Jump to content

Ladetrykk


Sierra_2.9

Recommended Posts

som topic..hvor mye er det "vanlig" at ladetrykket faller etter det har nådd toppen? godt justert skal det vel nesten ikke falle noe i det hele tatt, men min er på rundt 1,3 ganske tidlig, og når jeg er på rundt 6000 O/Min er det på rundt 1 kilo / 0,9

 

åssen er det i forhold til dere andre? syns det virka som litt mye fall spør du meg..

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

ja, ok. er klar over at jeg ikke har max trykk og effekt ved max turtall da. har vel max effekt på rundt 6000.

 

har null peiling på detta med map, livemap osv..noen enkel grunnforklaring på dette?

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

en vingebil til en kompis, den kan drage 1 bar når bilen når 4000rpm også synker den til 0.5 Er vel ikkje normalt det heller? bilen har ny -34 aktuator.

- 1988 Mazda 626 2.0 16v FE3

- 1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 -

- 1985 VW Jetta 19E

- 1985 VW Golf GL x2

- 1997 VW Polo 1.4 (bruksbilen)

Link to comment
Share on other sites

Vingebilen min peaker 1,3 og lander på 1,2. 34 actuator med nesten fullmåne i preload å turbosmart ventil.

Sedanen har langt slappere actuator og peaker 1,6 å lander på 1,1..

 

Eg regner med at slapp actuator er problemet her :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

så hvis jeg har org actuator så vil dert lønne seg å kjøpe actuator for mer stabilt trykk?

 

Tror det kan hjelpe ja. Gjorde det på min gamlebil, og det hjalp der.. den "peaka" 1,2 og stabiliserte seg på 1,1.... Garret sin 31 acuator... mye Strammere en den "Slappe" orginale... :)

Link to comment
Share on other sites

litt OT, men noen som kan forklare meg hva en actuator gjør?

Det er en "trykklokke" som justerer åpningen på wastegaten i turboen. på den måten kan du bestemme hvor mye den skal åpne, og dermed hvor mye turboen skal gi av ladetrykk

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST - vraka

75- Escort Mk2 2.0L

Link to comment
Share on other sites

som topic..hvor mye er det "vanlig" at ladetrykket faller etter det har nådd toppen? godt justert skal det vel nesten ikke falle noe i det hele tatt, men min er på rundt 1,3 ganske tidlig, og når jeg er på rundt 6000 O/Min er det på rundt 1 kilo / 0,9

 

åssen er det i forhold til dere andre? syns det virka som litt mye fall spør du meg..

Dette er en hel diskusjon i seg selv. I de aller fleste tilfeller SKAL ladetrykket falle en god del.

Enklest sagt er det slik at jo mer trykket faller jo bedre går bilen i forhold til turboens og dysenes kapasitet.

De originale gule/blå dysene har f.eks ikke kapasitet til noe særlig mer enn 260 hk, men dette holder til 530 Nm ved 3500 o/min og det akser godt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

på grønndyse er det vel vanlig å brukt -31. Vis din er slappereenn den skal utifra oppsett så mister du effekt selfølgeli. vis den faller fordi turbo ikkje takler meir så er det den som må oppgraderes.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

hmm..så det du sier er at jeg ikke tjener noe på å kjøpe actuator da eller? strammere en..

er grønndyseoppsett på min forresten

 

Hadde ikkje lura i heiltatt! få deg ein ekte garrett actuator :closedeyes:

750kr for (34) fra england..

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikkje lura i heiltatt! få deg ein ekte garrett actuator :closedeyes:

750kr for (34) fra england..

 

-34 eller -31..folk mener forskjellig. hvem er strammest? har bremsa 287 hest, så trur ikke turboen går tom..er org 2wd turbo det er snakk om, veit ikke hvor mye den holder til jeg?

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...