du har tatt julaften på forskudd ja ;) Blir spennende å følge med, skal ikke slite med å slå gnist ser jeg ^_^

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Posted
  On 7/27/2010 at 7:38 PM, Sierra-Ole said:

Ser ut som du har tatt julaften på forskudd ja ;) Blir spennende å følge med, skal ikke slite med å slå gnist ser jeg ^_^

hehe ja budsjettet sprakk fælt.. men morro skal det bli :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted

Arp bolter neste da eller er det også i boks? ^_^

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Posted
  On 7/27/2010 at 7:47 PM, Sierra-Ole said:

Arp bolter neste da eller er det også i boks? ^_^

alt i rute ;)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted
  On 7/27/2010 at 7:28 PM, staff said:

Så nå er det vel på tide å sette sammen igjen :)

Husk å runde av de skarpe kantene i toppene, der hvor oljen kommer opp fra blokken.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
  On 7/28/2010 at 6:36 AM, RS 1000 said:

Husk å runde av de skarpe kantene i toppene, der hvor oljen kommer opp fra blokken.

Det skal jeg huske :) takk takk :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted (edited)

Da er blokka ferdig hona å fått borra oljehull :)

 

tn_DSC03875_3.JPG

 

Her har jeg borra opp oljekanalen i blokka der oljepumpa skal sitte :)

tn_DSC03868.JPG

 

Borra bitte litte i olje kanalen fra blokka som skal opp i toppen. samme gjøres med toppen da jeg kommer dit :)

tn_DSC03870.JPG

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted

Dette ser ut til å gå mye fortere enn 2,8 bygget mitt, ser snadder ut foreløpig ;)

noe bedre overflate i oljehullene du har borra kommer vel håper jeg ?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Posted
  On 7/29/2010 at 10:11 PM, Zykotec said:

Dette ser ut til å gå mye fortere enn 2,8 bygget mitt, ser snadder ut foreløpig ;)

noe bedre overflate i oljehullene du har borra kommer vel håper jeg ?

hehe ja dette ble tatt for 30 min siden da jeg satte opp blokka. så morgen finpusser jeg rundt i hulla ;)

 

ja her skal det gå unna :P

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted (edited)

Ja i dag her det gått unna..fant brått ut at det var en del deler å ting som skulle vaskes rene.. så måtte på finn.no en tur.. jaggu fant jeg noe.. rett borti gata.. gratis var den å.. så i dag har mye rart blitt vasket hehehe :) ps den gamle vannpumpa ble vasket kun for å teste. ny montert så slipper folk å kommentere dette hehe

 

tn_DSC03882.JPG

 

tn_DSC03879.JPG

 

tn_DSC03880.JPG

 

fått montert veiva,stempler,kam,kamdekselet,oljepumpe å vannpumpe. å malt litt. valgte blå å sølv for dritt lei å være som alle andre å ha alt sort å sølv hehe

 

tn_DSC03888.JPG

 

tn_DSC03889_1.JPG

Edited by staff

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted
  On 8/1/2010 at 8:45 PM, 87RS said:

He he var og titta istad..

Synes stempla vender høyt jeg..Er det sånn orginalt?

 

terje.jpg

 

Mvh

Jepp det er det :) morgen blir det aksjon plenium :P

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted
  On 8/1/2010 at 8:40 PM, staff said:

tn_DSC03889_1.JPG

Ser man det! Her går det unna. Du har allerede innsauset kammen GODT med godstoff, sant?

Minner allerede nå om bruk av riktig motorolje ved oppstart da man av erfaring vet at dette lett kan glemmes eller blir nedprioritert i den store iveren.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
  On 8/2/2010 at 6:29 AM, RS 1000 said:

Ser man det! Her går det unna. Du har allerede innsauset kammen GODT med godstoff, sant?

Minner allerede nå om bruk av riktig motorolje ved oppstart da man av erfaring vet at dette lett kan glemmes eller blir nedprioritert i den store iveren.

jepp.. fulgte med en tube med seig olje som var klissette :P pleier å fylle på billig olje.. kjøre motoren varm på tomgang.. så fylle på nye olje å bytte filteret igjen :) regner med å bruke ARP racing olje :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted (edited)
  On 8/2/2010 at 8:11 AM, staff said:

1. jepp.. fulgte med en tube med seig olje som var klissette :P

2. pleier å fylle på billig olje..

3. kjøre motoren varm på tomgang..

4. så fylle på nye olje å bytte filteret igjen :)

5. regner med å bruke ARP racing olje :)

1. Godt.

2. Det går bra.

3. NEI!! Det skal du overhode ikke gjøre fordi da ødelegger du kammen på stedet. Du skal starte opp og ta motoren rett opp på ca. 2500 o/min. Du SKAL holde den OVER ca. 2500 o/min i 20 minutter!!

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/tech_camshaft_installation.php

Hvis du får problemer med lekkasjer eller hva som helst så stopp motoren, ordne problemet, start opp igjen og hold motoren på ca. 2500 o/min til minst 20 min er gått totalt.

4. Husk at du absolutt bør kjøre en god mineralolje med API rating SG eller SJ de første 1500 Km. IKKE syntetisk! ZDDP oljetilsetning anbefales ALLTID!

5. Etter de første 1500 km kan du fylle det du vil, men sjekk API ratingen.

Hvilken API rating har denne racing oljen du nevner?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
  On 8/2/2010 at 12:41 PM, RS 1000 said:

1. Godt.

2. Det går bra.

3. NEI!! Det skal du overhode ikke gjøre fordi da ødelegger du kammen på stedet. Du skal starte opp og ta motoren rett opp på ca. 2500 o/min. Du SKAL holde den OVER ca. 2500 o/min i 20 minutter!!

Hvis du får problemer med lekkasjer eller hva som helst så stopp motoren, ordne problemet, start opp igjen og hold motoren på ca. 2500 o/min til minst 20 min er gått totalt.

4. Husk at du absolutt bør kjøre en god mineralolje med API rating SG eller SJ de første 1500 Km. IKKE syntetisk! ZDDP oljetilsetning anbefales ALLTID!

5. Etter de første 1500 km kan du fylle det du vil, men sjekk API ratingen.

Hvilken API rating har denne racing oljen du nevner?

 

1. :)

2. jepp :)

3. sorry var trøtt på morran å tenkte meg ikke om hehe.. vet jo dette egentlig etter jeg bygde en OHC motor til min mk2

4. Det er notert :)

5. skal sjekke dettte etterpå da jeg drar tilbake til verkstedet :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted

Trøtt om dagen gitt.. AGIP Racing SAE 10W-60 API SL er olja jeg skal bruke :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Posted (edited)
  On 8/2/2010 at 5:01 PM, staff said:

3. sorry var trøtt på morran å tenkte meg ikke om hehe.. vet jo dette egentlig etter jeg bygde en OHC motor til min mk2

4. Det er notert :)

3. Godt.

4. Flott. Da får du nok 1500 problemløse km.

 

  On 8/2/2010 at 9:09 PM, staff said:

Trøtt om dagen gitt..

AGIP Racing SAE 10W-60 API SL er olja jeg skal bruke :)

:D

Det var i utgangspunktet trist å høre, men-men, pytt-pytt.

Hmm, skeptisk, men forhåpentligvis går det bra likevel...

"Ekte Hard Core" oljer for støtstangsmotorer holder ikke hvermansens Toyota Prius SL rating...

Bare sjekk Mobil 1 MOTORSPORT 15W/50 ;)

og denne: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/e_1525.html

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...