Kjellsen 2.0L Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Stiv bil grunnet demperne sier du? Der har du problemet, bilen skal ikke bli stivere grunnet demperne. Har på det mykeste og syntes de ikke er til å kjøre med. Det er fjørene som skal bestemme stivheten i understellet. Så viss du ikke syntes bilstein demperne gjorde jobben, hadde du bare feil stivhet i fjørene. Har sittet på med Sierra som hadde B8 og senkefjører. Husker ikke typen, men det var ganske stabilt og gjorde jobben 5 ganger mer enn gaz Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjonFord sierra 2L 86 coupe = X =( Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 (edited) Stiv bil grunnet demperne sier du? Der har du problemet, bilen skal ikke bli stivere grunnet demperne. Har på det mykeste og syntes de ikke er til å kjøre med. Nå er det vel litt vanskelig å få fjærer med justerbar hardhet.Altså er det demperne som bestemmer dette. Prøv AVO, så forstår du hva jeg mener Det er robuste dempere som tåler en skikkelig støyt! Ett til to år på dempere uten problemer som det nevnes her sier forresten ingen verdens ting om kvaliteten.AVO demperene på bilen min er 10 år de, og funker fortsatt både fjell og gull og da kan vi snakke kvalitet! Edited June 3, 2012 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjellsen 2.0L Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Nå er det vel litt vanskelig å få fjærer med justerbar hardhet.Altså er det demperne som bestemmer dette. Prøv AVO, så forstår du hva jeg mener Det er robuste dempere som tåler en skikkelig støyt! Ett til to år på dempere uten problemer som det nevnes her sier forresten ingen verdens ting om kvaliteten.AVO demperene på bilen min er 10 år de, og funker fortsatt både fjell og gull og da kan vi snakke kvalitet! Fjører? Fjører har forskjellige hardheter, det er de man bytter om man vil ha stivere bil. Demperne med justerbar funskjon er jo for å justere om man vil ha raskere rebound/aggresiv demping eller mykere demping iforhold til underlaget på veien. Om jeg ikke tar helt feil hehe.. Jøss! Har hørt mye om at de lekker også, men viss du har hatt god erfaring. Er de verdt ett godt førsøk AVO vil jeg tro er bedre enn GAZ. Ford Sierra 2.0i 86 Coupe, svensk versjonFord sierra 2L 86 coupe = X =( Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 (edited) Fjører? Fjører har forskjellige hardheter, det er de man bytter om man vil ha stivere bil. Demperne med justerbar funskjon er jo for å justere om man vil ha raskere rebound/aggresiv demping eller mykere demping iforhold til underlaget på veien. Om jeg ikke tar helt feil hehe.. Så du mener altså at en bil med utslitte dempere er like stiv å kjøre som en bil med nye gassdempere, siden demperne ikke har noe med stivheten å gjøre? Eller misforsår jeg deg? For øvrig har som alle veit dempere - i likhet med fjærer - forskjellige hardheter. Og dette forholdet bør jo ha en viss match. Og her kommer den store fordelen med justerbare dempere inn, da de ved litt prøving og feiling kan justeres til å optimalt matche fjærer med forskjellig hardhet. Og et riktig oppsett kan da være rimelig stivt, men samtidig ha behagelig kjørekomfort. Og apropos kjørekomfort er det seff en fordel med fjærer som ikke er pinnestive, og i allefall ikke stivere enn demperen kan settes til.Det optimale forholdet mellom komfort og sport får man med kvalitetsdempere som er bittelitt stivere enn fjærer som har en gatevennlig hardhet. Og vil man ha det enda hardere bør man seff ha justerbare dempere. F.eks AVO, som kan justeres slik at hvis man kjører over en sigarettsneip, så kjenner man hvilket merke det er Slik blir behovet for pinnestive fjærer ganske overflødig også, og man får en finere variasjonsmulighet. Men seff, pinnestive dempere i kombinasjon med myke originalfjærer blir feil. Edited June 3, 2012 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
grandisjohn Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 (edited) dobbelpost Edited June 3, 2012 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Fjørene blir valgt i all hovedsak mot vekten som skal vile på de. Demperne skal stoppe bevegelsene som fjørene blir utsatt får. Ergo er det demperne som i all hovedsak bestemmer hvor "stiv" bilen blir. Du kan kjøre bra bløte fjører og fortsatt ha en jæv... stiv bil. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now