spN Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Hei! Har en cosworth som jeg holder på å skal få skilt på nå.Den bruker en del olje, vet at litt er normalt, men denne bruker ca 1 liter på 20 mil kjøring landevei. Riktig nok en del gassing, så har jo litt å si. Det ryker litt blått av den når jeg girer ned og når gir på. Lurer på om det er turboen som er sliten, eller om det er ventiltetninger eller noe som begynner å bli dårlige? Motoren går helt knall fint ellers, ingen tikking eller ulyder, drar også jevnt og fint hele veien. Noen som har noen tips? Lurer litt på om jeg skal ta av toppen, få den sendt inn til overhaling, slik at jeg vet alt er helt ok.. MvhEspen Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Hei! Har en cosworth som jeg holder på å skal få skilt på nå.Den bruker en del olje, vet at litt er normalt, men denne bruker ca 1 liter på 20 mil kjøring landevei. Riktig nok en del gassing, så har jo litt å si. Det ryker litt blått av den når jeg girer ned og når gir på. Lurer på om det er turboen som er sliten, eller om det er ventiltetninger eller noe som begynner å bli dårlige? Motoren går helt knall fint ellers, ingen tikking eller ulyder, drar også jevnt og fint hele veien. Noen som har noen tips? Lurer litt på om jeg skal ta av toppen, få den sendt inn til overhaling, slik at jeg vet alt er helt ok.. MvhEspen Er vanlig at sylindrene blir ovale over tid, da tetter ikke stempel fjørene mer, boring opg nye stempler må til da. Kan være turbo og ventil tettninger også Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Virker ikke på deg som det er noen synlige lekasjer,så den blir vel sikkert brent vekk som grcossie sier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Blått under pådrag er vel mest sannsynlig turboen. Kan jo være verdt å sjekke den før du river toppen av bilen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spN Posted May 20, 2010 Author Share Posted May 20, 2010 Blått under pådrag er vel mest sannsynlig turboen. Kan jo være verdt å sjekke den før du river toppen av bilen tenkte litt på det samme jeg.. en kar som jeg kjørte med mente det røyk littegrann nesten hele tiden, men veldig veldig lite, mer tydelig ved pådrag. får låne brodern sin turbo og sjekke da :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spN Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 har egentlig tenkt på å kjøpe ny turbo, men er veldig usikker på hvilken, da det er mange valg. Noen lokker meg litt mot turboene som "turbokongen" har, f.eks original 2wd turbo med 360* lager og som er flow-preppet...? Noen som har noen bra innspill? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Kommer litt ann på hvilke mål du har. Men sjekk bilen til turbodude, DET er oppsettet sitt dethttp://www.fordclubnorway.no/forum/topic/48799-dr%c3%b8mmebilen-pa-plass/ Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 har egentlig tenkt på å kjøpe ny turbo, men er veldig usikker på hvilken, da det er mange valg. Noen lokker meg litt mot turboene som "turbokongen" har, f.eks original 2wd turbo med 360* lager og som er flow-preppet...? Noen som har noen bra innspill?Fikk senest i dag enda en tlf ang. en slik høvlebank bygget "konge"-turbo. Den raste ett kun ett par dager og noe få mils kjøring med en steg 1 cosw. Som forventet er det bare å sende den i retur så får man raskt ett nytt uballansert lik tilbake og kan forsøke på nytt. Nødvendig og veldig bra service det der. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Kompis bremset nettopp audien sin med en E50 Turbokongen spesial. Knekt aksling var resultatet..Servicen er det ingenting å si på. Fikk nytt lagerhus gratis. Ble vannkjøling i tillegg på det nye.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spN Posted June 30, 2010 Author Share Posted June 30, 2010 ser ut som stempelringene og slikt er ok. har tatt av toppen og skal bytte div pakninger. turbo er helt ok den også, ligger ikke noe olje i slangene eller noe. oppgraderer også oppsettet litt da, blir 3 bar map, grønne dyser, -34 actuator, gpa toppakning, pukkelrygg chip.. etter hvert blir det nok mer, men dette får holde i første omgang. lurer på om jeg må ha arp bolter, hvis det kjøres rundt 1,5-1,8 bar..? Eller holder det med standard bolter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Du kan bruke 12.9 umbraco bolter, de kan du bruke opp igjen, trenger ikke arp studs for det oppsettet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spN Posted June 30, 2010 Author Share Posted June 30, 2010 Okei. takker for kjapt svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted July 9, 2010 Share Posted July 9, 2010 Standard bolter. Kan fort gå galt med arp og 12.9. mange får det til å holde men er alt for mange som sprekker blokka.. trenger ikke mer enn originalbolter på det oppsettet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth_ftw Posted July 10, 2010 Share Posted July 10, 2010 hvor høyt rekker du med standardbolter /strekkbolter før et annet alternativ må til verks? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted July 10, 2010 Share Posted July 10, 2010 MA Developments lada 2,4 bar på en gt3071 og det holdt fint i to år var det vel.. så solgte eieren bilen og etter deet vet jeg ikke mer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now