nightking Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Heisann! Har en cosworth motor som jeg skal lage utånding fra toppdekslet. Har demontert det, og ser det er ett fint hull i toppdekslet rett over hullet som går ned i blokka! Men Hvis jeg borrer opp dette så ser jeg at det blir midt på det "skrå" partiet på toppdekslet! Noen som har bilde av hva de har gjort her? Jeg har lyst å bruke AN-Fittings. Kan feks borre opp, gjenge og sette inn slik plug som bilde under her viser! Men da må jeg evt ha en med lange gjenger, siden det er i skråpartiet? Og lurer på hvor jeg evt skal få taki dette som passer!? Forslag mottas med stor takk =) MVH Bjørnar Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
Tommen Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 (edited) Heisann! Har en cosworth motor som jeg skal lage utånding fra toppdekslet. Har demontert det, og ser det er ett fint hull i toppdekslet rett over hullet som går ned i blokka! Men Hvis jeg borrer opp dette så ser jeg at det blir midt på det "skrå" partiet på toppdekslet! Noen som har bilde av hva de har gjort her? Jeg har lyst å bruke AN-Fittings. Kan feks borre opp, gjenge og sette inn slik plug som bilde under her viser! Men da må jeg evt ha en med lange gjenger, siden det er i skråpartiet? Og lurer på hvor jeg evt skal få taki dette som passer!? Forslag mottas med stor takk =) MVH Bjørnar http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/sum-220846.jpg Du burde lese litt om det før du tar valget.. Mange mener det er feil med utånding i toppdekslet pga at det må være litt trykk i toppen for å få oljen ned igjen. Søk på passionford så finner du det nok Eg valgte Bailey oil breather kit, som skal ånde fra begge sider av blokka, enkelt å greit Edited May 28, 2010 by Tommen The Golden era.. 1986-1987-1988
nightking Posted May 28, 2010 Author Posted May 28, 2010 Er såppas mange som kjører med det, og fungerer fint, så ser ikke det som noe problem. Jeg skal ha utåndinga der. Har kjøpt alt jeg trenger, men må bare få orden på toppdekslet. Motorn står i escort mk2, så begrensa plass =) Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
2.8 injection Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Du burde lese litt om det før du tar valget.. Mange mener det er feil med utånding i toppdekslet pga at det må være litt trykk i toppen for å få oljen ned igjen. Søk på passionford så finner du det nok Eg valgte Bailey oil breather kit, som skal ånde fra begge sider av blokka, enkelt å greit kjører også bailey sitt oil breater kit, men der er det ånding ut av blokka som originalt samt topplokket og retur på andre siden av blokka. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Tore_TJ Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Hent ånding fra begge sider av blokka. Ikke toppdekselet. http://www.grahamgoode.com/breath.htm
Cosworth Racing1 Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Alle har hver sine meninger Jeg fulgte rådet til Raimond, og satt en AN-kobling på der du snakker om. Funker det Har ikke noe bilde av det nå, men kan få tatt i morgen. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Tore_TJ Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Meninger og meninger.. ggr har vel erfaringen sin fra racing så vet vel hva de snakker om.. Se f.eks hvor wrc breatheren henter åndinga fra..
Cosworth Racing1 Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Meninger og meninger.. ggr har vel erfaringen sin fra racing så vet vel hva de snakker om.. Se f.eks hvor wrc breatheren henter åndinga fra.. Jaja.. Da kan vi jo samtidig også lure på hvorfor Cosworth laget dette originalt også da? 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Tore_TJ Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 (edited) Er da ikke i bruk originalt.. Mike Rainbird hadde en lengre avhandling om akkurat dette. Erfaringen tilsa at når bilen ble brukt hardt på bane begynte den å kaste olje ut av åndinga fra toppen når man passerte 6500rpm..Men for all del bryt på med ånding. Fittings Of Norway har alt du trenger. Edited May 28, 2010 by Tore_TJ
Cosworth Racing1 Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Er da ikke i bruk originalt.. Men for all del bryt på med ånding. Fittings Of Norway har alt du trenger. Ikke i bruk nei, men den er der. Akkurat på samme måte som f.eks noen av de koblingene du ville brukt, heller ikke er i bruk originalt. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Tore_TJ Posted May 28, 2010 Posted May 28, 2010 Redigerte innlegget mitt. Sagt det jeg har å si om saken.
75mk2 Posted May 29, 2010 Posted May 29, 2010 Det hullet går rett ned i blokka. Det er ingen åpning inn mot kammer og toppdeksel. Så det vil jo bli omtrent det samme som å lufte fra blokka.
nightking Posted May 30, 2010 Author Posted May 30, 2010 Jeg har kjøpt oil sperator kit. Skal ha uttånding fra org hullet på blokka, og en på toppdekslet. også må jeg ha retur til evt bunnpanna. Eneste muligheten jeg ser her er å sveise en plugg nederst (under oljenivå) og ha return der.. Noen andre forslag der? Det må jeg finne ut av. Men det jeg egentlig lurte på hva hvordan dere har laget den pluggen ut ifra toppdekslet. Gjerne bilder og beskrivelse Ford Escort mk2 Cosworth (SOLGT)
tomnsr Posted May 30, 2010 Posted May 30, 2010 Du skriver at det er trangt i motorommet, da vil jeg anbefale deg å gå for en slik: Den plasseres under innsuget der hvor den orginale "nyra" sitter. I tillegg er den omtalt som det beste løsningen for avlufting av cosworth motoren. Vist du er interessert kan jeg skrive opp hva du trenger av fittings/slanger osv. Mvh Tom.
Mark1 Posted May 30, 2010 Posted May 30, 2010 (edited) det er ikke bare bare med wrc åndinga.Om han allerede har ett sett klart så er det likesågreit å bruke dette.Har lagt ved ett bilde av ett toppdeksel jeg har hvor det er ånding i topplokket.Dessverre klarte jeg ikke å finne den "bungen" som ble tredd neddi.Men om du ser på bildet i øverste posten, så se for deg at gjengene er dreid bort, og det er gjort ett skrått kutt inn i midtpartiet... Men som du ser ut av bildene er det ikke gjenger der, dette fordi den "bungen" av skråskjært for å matche vinkelen som er på toppdekselet, og da ville det ikke fungert å skru den ned.litt vanskelig forklart kanskje..Uansett det er ikke behov for gjenger der, for om den spretter ut så har du problemer andre steder i åndinga.Mulig det rent motorsport messig er noen krav som gjør den løsningen der ulovlig riktignok. Edited May 30, 2010 by Mark1 WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Cosworth Racing1 Posted May 30, 2010 Posted May 30, 2010 det er ikke bare bare med wrc åndinga.Om han allerede har ett sett klart så er det likesågreit å bruke dette.Har lagt ved ett bilde av ett toppdeksel jeg har hvor det er ånding i topplokket.Dessverre klarte jeg ikke å finne den "bungen" som ble tredd neddi.Men om du ser på bildet i øverste posten, så se for deg at gjengene er dreid bort, og det er gjort ett skrått kutt inn i midtpartiet... Men som du ser ut av bildene er det ikke gjenger der, dette fordi den "bungen" av skråskjært for å matche vinkelen som er på toppdekselet, og da ville det ikke fungert å skru den ned.litt vanskelig forklart kanskje..Uansett det er ikke behov for gjenger der, for om den spretter ut så har du problemer andre steder i åndinga.Mulig det rent motorsport messig er noen krav som gjør den løsningen der ulovlig riktignok. Jeg har gjenger nedi der. Ingen problem.. Må ha det for å bruke AN-koblingene. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
a.nilsen Posted May 30, 2010 Posted May 30, 2010 Jeg har gjenger nedi der. Ingen problem.. Må ha det for å bruke AN-koblingene.Kan vel bare kjøpe en gjengestuss i alu og sveise fast i toppdekslet. Altså borre hull rett over den kanalen som kommer opp i bakant på toppen, sveise i en gjengestuss og skru en overgang i den. Så an-koblingerogslanger derfra..Jeg tok ut en i hver side på blokka og brukte en vanlig bailey breather til escos t35 som jeg satt bakant motorrom v.s. Har returen ned i bunnbanna i en orginal 4x4 retur stuss som går fra nyra på de. Lagt ved ett dårlig bilde av hvordan det ble seende ut. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now