Jump to content

Min Trimming av 2.9i


staff

Recommended Posts

Er ikke SIKKER ang.dyser , men jeg ville ha prøvd større dyser i kombinasjon med en progresiv bensintrykksregulator.

 

Da kan du gå ned på grunntrykket , slik at den får tilnermet samme mengde som std.ved fult vakum , og øker på mer da du "trår på"

 

Det er jo adaptiv lambdaregulering på disse , så hvis du har gode sonder og har minneledningen på ecu tilkoblet , kan det hende du kan øke grunntrykket nermere originalt etter hvert som den justerer seg selv.

 

Skal prøve dette selv , og overvåke med en bblambda , føre jeg kobler opp AEM boksen.

Må bare få restaurert bilen så jeg får noe å sette motoren inn i....

Samme her, men noen moderne finforstøvende BOSCH design III dyser med samme (13 lb) eller litt større kapasitet vil sannsynligvis forbedre resultatet.

Ulempen med en vanlig progressiv BTR er at den følger MAP trykket slavisk og gir fullt bensintrykk lenge før man har gitt 1/2 gasspådrag. I en stor tung bil med 5 trins kasse vil man kjøre endel med lite gasspådrag i "Closed loop", men med 0 vakum i manifolden.

Jeg ser derfor klare fordeler med ett system hvor sjåføren selv bestemmer når han vil øke bensintrykket og bensinmengden helt uavhengig av MAP trykket ved hjelp av f.eks gasspedalen :)

Linken viser hva jeg mener.

http://www.solenoidsolutionsinc.com/solenoid-valves/

En slik ventil har en inngang og to utganger.

1. Man tar bort den originale BTR fra fuelrailen.

2. Man kobler en slange mellom fuelrailen og inngangen til den nyinnkjøpte 3 veis ventilen.

3. Man kobler en slange mellom den originale BTR og den utgangen på 3 veis ventilen som normalt er åpen.

4. Man kobler en slange mellom den andre utgangen på ventilen og en ny BTR som er justert til 5,5 BAR.

Man monterer en bryter som aktiveres av gasspedelen slik at bensintrykket øker fra 2,5 til 5,5 BAR ved behov.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er ikke SIKKER ang.dyser , men jeg ville ha prøvd større dyser i kombinasjon med en progresiv bensintrykksregulator.

 

Da kan du gå ned på grunntrykket , slik at den får tilnermet samme mengde som std.ved fult vakum , og øker på mer da du "trår på"

 

Det er jo adaptiv lambdaregulering på disse , så hvis du har gode sonder og har minneledningen på ecu tilkoblet , kan det hende du kan øke grunntrykket nermere originalt etter hvert som den justerer seg selv.

 

Skal prøve dette selv , og overvåke med en bblambda , føre jeg kobler opp AEM boksen.

Må bare få restaurert bilen så jeg får noe å sette motoren inn i....

hvordan går det her da?? hehe

 

Du får høre med Superchip selgeren om ikke de kan justere chippet for bruk med #743 DOCH dysene. Det burde kunne gå greit å trekke av mye på dysetidene ved lavere belastninger og så trekke av mindre på full gass og fullt turtall.

Alternativet er ett piggy-back som FIC i tillegg til chippet.

 

Det er rart at motoren din ikke går med 200 ccm DOCH #743 dysene som jeg har kjørt med selv. Forklaringen kan være at trimkammen din gir mindre vakum i innsugsmanifolden på tomgang enn originalt og da gir "originalchippet" alt for mye bensin. Jeg har nettopp kjøp en 2,9 motor som går med 200 ccm #203 dyser. Ifølge eieren har bilen gått helt fint med disse i ett par år.

 

Alternativet er stadig en fullgassbryter, men denne gangen kan den, som tidligere nevnt, aktivere en ekstra bensintrykksregulator som gir inntil 6,5 BAR bensintrykk.

Høyt bensintrykk går helt fint når man ikke har trykklading og dette vil gi den en solid forbedring ved behov. ;)

ja synes dette er rart selv... har fått av støvet nå å kjørt noen timer med den,. så skal få skrevet ned nr osv på hjernen å sendt mail til sverige i morgen. :)

Du vinner ikke 2 plass.. du taper 1...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått av støvet nå å kjørt noen timer med den,.

så skal få skrevet ned nr osv på hjernen å sendt mail til sverige i morgen. :)

Kjekt å høre.

Godt. Følger spent med videre.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 months later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Har denne motoren i verkstedet nå, og jeg ville dra den på starteren etter å ha fått på den ny olje for å måle olje trykk.

Jadda, kjempebanking i bunndel. Høres ut som man banker rådene i siden av blokka...

 

Noen etter han som bygde den har da tydligvis kjørt møkka ut av den og solgt den som en bra motor.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har denne motoren i verkstedet nå, og jeg ville dra den på starteren etter å ha fått på den ny olje for å måle olje trykk.

Jadda, kjempebanking i bunndel. Høres ut som man banker rådene i siden av blokka...

Noen etter han som bygde den har da tydligvis kjørt møkka ut av den og solgt den som en bra motor.

Dagens motorolje er døden for eldre motorer, spesielt V6 som har så smale rådelagre. En kompis har en nyere bil med V6 diesel. Selv ved å bruke den anbefalte orginaloljen så raser veivlagrene. "Vi" fikk importert Liqui Moly sin Molygenolje som er uvanlig kraftig, men denne muligheten er dessverre borte nå. 

 

Poenget er å være særdeles nøye når du velger olje til en Ford V6 motor. Styr unna ALT som er beregnet solgt til hvermansen sin bruksbil - uansett.

Oppjustert oljetrykk anbefales. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Fuchs sin olje bra til denne da?

Fåes på oljelageret.no

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hva skal man velge da?

Mye miljøskval å få kjøpt.

Det er ett godt spørsmål. Selv om det bare er miljøskvip å oppdrive til hvermansen sin bruksbill så er det ikke helsvart for man MÅ jo ikke kjøpe slike bensinstasjon oljer. Nå når Molygen oljen er uaktuell så vil jeg tipse om 15W/50 MOTORSPORT oljen til Mobil 1. Andre alternativer er Motul V300 og denne type spesialoljer.

 

Videre er Mos2 oljetilsetning ett godt og smart valg som forsterker motstanden mot metall mot metall kontakt helt enormt. Dette er nøyaktig det en trimmet støtstangsmotor med smale veivlagre TRENGER. ;)

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er noe vi med "gamle" USbiler bruker. http://www.dynocat.no/homepage.html Er ikke så lett å finne noe som har kravene til gammel 7.3D så jeg kjøper dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...